سه شنبه 20 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گردهمایی انتخاباتی حزب اعتماد ملی؛ تقدیر از کروبی و یادی از رهنورد

کلمه – گروه خبر: ‫همایش امروز حزب اعتماد ملی با یادکرد از شیخ محصور مهدی کروبی و بانوی در حصر زهرا رهنورد همراه بود. اصلاح‌طلبان حاضر در این مراسم نیز بر حضور در انتخابات در عین انتقاد از ردصلاحیت‌های گسترده تاکید کردند.‬

همایش انتخاباتی حزب اعتماد ملی با عنوان «قانونمداری، اعتماد ملی و انتخابات» بعد از ظهر امروز در مؤسسه الهادی تهران با حضور فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران و سخنرانی سیدهادی خامنه‌ای، علی مطهری، رسول منتجب‌نیا، محمدرضا عارف و کواکبیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، این همایش با قرائت بخشی از شعر «یاد آر زشمع مرده یار» توسط مجری آغاز شد، شعری که یادآور پیام هفته‌ی گذشته زهرا رهنورد به دوستان و دوستداران خود از حصر خانگی بود و با تشویق مکرر حاضرین همراه شد. مجری این برنامه همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: سلام می‌فرستیم بر پیر جماران، بر یاران راستین انقلاب، بر شهدای راه آزادی و…



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجری برنامه زمانی که می خواست از منتجب نیا دعوت کند تا برای سخنرانی به جایگاه رود، گفت: ما به یاد دبیرکل حزب اعتماد ملی از آقای منتجب نیا دعوت می کنیم به بالا بیاید. رسول منتجب‌نیا، نیز سخنان خود را با یاد دبیرکل محصور حزب، مهدی کروبی آغاز کرد، یادآوری‌ای که با تشویق حاضران رو به رو شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این همایش آهنگ یار دبستانی من در سالن پخش شد که با تشویق حضار همراه بود اما مجری برنامه پس از پخش این آهنگ گفت: ما کلیپ این آهنگ را آماده کرده بودیم ولی به دلیل محدودیت‌های مراسم و مشکلاتی نتوانستیم آن را پخش کنیم.

کواکبیان وقتی پشت تریبون قرار گرفت با طعنه گفت: من تایید صلاحیت شدم ولی اگر وقت اذان صحبت کنم مطمئنا بنده هم مشمول بند یک و سه می شوم و رد می شوم.

علی مطهری نیز در این مراسم با دریافت لوحی مورد تقدیر قرار گرفت و پس از قرائت متن لوح تقدیر از سوی اعضای حزب، اظهار کرد: خودم را لایق این جملات نمی‌دانم. من وظیفه عادی خودم را انجام می‌دهم. شاید چون دیگران وارد نمی‌شوند کار ما نمود پیدا می‌کند.

پروین فهیمی مادر شهید سهراب اعرابی که از حاضران در این مراسم بود، در حاشیه این مراسم طی گفت‌وگو با علی مطهری، از وی برای ایفای نقش نمایندگی‌اش در مجلس نهم تقدیر کرد و گفت: از شما تشکر می‌کنم که در مجلس از حق مردم دفاع می‌کنید سپاسگذاریم که در مورد رفع حصر آقایان موسوی کروبی و خانم رهنورد و زندانیان سیاسی صحبت می‌کنید. امیدوارم مجددا در مجلس انتخاب شوید و ریاست این دوره مجلس را شما بر عهده بگیرید.

سیدهادی خامنه‌ای: اخلاق اکنون در غربت به سر می‌برد

دبیرکل مجمع نیروهای خط‌ امام(ره) در این همایش گفت: آنهایی که می‌گویند در دوره مدیریتی‌شان به مردم آزادی داده‌اند به نظر من غلط زیادی کرده‌اند چرا که آزادی را خداوند به بشر داده است.

به گزارش آنا، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای همچنین گفت: گرچه مردم از حضور افراد درجه یک موردنظرشان محروم هستند ولی به خاطر وابستگی جدی به انقلاب، اصلاح‌طلبان همواره تأکید کرده‌اند که ما در انتخابات شرکت خواهیم کرد؛ هرچند که شرایط انتخابات براساس قانون نبوده و نیست.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) تصریح کرد: گفتمان فعلی اصلاحات بر پایه عدالت و آزادی استوار است و باید این گفتمان زنده بماند. اولین مؤلفه‌ این گفتمان اخلاق است. اخلاق اکنون در غربت به سر می‌برد. منظور از اخلاق این است که حرمت یکدیگر را نگه داریم و آبروی یکدیگر را نریزیم. بسیاری از کسانی که زبان دراز و مطبوعات آزاد دارند این‌گونه عمل نمی‌کنند و هرچه می‌خواهند می‌گویند.

