سه شنبه 20 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی مطهری: دموکراسی بدون مطبوعات آزاد معنایی ندارد


علی مطهری

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مطبوعات و رسانه ها را اجزای چهارم دموکراسی دانست و گفت: دموکراسی بدون حضور مطبوعات آزاد معنایی ندارد.

به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی خانه شهریاران جوان، علی مطهری در چهارمین نشست عصرانه به وقت جوانی خانه شهریاران جوان افزود: آزادی مطبوعات به حدی مهم است که می توان آن را جزو چهارم دموکراسی یا قوه چهارم حکومت برشمرد.

مطهری گفت: واضح است که اگر آزادی بیان نباشد حکومت مردم بر مردم تحقق نخواهد یافت.

وی موضوع آزادی بیان و قلم را از شعارهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در بیان این موضوع در درجه اول مسئله آزادی تفکر به ذهن متبادر می شود که آزادی بیان نمود آزادی تفکر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخ آزادی بیان در اسلام افزود: نوع رفتار مسلمانان با بیگانگان در صدر اسلام نشانه صلح دوستی و آزاداندیشی در اسلام است نمونه بارز آن رفتار علمای اسلام با سایر ادیان بوده که همیشه به آنها اجازه بیان نظرات و عقایدشان را داده است.

مطهری درباره مساله آزادی بیان در جمهوری اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی گفت: آزادی، استقلال و اخلاق از آرمان های انقلاب اسلامی بوده که در ارزیابی این آرمان ها در مسیر ۳۶ سال گذشته دچار فرازها و نشیب هایی بوده ایم.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره آزادی بیان در اوایل انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی گفت: در زمان جنگ امام فرمودند قلمرو مسموم باید بسته شود و بر همین اساس برخی مطبوعات بسته شد اما شرایط و دوره جنگ با امروزه تفاوت دارد و امروزه مجاز به این کار نیستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره سازندگی نیز از فضای ایده آلی در حوزه آزادی مطبوعات برخوردار نبودیم، افزود: در دوره اصلاحات از فضای بیان آزادی بیان و قلم به میزانی برخوردار بوده ایم.

مطهری گفت: در دولت نهم هم می توان اشاره به دارابودن جامعه از آزادی بیان داشت اما از دوره دهم نمی توان گفت آزادی بیان وجود دارد به خصوص مطبوعات که دچار خودسانسوری ها شده اند و خط قرمزها مانع رشد آزادی ها شده است.

در ادامه این نشست اعضای خانه شهریاران جوان طی پرسش هایی درباره روند آزادی بیان و عملکرد مجلس و دولت از نماینده مجلس شورای اسلامی علت عدم وجود برخی آزادی های بیان و قلم و محدودیت های مطبوعات را جویا شدند.

مطهری در پاسخ به سوالات این جوانان گفت: در برخی دوره ها رفتار و عملکرد ما ایده آل نبوده و این تفکر که خیال کنیم اگر مطبوعات و رسانه آزاد باشند موجب آسیب رساندن به بدنه نظام است، یقینا این طرز فکر غلط است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عظمت ولی فقیه در این است که مردم نظراتشان را ابراز می کنند در نهایت نظر ولی فقیه را انتخاب می کنند.

مطهری با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی با مطرح شدن نظرات متفاوت منحل نمی شود افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران ریشه های محکم و استواری دارد که با نقدها از بین نمی رود.

وی تاکید کرد: این نگرش ها باید اصلاح شود تا آزادی بیان معنای اصلی خود را بیابد.

نماینده مجلس شورای اسلامی رفتار جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته با آزادی بیان بین
اقلیت های مذهبی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: برای آشنایی با مقوله آزادی بیان در تاریخ اسلام باید به سیره امیرالمومنین مراجعه کرد.

علی مطهری گفت: نقد و آزادی بیان مضر حکومت نیست بلکه موجب تقویت حکومت هاست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نسل جوان و تربیت این نسل افزود: نسل جوان متعلق به آینده است و هر کشور و نظام حکومتی که بخواهد موفق باشد روی این نسل سرمایه گذاری خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تربیت و رسیدگی به نسل جوان از اهمیت فراوانی برخوردار است، بویژه در کشور ما که جمعیت قابل توجهی از جوانان باهوش و با استعداد را داراست.

مطهری گفت: ما باید زبان نسل جوان را بفهمیم و با زبان آنان آشنا شویم و این مهم را درمی یابیم که نسل جوان یک نسل لجوج و دارای عناد نیست بلکه نسلی است به دنبال جست و جو و حقانیت که باید زبانش را فهمید و با او صحبت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اهمیت رهبری نسل جوان افزود: رهبری نسل جوان نکته مهمی است که درباره هر قشری متناسب آن باید انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016