چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران، گزارشگران بدون مرز

۷اردیبهشت ۱۳۹۵ – محکومیت سنگین روزنامه‌نگاران قربانی موج بازداشت ۱۱ آبان ماه را محکوم می‌کنیم

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکومیت سه روزنامه‌نگار و یک همکار رسانه‌ها را به ۲۲ سال زندان قاطعانه محکوم می‌کند.

بنا بر گفته‌های محمد علیزاده طباطبایی وکیل آفرین چیت‌ساز، احسان مازندانی و ایمان میرزازاده وکیل سامان صفرزایی این روزنامه‌نگاران به ترتیب به ده، هفت و پنج سال زندان محکوم شده‌اند. این روزنامه‌نگاران در تاریخ ۲۲ اسفند سال گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهام هایی چون«فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و توهین به مقامات» محاکمه شده بودند، رسیده‌گی به پرونده عیسی سحرخیز به دلیل «عدم مطالعه پرونده از سوی وکیل» به زمان دیگری موکول شد. وی در تاریخ ١٩ اسفند، در پی اعتصاب غذایی طولانی مدت و نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل شده بود.

آفرین چیت‌ساز، ستون نویس روزنامه‌ دولتی ایران، احسان مازندارنی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان, سامان صفرزایی همکاری بسیاری از رسانه‌ها و از این میان اندیشه‌پویا، و عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار مستقل و مدیر مسئول چندین نشریه اصلاح‌طلب، در موج دستگیری و احضار روزنامه نگاران به تاریخ ۱۱ آبان ماه بازداشت شدند.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -کاهش محکومیت آتنا فرقدانی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از کاهش محکومیت شهروندخبرنگار و کوشش‌گر حقوق بشر آتنا فرقدانی استقبال می‌کند. این شهروند خبرنگار بی‌گناه و قربانی آزارگری دستگاه قضایی در ایران شده است، ما خواهان آزادی فوری هستیم.

وکیل وی محمد مقیمی به رسانه‌ها گفته است حکم زندان موکلش از دوازده سال و نه ماه به هژده ماه کاهش یافته است. ”برابر حکم شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر، موکلم از اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» تبرئه و ۳ سال حبس وی نیز به اتهام «توهین به مقام معظم رهبری»، به مدت ۴ سال تعلیق شد. همچنین، محکومیت ۹ ماه حبس وی به اتهام‌های «توهین به ریاست جمهور فعلی، توهین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و توهین به ماموران بند ۲-الف زندان اوین» به جزای نقدی تبدیل گردید و در خصوص اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» نیز محکومیت ۱۸ ماه حبس موکلم در دادگاه بدوی عینا تایید شده است.”

آتنا فرقدانی در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۳در پی احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران بازداشت و به زندان منتقل شده بود. این وب‌نگار در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ را به دوازده سال و نه ماه زندان، محکوم شده بود. احضار فوری وی به دادگاه پس از انتشار ویدئوی انجام شد، که در آن این زن جوان آزارهای دوران حبس نخستین خود را (از تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۳ تا ۱۱ ابان) در بند ۲ الف تحت کنترل سپاه پاسداران در زندان اوین، شرح داده بود.

۲۰ فروردین ۱۳۹۵ – آزادی دو روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار

گزارش گران بدون مرز با خرسندی از آزادی وحید اصغری و سعید رضوی فقیه به تاریخ ١٦ و ١٨ فروردین ۱۳۹٥، مطلع شده است.

وحید اصغری، در تاریخ ٢٢ اردیبهشت ١٣٨٧ در فرودگاه تهران بازداشت شد. دوسال پس از بازداشت، دوبار از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام‌هایی چون " اقدام علیه امنیت ملی" و " توهین به اسلام" و " میزبانی سایت‌هایی با محتوای مستهجن ضد دينی و ضد انقلابی" به اعدام محکوم شد. این حکم را شعبه شش دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای بررسی به شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران فرستاده شد. در آذر ماه ١٣٩٣ این شعبه، وی را به ١٨ سال زندان محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ١٥سال کاهش داده شد. وحید اصغری به هنگام بازداشت ٢٤ سال داشت و دانشجوی رشته فناوری اطلاعات در هند بود. پس از بازداشت به مدت هفت ماه در شرایطی غیر انسانی در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه برای اعترافات اجباری قرار گرفت. وحید اصغری از بیماری متعددی رنج می‌برد از این میان سندرم تونل کارپال (بی حسی و فشرده گی عصب دست.) وی با با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از زندان آزاد شده است.