سیدهادی خامنه‌ای در ادامه گفت: یکی از آموزش‌هایی که باید در اخلاق به خودمان بدهیم این است که ملاحظه معنویات، انسانیت و عدل و عدالت را داشته باشیم. گاهی این‌گونه نمی‌شود و از توجه به این امور بازمی‌مانیم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) اضافه کرد: دومین چیزی که باید در گفتمان اصلاح‌طلبی به آن توجه کنیم، عدالت است و عدالت باید مبنای دعوت همگان باشد. البته عدالت می‌تواند مورد سوء‌استفاده قرار گیرد ولی معنی واقعی آن این است که همه به حق واقعی خود دست یابند. متأسفانه ما با عدالت واقعی فاصله داریم و در شرایط اخیر، عدالت رعایت نمی‌شود.

بسیاری از کاندیداهای درجه یک ما از حضور در انتخابات محروم شده‌اند

وی با تأکید بر رعایت حقوق اساسی و حقوق شهروندی گفت: ما با آموزش حقوق اساسی و حقوق شهروندی اجازه نمی‌دهیم کسی جرأت کند با نادیده گرفتن این حق، هرکاری را انجام دهد و بعد بگوید که در انتخابات شرکت کنیم. امیدواریم در این دوره که مردم کم و بیش به حقوق شهروندی و حقوق اساسی خود حساس شده‌اند موفقیت‌هایی به دست آوریم. پیشنهاد ما این است که در ایام انتخابات به این دو مقوله بیشتر پرداخته شود.

سیدهادی خامنه‌ای ادامه داد: در حالی که بسیاری از کاندیداهای درجه یک ما از حضور در انتخابات محروم شده‌اند، باز هم می‌توان با حرکت‌های عاقلانه مانع ورود افراد داعش‌صفت و ناشایست که به هیچ ارزش انقلاب پایبند نیستند به مجلس شد.

کارهای بزرگ به آدم‌های کوچک سپرده شده است

وی گفت: یکی از حقوقی که اکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است حضور افراد نالایق در پست‌های مهم است؛ به گونه‌ای که کارهای بزرگ به آدم‌های کوچک سپرده شده است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) تأکید کرد: ما برای اولین‌بار در دولت فعلی شاهد بودیم که یک تیم با تجربه مسائل مربوط به سیاست‌خارجی را برعهده گیرد و اگرچه هنوز نتایج موفقیت تیم مذاکره‌کننده ظاهر نشده است، همین که از سوی جهانیان به عنوان کشوری تعامل‌گرا شناخته شده‌ایم شایسته قدردانی است.

وی افزود: بسیاری از امور به دست افراد نادان سپرده شده است و این افراد تصمیمات سلیقه‌ای می‌گیرند. مسئولان این نظام از ابتدا وجود هنر را ضروری دانسته‌اند ولی عده‌ای نمی‌گذارند فلان کنسرت برگزار شود و یا فلان فیلم پخش شود. اینها به جامعه ما لطمه زده و می‌زند. حضور ما در صحنه‌های جهانی آسان است ولی باید جلوی افراد نادان و نالایق را بگیریم.

آنها که می‌گویند در دوره مدیریتی‌شان به مردم آزادی داده‌اند غلط زیادی کرده‌اند، آزادی را خدا به بشر داده

خامنه‌ای با تأکید بر گفتمان آزادی اضافه کرد: برخی وقتی در مدیریت هستند می‌گویند که به مردم آزادی داده‌ایم، به نظر من غلط زیادی کرده‌اند، آزادی را خداوند به بشر داده است و قوانین و مقرراتی دارد که مسئولان می‌توانند آن را در نظر بگیرند. تعریف آزادی باید توسط اندیشمندان انجام شود نه هرکسی.

وی تأکید کرد: در ایام انتخابات بی‌بند‌و‌باری‌ها رواج می‌یابد و تهمت‌ها سرازیر خواهد شد. دوستان ما باید از این دوره استفاده کنند و گفتنی‌ها را بگویند، یعنی حرف حق را بزنند.

خامنه‌ای با اشاره به برنامه آینده اصلاح‌طلبان گفت: ما باید به دنبال تشکل‌ و تحزب در جامعه باشیم و اندیشه حزبی را تقویت کنیم. باید از گذشته درس بگیریم تا پیروز میدان شویم.

علی مطهری: نهضت ما دچار آفت رخنه فرصت‌طلبان و کم‌شدن اخلاص شده است

علی مطهری، نماینده مردم تهران دیگر سخنران همایش انتخاباتی حزب اعتماد ملی گفت: در میان کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده، افراد خوش‌فکر هم هستند، ما باید ترکیب مجلس آینده را تغییر دهیم و مجلس شورای اسلامی را خانه‌تکانی کنیم.

