دوشنبه 6 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار پ‌کاکا در مورد شدت بخشیدن به حملات خود در "سراسر ترکیه"


جمیل باییک

جمیل باییک، رئیس شورای رهبری پ‌کاکا، با ذکر این‌که رئیس جمهوری ترکیه به جنگ علیه پ‌کاکا «شدت بخشیده» اعلام کرد که پ‌کاکا نیز آماده است تا به نبرد خود علیه دولت ترکیه شدت داده و «تا آخر راه» از خود دفاع کند.

جمیل باییک که روز دوشنبه ۶ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی سخن می‌گفت، تأکید کرد که پ‌کاکا «نه تنها آماده است تا نبرد خود را در کردستان افزایش دهد بلکه آماده است تا جنگ خود را در سراسر ترکیه شدت ببخشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس شورای رهبری پ‌کاکا هم‌چنین با اشاره به رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد که رجب طیب اردوغان «می‌خواهد که کردها تسلیم شوند و اگر تسلیم نشوند می‌خواهد که همه کردها را بکشد. او این را آشکارا می‌گوید و گفته خود را پنهان هم نمی‌کند.»

آقای باییک افزود: «قصد ما این نیست که از ترکیه جدا شده و کشور دیگری تشکیل بدهیم. نمی‌خواهیم ترکیه را تجزیه کنیم. ما می‌خواهیم در داخل مرزهای ترکیه و در سرزمین خود آزادانه زندگی کنیم ... مبارزه ما تا زمانی که حقوق بنیادین کردها پذیرفته شود ادامه پیدا خواهد کرد.»

رئیس شورای رهبری حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، در ادامه تأکید کرد که «تا وقتی نحوه برخورد ترکیه به همین منوال ادامه پیدا کند کردها هم تا آخر راه از خود دفاع خواهند کرد و پ‌کاکا هم بدون شک شدیدتر خواهد جنگید.»

از سال پیش که آتش‌بس دوساله بین دولت ترکیه و پ‌کاکا نقض شد نیروهای دولتی ترکیه کارزار شدیدی را علیه پ‌کاکا در جنوب شرق این کشور آغاز کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئی‌جمهوری ترکیه، در ماه جاری گفت که در نبردهای این مدت اخیر، ۳۵۵ نفر از نیروهای امنیتی ترکیه و بیش از پنج هزار نفر از اعضای پ‌کاکا جان باخته‌اند؛ این آمار هرچند هنوز به طور مستقل تأیید نشده است.

در شهرهای مختلف ترکیه طی ماه‌های جاری یک رشته انفجار نیز رخ داده‌است که اتهام آن متوجه گروه پ‌کاکا است و در همین حال یک گروه تازه و تندروی هوادار حقوق کردها به نام «شاهین‌های آزادی کردستان» مسئولیت انفجار دو بمب در آنکارا را برعهده گرفته است.

حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، در سال ۱۹۸۴ برای دست یافتن به حقوق بیشتر برای کردهای ترکیه نزاعی خونین را علیه دولت ترکیه آغاز کرد که ۴۰ هزار کشته برجای گذاشت.

بنیان‌گذار پ‌کاکا، عبدالله اوجالان که در زندان به‌سر می‌برد، از ماه مارس ۲۰۱۳ اعلام آتش‌بس کرد اما از سال گذشته اعتراض کردها به نحوه برخورد دولت اردوغان با مسئله کردهای سوریه بار دیگر آتش تنش‌ها میان پ‌کاکا و دولت اردوغان را شعله‌ور کرد.


جنجال‌های برگزاری کنسرت بنیامین بهادری در قزوین


حضور مجری شبکه من و تو در جشنواره جهانی فیلم فجر


سری جدید فشن های خیابانی در تهران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016