تنها " جرم" وحید اصغری در اختیار داشتن فضایی در اینترنت و میزبانی سایت‌ها از جمله "چند سایت متعلق به مخالفان نظام بود"در ٢٥ آذر ماه ١٣٨٨ وی طی نامه‌ای به رئیس شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی شرح کاملی از فشارها و شکنجه‌های متحمل شده را شرح داده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعید رضوی فقیه همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۲ زندانی شد. این روزنامه‌نگار را شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران پنج ماه پس از پایان حبس یک سال زندان خود، به اتهام‌هایی چون «توهین به علی خامنه‌ای، تبلیغ علیه نظام و توهین به نمایندگان مجلس خبرگان» به سه سال نیم زندان محکوم شد. وی در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۳۹۳، وی مورد جراحی قلب قرار گرفت، پس از جراحی و در دوره نقاهت‌اش به تخت زنجیر شده بود، که در پی آزارهای نگهبان‌های مراقب، مجبور شد به زندان رجایی شهر بازگردد. سعید رضوی فقیه در اعتراض به وضعیت بازداشت و حکم ناعادلانه از تاریخ ٨ فروردین امسال دست به اعتصاب غذا زده بود که با موافقت با برخی خواسته‌هایش به این اعتصاب پایان داد.

۲۷ اسفند ۱۳۹۴ – تبعید برای سعید مدنی پس از چهار سال زندان

گزارش‌گران بدون مرز سخت‌گیری مقامات قضایی را علیه پژوهش‌گر و روزنامه‌نگار سعید مدنی محکوم می‌کند. وی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ در پی چهار سال آزاد شد اما برای سپری کردن دو سال مجازات تکمیلی تبعید، باید به شهر بندعباس برود. آزادی این روزنامه‌نگار با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تصویب شده در سال ۱۳۹۲) ممکن شده است. در این قانون مقرر شده است که در صورت تعدد جرائم از انواع مختلف در مورد همه آن‌ها حداکثر مجازات صادر می‌شود، ولی تنها مجازات اشد اجرا می‌شود و بقیه مجازات‌ها اجرا نمی‌شود.

سعید مدنی در تاریخ ١٧ دی ماه١٣٩٠ در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این جامعه شناس که مقاله‌هایش در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شده است، نزدیک به یک سال را در بند امنیتی ٢٠٩ و تحت فشار سپری کرد. در تاریخ ٢٨ خرداد ١٣٩١ از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان و دو سال تبعید به بندرعباس محکوم شد.

٢٩ بهمن ١٣٩٤ – چهار همکار سایت نارنجی روانه زندان شدند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت و روانه زندان کردن چهار همکار سایت نارنجی، علی‌اصغر هنرمند، حسین نوذری، احسان پاک‌نژاد و عباس واحدی، را محکوم می‌کند، این چهار شهروندخبرنگار روز ٢٨ بهمن در منازل خود بازداشت و به زندان کرمان منتقل شده‌اند. مسوولان سایت نارنجی با هفت همکار دیگر خود در تاریخ ۱۲ آذر ماه ١٣٩٢ از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، و در تاریخ ٣خرداد ١٣٩٣ از سوی دادگاه کرمان به اتهام " تبلیغ علیه نظام و اقدام اعلیه امنیت ملی از طریق فعالیت در سایت نارنجی"، به ترتیب به یازده و هفت و پنج و دوسال و نیم زندان محکوم شده بودند. دیگر فعالان این سایت به حبس‌های تعلیقی محکوم شدند. شعبه نخست دادگاه تجدید نظر کرمان در آذرماه امسال پرونده بررسی و احتمالاً ارای صادره را تأیید کرده است. چهار همکار زندانی شده سایت نارنجی که با سپردن وثیقه‌های سنگین و در انتظار رأی دادگاه تجدیدنظر به شکل موقت آزاد بودند، از صدور حکم دادگاه تجدید نظر مطلع نشده‌ بودند.

