شنبه 10 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

موافقت اپوزیسیون سوریه با شرکت در مذاکرات ژنو

• گروه اصلی مخالف حکومت سوریه برای شرکت در مذاکرات صلح به ژنو می‌رود. پیش از این مذاکرات تنها با حضور نمایندگان حکومت سوریه آغاز شده بود. مبارزان کرد سوری به این مذاکرات دعوت نشده‌اند.

دویچه وله ـ گروه اصلی مخالف حکومت سوریه اعلام کرد که برای حضور در مذاکرات صلح به ژنو سفر خواهد کرد. گفت‌وگوها برای پایان پنج سال جنگ خونین در سوریه روز جمعه (۲۹ ژانویه/ نهم بهمن) زیر نظر سازمان ملل در ژنو آغاز شده است.

مخالفان دولت اما گفته‌اند که پیش از مشارکت در مذاکرات سیاسی، خواهان گفت‌گو در مورد موضوعات انسان‌دوستانه بحران سوریه هستند.

تا آخرین دقایق شروع مذاکرات، ''کمیته عالی مذاکرات''، اصلی‌ترین گروه مخالفان سوری، از حضور در مذاکرات ژنو خودداری کرده بود. این گروه که متشکل از مخالفان سیاسی و مسلح اسد است، پیش‌تر خواهان پایان حملات هوایی و محاصره شهرهای تحت کنترل مخالفان و آزادی زندانیان به عنوان پیش شرط شروع گفت‌وگو بود.

این دور از مذاکرات صلح قرار است به صورت غیر مستقیم صورت گیرد. به این ترتیب فرستادگان دولت بشار اسد و مخالفان در اتاق‌های جداگانه و از طریق نمایندگان سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک سخنگوی مخالفان به تلویزیون العربیه گفت که آن‌ها برای بحث در مورد مسايل انسان‌دوستانه به ژنو خواهند رفت. او اضافه کرد که حل این مسایل زمینه‌ساز گفت‌وگوهای سیاسی خواهد بود.

او همچنین گفت که لیستی از ۳ هزار زن و کودک تهیه شده که در زندان‌های حکومت سوریه هستند و باید آزاد شوند.

آغاز گفت‌وگوها با نمایندگان حکومت

روز جمعه مذاکرات صلح ژنو تنها با حضور نمایندگان دولت سوریه آغاز شد. در روز اول مذاکرات استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل با نمایندگان حکومت سوریه دیدار کرد. او گفت که انتظار دارد که با نمایندگان مخالفان روز یک‌شنبه گفت‌وگو کند.

به گفته دی میستورا، مخالفان خواهان قدم‌های مثبت حکومت سوریه در جهت بهبود شرایط انسانی شهروندان هستند؛ به عنوان نمونه زندانیان آزاد شوند و محاصره شهرها پایان یابد.

او با بیان اینکه این موارد جز حقوق انسانی مردم سوریه است و نباید به مذاکره گذاشته شود، افزود: «به هر صورت بهترین راه برای رسیدن به چنین اهدافی آغاز مذاکرات است، چه به صورت با واسطه و یا مستقیم.»

غیبت کردهای سوری

گرچه با اعلام آمادگی مخالفان به نظر می‌رسد دور تازه‌ای از مذاکرات آغاز خواهد شد اما برخی گروه‌های مؤثر در بحران سوریه در این گفت‌وگو حضور نخواهند داشت.

مبارزان کرد سوری با مخالف شدید ترکیه از مذاکرات کنار گذاشته شده‌اند.

روسیه به حضور کردها در گفت‌وگوها اصرار داشت. آمریکا نیز از آن‌ها به عنوان یک نیروی قابل اعتنا برای شکست شبکه تروریستی دولت اسلامی در سوریه نام می‌برد.

کردها پس از کنار گذاشته شدن از مذاکرات گفتند که عدم حضور آن‌ها نشانه‌ای روشن از شکست گفت‌وگوهای پیش‌رو خواهد بود.

موفقیت‌های حکومت در جبهه نظامی

به نظر می‌رسد دولت سوریه در حال حاضر در وضعیت بهتری نسبت به چند ماه پیش قرار دارد. ارتش سوریه با همراهی شبه نظامیان وابسته به حزب‌الله لبنان و نیروهای نظامی ''داوطلب'' توانسته‌اند مناطق مهمی را از مخالفان بازپس بگیرند.

اما شاید مهمترین عامل پیروزی‌های اخیر اسد و متحدانش، مداخله روسیه و حمایت هوایی از نیروهای حامی حکومت است. بر اساس برخی گزارش‌ها، ایران نیز نیروی نظامی بیشتری را برای آنچه ''حضور مستشاری'' می‌خواند، به سوریه فرستاده است.

یک فرمانده شورشیان مخالف دولت به خبرگزاری رویترز گفت که آن‌ها بیشتر نگران شرایط جنگ هستند تا احتمال شکست مذاکرات.

این شرایط جنگی که تاکنون ۲۵۰ هزار قربانی گرفته و ۱۰ میلیون نفر را آواره کرده است همچنان ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016