جمعه 9 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نام هاشمی در «فهرست جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان نیست»

5DBC7CDD-0204-4548-A863-92640F5E8A3C_w640_r1_s.jpg
یک عضو جامعه روحانیت مبارز خبر داد که نام اکبر هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «قرار ندارد» و قرار گرفتن نام او در فهرست جامعه روحانیت مبارز نیز «مورد تردید» است.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری‌های فارس و تسنیم،حسین ابراهیمی روز پنجشنبه هشتم بهمن گفت:« آقای هاشمی‌رفسنجانی در لیست جامعه مدرسین قرار ندارد، اما اینکه در لیست جامعه روحانیت مبارز قرار بگیرد، مورد تردید است».

وی اعلام کرد که هنوز تصمیم «نهایی» درباره حضور آقای هاشمی رفسنجانی در فهرست جامعه روحانیت مبارز گرفته نشده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی از اعضای برجسته جامعه روحانیت مبارز است، اما بر اساس گزارش‌ها در چند سال گذشته در جلسات این گروه شرکت نکرده است.

سایت «پایش» پیش از این در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بود که جامعه روحانیت مبارز به حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی رای مثبت داده اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، نام آقای هاشمی را در فهرست خود قرار نداده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، اعلام کرد که این گروه هنوز برای حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی «تصمیم نهایی را اخذ» نکرده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هنوز به صورت رسمی نظر خود را درباره حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی اعلام نکرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اصولگرایان از آن‌ها با عنوان «جامعتین» نام می‌برند، دو تشکل اصلی روحانیون اصولگرا هستند که برخی از گروه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که از فهرست مورد حمایت این دو گروه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حمایت خواهند کرد.

پس از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی و افراد نزدیک به او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از جمله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه شدیدا به آقای هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی،حمله کرده بودند.

در همین حال به جز حسن خمینی، برخی از نامزدهای سرشناس دیگر از جمله محمد موسوی بجنوردی، از شاگردان آیت‌الله خمینی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری و رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شده‌اند.

حسن خمینی روز سه شنبه در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود که در روزهای آینده درباره رد صلاحیتش سخن خواهد گفت.

وی درآخرین پست صفحه اینستاگرام خود نیز ضمن انتشار تصویر خود در کنار آیت‌الله خمینی، پدربزرگش و احمد خمینی، پدرش، نوشته است که «روز وصل دوستداران یاد باد».

رسانه‌های حامی حسن خمینی پیش از این گزارش‌هایی از تایید اجتهاد او از سوی تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم از جمله وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد علوی گرگانی، علی‌اکبر مسعودی خمینی و علی کریمی جهرمی را منتشر کرده بودند.

درهمین حال عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید و رییس دیوان عالی کشور در دوره رهبری آیت‌الله خمینی، روز پنج شنبه در دیدار با وزیر کشور بدون اشاره مستقیم به رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد که باید از حضور همه جناح‌ها در انتخابات استقبال کرد و «برخورد حذفی در انتخابات به زیان کشور و نظام است».

بر اساس گزارش‌ها، از بین ۶۳۶ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری ایران، تنها صلاحیت ۱۶۶ نامزد تایید شده است.

مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نماینده دارد و در شش استان ایران، تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده با کرسی‌های رقابت برابر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016