علی مطهری اظهار کرد: آرمان اصلی انقلاب ما در یک کلمه اسلام بود. ما به دنبال استقلال، آزادی، آزادی سیاسی، فرهنگ دینی، اخلاق و معنویت و احترام به حقوق مردم بودیم.

وی افزود: ما در مسیر آرمان‌های انقلاب در حال حرکت هستیم و همواره راه طی‌شده باید ارزیابی شود تا ببینیم چقدر با آرمان‌هایمان فاصله داریم و از کدام آرمان دور شده‌ایم و به کدام نزدیک شده‌ایم تا راه را گم نکنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: در خیلی از آرمان‌ها به طور نسبی موفق بودیم ولی در برخی آسیب دیدیم. هر حرکت اجتماعی محتاج اصلاح مستمر است و این‌طور نیست که هر حرکتی خود به خود به سوی هدف برود، چراکه ممکن است انحرافاتی پیش آید.

فرزند شهید مطهری با اشاره به کلام استاد مطهری درباره وجود شش آفت در نهضت اسلامی گفت: نفوذ اندیشه بیگانه، تجددخواهی افراطی، رخنه فرصت‌طلبان، ناتمام‌گذاشتن نهضت، ابهام طرح‌های آینده و کم شدن خلوص نیت و اخلاص از جمله‌ آفاتی است که شهید مطهری همواره به آن اشاره می‌کرده است. من فکر می‌کنم نهضت ما دچار آفت رخنه فرصت‌طلبان و کم‌شدن خلوص‌نیت‌ها و اخلاص شده است.

قرار بعضی‌ این بود که برخی چهره‌ها را به حاشیه برانند ولی انقلابیون عزیز انصافا مقاومت کردند

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر و بعد از حوادث سال ۸۸ به نظر می‌آید گروهی پیدا شده‌اند که اساسا خودشان را صاحب اصلی انقلاب معرفی می‌کنند و درصدد هستند انقلابیون را به حاشیه برانند. به قول شهید مطهری فرصت‌طلبان پس از پیروزی با شعارهای تندتر وارد صحنه می‌شوند و انقلابیون اصلی را به حاشیه می‌رانند. اگر ما مراقبت نکنیم ممکن است چنین آفتی انقلاب ما را به بیراهه بکشاند. از این رو باید مقاومت شود. انصافا انقلابیون عزیز مقاومت کرده‌اند چرا که قرار بعضی این بود که برخی چهره‌ها را به حاشیه برانند ولی با مقاومت این‌گونه نشد.

وی با تأکید بر وحدت کلمه در اندیشه امام تصریح کرد: انقلاب اسلامی با وحدت به وجود آمد ولی امروز این وحدت کمرنگ شده است و دلیل کمرنگ‌ شدن وحدت، کم‌شدن خلوص نیت‌هاست.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: متأسفانه امروز ارزش‌ها کمرنگ شده‌اند و بسیاری از امور باید اصلاح شود. ما نباید با انتخابات قهر کنیم. در انتخابات مجلس نهم اصلاح‌طلبان قهر کردند و شرکت نکردند و مجلسی مانند مجلس نهم تشکیل شد که به مراتب از مجلس هشتم ضعیف‌تر بود. در مجلس هشتم بیش از ۵۰ تا ۶۰ نماینده خوش‌فکر بودند که می‌توانستیم با آنها درد‌دل کنیم اما امروز این عدد به کمتر از ۱۰ نفر رسیده است.

مطهری اظهار کرد: امروز اگر مشارکت جدی نداشته باشیم این حادثه تکرار می‌شود، با وجود ردصلاحیت‌ها و عدم‌احرازها، مردم باید پرشور در انتخابات شرکت کنند چرا که در میان همه کاندیداهای تأیید شده افراد خوش‌فکر نیز هستند. ما باید ترکیب مجلس را تغییر دهیم و یک خانه‌تکانی در مجلس شورای اسلامی به وجود آوریم.

وی خاطرنشان کرد: گام سال ۹۲ بسیار موؤثر بود. این گام باید در انتخابات مجلس تکمیل شود تا افراط‌ها و تندروی‌هایی که نه از عقل و نه از اسلام نشأت گرفته است، تمام شود.

رسول منتجب‌نیا: فداکاران انقلاب و جنگ در مسلخ سیاست‌ورزی قربانی شدند

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا نیز در این همایش انتخاباتی گفت: هر مشکلی که در دهه‌های اخیر در کشور پدید آمده است، در اثر فقدان روحیه تحزب‌، ضعف احزاب و نبود تشکل‌های سیاسی قدرتمند است که همواره اقتدارگرایان و انحصارگرایان مانع پیدایش آن بودند.

