سه شنبه 6 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سفر به ایران و روسیه برای شهروندان دو کشور آسان‌تر خواهد شد

مقام‌های ایران و روسیه قرار است برای تسهیل سفرهای شهروندان دو کشور گام‌هایی بردارند که تا کنون در روابط دو کشور سابقه نداشته است. گفته می‌شود در پی این اقدامات، دریافت ویزای هر دو کشور "آسان‌تر" خواهد شد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس روز دوشنبه (۵ بهمن، ۲۵ ژانویه) به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که توافق‌نامه تسهیل روادید میان ایران و روسیه، از ۶ فوریه (۱۸ بهمن ماه) اجرایی می‌شود و به این ترتیب سفر به هر دو کشور برای شهروندان آنها به‌طور چشمگیری آسان‌تر خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توافق‌نامه دولت‌های تهران و مسکو برای تسهیل فرآیند صدور روادید، اواخر ماه نوامبر ۲۰۱۵ با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او، در تهران و در پی مذاکراتی فشرده امضا شده بود.

آن‌طور که وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده، بر اساس این سند شرایط صدور ویزا برای تاجران، کنشگران عرصه علم و فرهنگ و فعالیت‌های هنری و نیز دانشجویان و اساتید و توریست‌های هر دو کشور آسان‌تر از پیش خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید این اقدام با هدف تقویت روابط دو کشور انجام می‌شود. این نخستین گام ملموس دولت "تدبیر و امید" در راستای تحقق وعده حسن روحانی مبنی بر بازگرداندن اعتبار از دست رفته گذرنامه ایرانی است.

ایران در رده‌بندی اعتبار پاسپورت‌ها که با سنجش تعداد کشورهایی که دارندگان گذرنامه بدون ویزا می‌توانند به آنها سفر کنند انجام می‌شود، نزدیک به قعر جدول (در جایگاه هشتاد و ششم) در کنار کشورهایی نظیر آنگولا، جیبوتی و میانمار قرار گرفته است.

سفارت ایران در روسیه هم روز دوشنبه از تلاش‌هایی در دومای روسیه برای لغو ویزا میان دو کشور خبر داده است. نیکلای لویچف، معاون دومای روسیه، از جمله کسانی است که معتقدند برداشتن ویزا و تسهیل بی‌سابقه سفر به دو کشور، اقدامی مثبت و تحول‌ساز خواهد بود که تقویت همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را در پی خواهد داشت.

اداره آمار روسیه به تازگی اعلام کرده که در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۵ تعداد سفرهای گردشگران ایرانی به روسیه ۶۴ در صد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. طبق این آمار بیش از ۴۲ هزار گردشگر ایرانی از جمله ۳۴ هزار نفر با ویزای توریستی به روسیه سفر کرده‌اند.

ایران حتی پیش‌تر اعلام کرده بود که آمادگی دارد تا به‌طور یک‌جانبه شرط دریافت ویزا را برای گردشگران روس لغو کند. از مهر سال ۱۳۹۴ مدت اقامت شهروندان روس با ویزایی که در فرودگاه دریافت می‌کردند هم به ۳۰ روز افزایش یافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016