شنبه 17 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

باراک اوباما در یک مسجد: شما مسلمان یا آمریکایی نیستید شما آمریکایی و مسلمان هستید

85157AFD-5AB9-4683-8A18-49A3CF0BA6EE_w640_r1_s.jpg

صدای آمریکا - باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در یک مسجد در شهر بالتیمور در ایالت مریلند حاضر شد و با رهبران مرکز "جامعه اسلامی" این شهر گفت‌وگو کرد.

آقای اوباما همچنین در یک سخنرانی به مسائل مربوط به مسلمانان آمریکا پرداخت و ضمن این که اسلام را جزئی از بافت آمریکا دانست، هرگونه تبعیض علیه مسلمانان را به شدت محکوم کرد.

این برای اولین بار بود که باراک اوباما در طول دوران ریاست جمهوری خود به یک مسجد در آمریکا می‌رفت. او پیش از این سابقه حضور در مساجد مورد احترام مسلمانان را در سفرهای مختلف بین‌المللی داشت.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سخنان خود به نگرانی مسلمانان آمریکا اشاره کرد و این که چرا برخی تنها در هنگام وقوع حوادث تروریستی یاد آنها می‌افتند.

آقای اوباما با اشاره به چند نمونه از روایت‌های پدر و مادران مسلمان از مکالمه با فرزندانشان عنوان کرد دلشکسته شدم وقتی شنیدم بچه‌های مسلمانان می‌پرسند آیا ما را دستگیر یا اخراج می‌کنند؟ این مکالمه نباید باشد. چرا باید یک دختر سیزده ساله مسلمان نگران باشد که با او مانند شهروند درجه دو رفتار شود. درحالی که همه ما یک خانواده هستیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او دختران مسلمان آمریکایی را مانند دختران خود دانست و تاکید کرد آنها نباید هرگز چنین نگرانی‌هایی داشته باشند بلکه جامعه آمریکا باید نگران بروز چنین رفتارهای باشد.

رئیس جمهوری ایالات متحده به نقش اساسی آزادی مذهب در نظر پایه‌گذاران آمریکا اشاره کرد و گفت: "شالوده‌ریزان قانون اساسی ما وقتی از آزادی مذهب صحبت می‌کردند منظورشان این بود که شامل حال همه مذاهب خواهد بود."

آقای اوباما با اشاره به حضور گسترده مسلمانان در صنف‌ها و شغل‌های مختلف از محمدعلی کلی و کریم عبدالجبار به عنوان قهرمان آمریکا نام برد و گفت پرچم آمریکا در المپیک را یک مسلمان حمل می‌کند.

او تاکید کرد: "ما مفتخر به حضور مسلمانان آمریکایی هستیم و از خدمات آنها قدردانی می کنیم."

به گفته باراک اوباما، مسلمانان آمریکا نباید نامرئی باشند. در فیلم‌ها و سریال‌ها هم باید نقش‌هایی برای مسلمانان درنظر گرفته شود که لزوما ربطی به مسائل امنیتی نداشته باشند.

به اعتقاد آقای اوباما گروههایی مثل القاعده و داعش یک نسخه تحریف شده از اسلام ارائه می کنند و از نام خدا و اسلام سواستفاده می کنند. او همچنین عنوان کرد که بسیاری از موارد خشونت‌بار در خاورمیانه ناشی از سوءاستفاده از اختلافات مذهبی است و باید به سوءاستفاده سیاسی از مذاهب پایان داد.

رئیس جمهوری آمریکا بهترین راه مبارزه با تروریسم را سلب مشروعیت از گروه‌هایی مثل داعش دانست و گفت: داعش سعی می‌کند خود را جنگجوی مقدس معرفی کند اما هیچ وقت نباید به این گروه‌ها مشروعیت بدهیم.

آقای اوباما از مسلمانان آمریکایی هم خواست تا نشان بدهند که میتوان به اسلام اعتقاد داشت و با زندگی در یک جامعه چندفرهنگی به دموکراسی معتقد بود.

باراک اوباما خطاب به جوانان مسلمانان آمریکا گفت: "امروز صداهایی هستند که از شما می‌خواهند یا مسلمان باشید یا آمریکایی. درحالی که اینجا متعلق به شماست. شما مسلمان یا آمریکایی نیستید شما آمریکایی و مسلمان هستید."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016