پنجشنبه 15 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مخالفت ایران و روسیه با برقراری آتش‌بس در سوریه

وزارت امور خارجه آمریکا، حملات هوایی روسیه علیه مخالفان حکومت بشار اسد در اطراف شهر استراتژیک حلب را یکی از دلایل توقف مذاکرات صلح ژنو دانست. روسیه اما اعلام کرد که به مبارزه علیه همه گروه‌های ''تروریستی'' ادامه می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه (سوم فوریه/ ۱۴ بهمن) با استناد به گزارش‌های منتشر شده توسط مخالفان حکومت سوریه گفت که بیشتر تلفات حملات هوایی روسیه در اطراف شهر حلب را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

او همچنین ابراز نگرانی کرد که این حملات موجب آواره شدن تعداد بیشتری از ساکنان این مناطق و همچنین بسته شدن راه‌های ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شوند. کربی در جمع خبرنگاران افزود: «بسیار دشوار است که ببینید چگونه حملات هوایی علیه اهداف غیرنظامی روند مذاکرات جاری صلح را با مخاطره روبرو کرده است.«

او همچنین به نقل از استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه گفت که از جمله دلایل توقف مذاکرات در ژنو اختلال در ارسال کمک‌های انسانی و تلفات غیرنظامیان هستند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به طور رسمی اعلام کرد که مذاکرات با توقف سه هفته‌ای از سر گرفته خواهد شد. گرچه گفت‌وگوهای صلح از جمعه گذشته در ژنو جریان داشت، اما هر دو طرف هر گونه آغاز رسمی مذاکرات را تکذیب کردند.

این تصمیم در پی آن اعلام شد که ارتش سوریه توانست در سایه حمایت هوایی روسیه به پیشرفت‌هایی در شمال حلب دست پیدا کند. در پی این عملیات نظامی یکی از راه‌های مهم تدارکاتی مخالفان از ترکیه به حلب قطع شد و این نیروها در محاصره قرار گرفته‌اند.

"حمله به مخالفان حکومت به جای داعش"

به گفته کربی حملات روسیه در اطراف و داخل شهر حلب تنها مخالفان حکومت اسد را هدف قرار داده است و پیکارجویان گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) هدف این حملات نیستند.

او اضافه کرد که ایالات متحده آمریکا از روسیه می‌خواهد با تجدیدنظر در حملات‌اش تمرکز و انرژی خود را صرف مبارزه با پیکارجویان داعش کند و ''نه مخالفان حکومت و غیرنظامیان بی‌گناه''.

با این حال سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که قصد ندارد تنها روسیه را به علت تعلیق مذاکرات ملامت کند. کربی افزود این حملات یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم بوده است و نه تنها دلیل.

در واکنشی دیگر، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای نسبت به ادامه حملات هوایی روسیه به مخالفان هشدار داد. او گفت که این حملات و تلاش‌های نظامی حکومت سوریه و متحدانش نشان می‌دهد که آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای دنبال کردن یک راه حل سیاسی از ابزارهای نظامی استفاده کنند.

در این بیانیه از رژیم سوریه و پشتیبانانش خواسته شده است تا بمباران مخالفان به‌خصوص در شهر حلب را متوقف و به ارعاب غیرنظامیان پایان دهند.

مخالفت روسیه و ایران با آتش‌بس

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با رد توقف حملات هوایی گفت که این کشور تا زمانی که گروه‌های ''تروریستی'' را شکست ندهد، حملات هوایی خود را متوقف نخواهد کرد. او از جبهه نصرت و جیش‌الاسلام به عنوان دو گروه تروریستی نام برد.

جیش‌الاسلام یکی از گروه‌هایی است که در مذاکرات صلح ژنو شرکت کرده و از حمایت عربستان و ترکیه برخوردار است.

به گفته لاوروف امکان برقراری آتش‌بس تا زمانی که ''قاچاق اسلحه و تحرکات تروریستی در مرز ترکیه و سوریه'' متوقف نشود، وجود ندارد. او همچنین از حضور برخی ''افراد خطرناک'' در مذاکرات صلح انتقاد کرد. به نظر می‌رسد اشاره وزیر امور خارجه روسیه به حضور زهران علوش، رهبر گروه شبه نظامی جیش‌الاسلام در ژنو است.

علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه در مسکو برقراری آتش‌بس در سوریه را رد کرد. او در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: «این بی‌معناست که در سوریه آتش‌بس برقرار گردد و به تروریست‌ها فرصت برای تجدید قوا داده شود.«

او همچنین افزود: «چنین آتش بسی تا زمانی که تروریست‌ها سلاح‌های خود را زمین نگذاشته‌اند و به مبارزه مسلحانه با دولت قانونی سوریه پایان نداده‌اند، بی‌معنا خواهد بود.«

جنگ ۵ ساله در سوریه تاکنون نزدیک به ۲۶۰ هزار قربانی در پی داشته است. نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور نیز آواره شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016