وی افزود: حزب اعتماد ملی در دوران غربت است و ما از همه دلسوزان متواضعانه درخواست می‌کنیم که پس از انجام انتخابات به تقویت، گسترش و تحقق آرمان‌های احزاب بپردازند و با پایان عمر شورای سیاستگذاری به کانون‌های اصلی و ماندگار قانونی خود بازگردند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: از آنجا که دستگاه نظارت در انتخابات خود را پاسخگوی مردم و داوطلبان ندانسته است، به امام عصر(عج) و روح بلند امام‌خمینی می‌گویم که شما شاهد باشید که بار دیگر و به مراتب شدیدتر از دوره‌های گذشته هزاران نفر از دلسوزان ملت و میهن، سخاوتمندانه وارد عرصه نامزدی شدند و به اتهام نداشتن اعتقاد به اسلام و التزام عملی به جمهوری اسلامی و عدم‌وفاداری به قانون اساسی و ولایت فقیه ردصلاحیت شدند. یعنی این افراد به کفر، شرک، نفاق، فسق و فجور و ترک فرایض متهم شدند و آنان را با این حربه از صحنه رقابت خارج ساخته‌اند و در این میان یادگار امام نیز در امان نماند.

منتجب‌نیا ادامه داد: حضرت ولی‌عصر و روح رهبر کبیر انقلاب! شما شاهد فداکاری این عزیزان قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و در سایر عرصه‌ها بوده و هستید و اینکه امروز به جرم پاکدستی و پاکدامنی و عشق به شما در مسلخ سیاست‌ورزی قربانی شده‌اند به شما اولیای الهی شکایت می‌کنم و تقاضای دادخواهی دارم.

نگرانی امام از افتادن انقلاب به دست نااهلان آشکار شده است

وی با یادآوری جمله ماندگار امام در دهه‌فجر گفت: امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان و دین‌ به دست دنیافروشان بیفتد، اگر به فاجعه ردصلاحیت‌ فرزندان و یاران امام، تأیید صلاحیت‌شدن نیروهای افراطی، ارتجاعی و منحرف را اضافه کنیم، خطر بزرگ مورد اشاره امام عزیز بیشتر آشکار می‌شود و در پی این اتفاق چشم‌انداز آینده نظام مخاطره‌آمیزتر خواهد شد.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران بر دو پایه قانون اساسی و شرع مقدس اسلام استوار است و اکثر ردصلاحیت‌شدگان متهم به بی‌اعتقادی شده‌اند که شامل انواع فقدان عقیده از کفر و شرک تا فسق و فجور و از کبائر تا ضغائر می‌شود و دو دستگاه نظارتی در این اتهام‌زنی مدعی شده‌ است و از آنجا که فقه اسلام و قانون جزای اسلامی مدعی را موظف به ارائه دلیل محکمه‌پسند کرده است؛ در غیر این صورت مورد حد یا تعزیر قرار می‌گیرد، ما از رؤسای قوا به خصوص رییس قوه‌قضاییه می‌خواهیم که چندین شعبه دادگاه در رسیدگی به شکایات ردصلاحیت‌شدگان اعلام کند تا برای همیشه روند هتک حیثیت افراد زبده خاتمه یابد. همچنین شعبه‌ای در دادسرای ویژه روحانیت برای رسیدگی به شکایات علما و روحانیون ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس خبرگان که متهم به شراب‌خواری و قماربازی شده‌اند، اختصاص یابد.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد: همچنین از رهبری و رؤسای قوا استدعا دارم گروهی از افراد بی‌طرف برای دریافت شکایات و گزارش‌های مستندی که درخصوص انحرافات در روند تأیید و ردصلاحیت و دخالت رانت‌های مالی و سیاسی توسط داوطلبان و هواداران آنها رسیده است و می‌رسد و انتشار آنها به زیان نظام است، تعیین و با اختیار تام به آنها، مأموریت رسیدگی دهند.

وی خاطرنشان کرد: چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند و بسیاری از حوزه‌ها فاقد چهره‌های سرشناس هستند. با این وجود ما چاره‌ای جز حضور فعال در انتخابات نداریم و باید با رأی دادن هرچه بالاتر به چهره‌های اصلاح‌طلب، نشان دهیم که علی‌رغم بی‌مهری‌ها در صحنه حاضر هستیم و میدان را به نااهلان و از راه‌رسیده‌ها و مرتجعان و نامحرمان نخواهیم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016