جمعه 23 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تصاویر گریه یک ملوان آمریکایی در صدا و سیما

صدای آمریکا - روز چهارشنبه فیلم گریه یکی از ملوانان دستگیر شده آمریکایی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که اعتراض نیروی دریایی آمریکا را به دنبال داشت.

یک روز بعد برگزارکنندگان مراسم راهپیمایی بزرگداشت روز ۲۲ بهمن نیز با شبیه‌سازی چند نفر به ملوانان آمریکایی، آنها را با زنجیرهایی پلاستیکی به هم بسته و در مسیر راهپیمایی به نمایش گذاشتند. به این ترتیب در نخستین مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و سقوط حکومت پهلوی، برگزار کنندگان مراسم بر دشمنی با آمریکا همچنان اصرار و تاکید کردند.

ussaylorcrying.JPG

در واکنش به اقدام صدا و سیما، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای بار دیگر اقدام سپاه پاسداران در بازداشت این ملوانان را شرم‌آور و غیرقابل قبول خواند و گفت همانطور که وزیر خارجه آمریکا، جان کری گفته است، "سوءاستفاده تبلیغاتی" ایران از بازداشت موقت ملوان های آمریکایی "منزجر کننده" است.

کوین استفانز، سخنگوی بخش نیروی دریایی آمریکا در ستاد مرکزی فرماندهی، در بیانیه‌ای گفت ایرانی‌ها باید قایق‌های ملوانان آمریکایی را که پیشتر گفته شده بود یکی از آنها نقص فنی داشت، "به آب‌های بین‌المللی اسکورت می‌کردند و به آنها پیشنهاد می‌کردند که اگر لازم است، کمک کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او گفت "ملوانان حرفه‌ای می فهمند که وظیفه و تعهد آنها کمک به دیگر ملوانان است و اگر ببینند ملوان دیگری مشکل فنی دارد و یا از مسیر منحرف شده، به او کمک می کنند."

آقای استفانز گفته است "ما خوشحالیم که دیپلماسی برای آزادی این ملوانان کار کرد، اما اگر نیروهای دریایی ایران به طور حرفه ای و مسئولانه رفتار کرده بودند، اصلا نیازی به این دیپلماسی نبود."

در این بین حسن روحانی در سخنرانی خود اشاره‌ای بسیار کمرنگ به آمریکا داشت و ترجیح داد تا از دوستی و گسترش روابط با دنیا بگوید. برخلاف این مواضع، در قطعنامه پایانی مراسم بزرگداشت روز ۲۲ بهمن تاکید شد آمریکا همچنان "دشمن شماره یک" است. در این بیانیه که همه ساله از پیش نوشته شده و در جمع راهپیمایان قرائت می‌شود از دولت و شورای عالی امنیت ملی خواسته شده تا "از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر به ‌ویژه آمریکا" غفلت نکند و از سپاه پاسداران برای دستگیری ملوانان آمریکایی تشکر شده است.

اما ترتیب دهندگان مراسم حکومتی امسال به همین مقدار قناعت نکرده و چند مرد گریم شده در لباسی شبیه به ملوانان آمریکایی را با زنجیر پلاستیکی در گردن در مسیر راهپیمایی گرداندند. برای ایفای نقش ملوان زن آمریکایی نیز یک مرد را به شکل زن گریم کرده بودند.

این حرکت با اعتراض و واکنش منفی گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های مجازی مواجه شده است.

پیش از این نیز تصاویری از ده ملوان آمریکایی در بازداشت نیروهای سپاه منتشرشده بود که دست روی سر گذاشته و زانو زده بودند. جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش گفته بود که این تصاویر او را "ناراحت" و "خشمگین" کرده است.

بر اساس گزارش ها، به دنبال بازداشت سربازان آمریکایی، جان کری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنج بار تماس تلفنی گرفتند که موجب آزادی آنها طی حدود ۲۴ ساعت شد اما فرماندهان سپاه و طیفی از سیاسیون در ایران همچنان درباره این موضوع صحبت می‌کنند و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز به نیروهای سپاه که در دستگیری این ملوانان نقش داشتند نشان لیاقت داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016