۲۳ بهمن ۱۳۹۴ – بازداشت همکار سابق بی بی سی در تهران

گزارش‌گران بدون مرز بازداشت بهمن دارالشفائی را در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ محکوم می کند. همکار سابق بی بی سی و بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب را ماموران امنیتی شخصی پوش پس از بازرسی منزل‌ و ضبط ابزار کار و دست‌نوشته‌هایش، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.پنج روز پس از بازداشت از زندان اوین با خانواده تماس گرفت و خبر داد در سلول‌اش بازجویی می‌شود. بهمن دارالشفا در سال ١٣٩٣ به چند سال همکاری خود با بی بی سی فارسی در لندن پایان داد و به ایران بازگشت. تا پیش از بازداشت بارها از سوی ماموران وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده بود. وی دارای ملیت دوگانه بریتانیایی و ایرانی است از همکاری با رسانه‌ها منع شده بود و به کار ترجمه آثار ادبی و فلسفی در تهران مشغول بود.

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - تمدید خودسرانه بازداشت موقت روزنامه‌نگاران

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تمدید بازداشت خودسرانه چهار روزنامه‌نگار قربانی موج دستگیری ۱۱ آبان ماه را محکوم می‌کند.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل و عیسی سحرخیز و احسان مازندارنی گفته است که در «مورد اتهامات وارده به موکلانش بین بازپرس و دادستان اختلاف وجود داشت و بازپرس پرونده معتقد بود که اقدامات آنها "فقط مصداق فعالیت تبلیغی علیه نظام" است. به گفته وی این اختلاف به شعبه ۱۵ و قاضی صلواتی ارجاع داده شد که او به نفع دادستان نظر داد.»

رئیس شعبه ۱۵ داگاه انقلاب تهران، ابوالقاسم صلواتی، سال‌هاست که به جلادی برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بدل شده است. رئیس دادگاه‌های استالینی در تابستان ۱۳۸۸ برای محاکمه دسته‌جمعی معترضان بازداشت شده، به تنهایی بیش از صدها فعال رسانه‌ای را محاکمه و به حبس‌های سنگین محکوم کرده است.

دو ماه پس از بازداشت : آفرین چیت‌ساز، ستون نویس روزنامه‌ دولتی ایران، احسان مازندارنی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان, سامان صفرزایی همکاری بسیاری از رسانه‌ها و از این میان اندیشه‌پویا، و عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار مستقل و مدیر مسئول چندین نشریه اصلاح‌طلب، همچنان بلاتکلیف و در بازداشت موقت بسر می‌برند، و از حقوق اولیه خود محروم هستند.

۲۴ دی ۱۳۹۴ – ریحانه طباطبایی برای چهارمین بار روانه زندان شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) زندانی شدن ریحانه طباطبایی، روزنا‌مه‌نگار و همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از این میان شرق، اعتماد و بهار را در تاریخ ٢٢ دی ماه ۱۳۹۴ محکوم می‌کند. این روزنامه‌نگار در تاریخ ۹ آذر ١٣٩٣در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه و به یک سال زندان و دوسال ممنوعیت فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و در فضای مجازی محکوم شد. این حکم را دادگاه تجدید نظر در تاریخ ٢٥ آبان ۱۳۹۴ تأیید کرد.

ریحانه طباطبایی پیش از این نیز چندین بار بازداشت و محاکمه و زندانی شده است. از این میان در تاریخ ٢١ آذر ماه ١٣٨٩ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال یافته بود، که در تاریخ ٢٦ دی ماه همان سال با سپردن وثیقه ١٠ میلیون تومانی به شکل موقت در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شد. در تاریخ ١٥ فروردین ١٣٩١ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان محکوم شد که این حکم را دادگاه تجدید نظر به شش ماه تعدیل کرد. وی از تاریخ ٢٩ خرداد تا ۲۰ ابان ١٣٩۳ را در زندان سپری کرد. روزنامه‌نگار سابق بهار در تاریخ ١٢ بهمن ١٣٩٢ نیز در موجی دیگر از بازداشت‌های جمعی روزنامه‌نگاران بازداشت شده بود که با سپردن وثیقه در تاریخ ۸ اسفند همان سال آزاد شد.

۲۲ دی ۱۳۹۴ – روانه زندان کردن میثم محمدی روزنامه‌نگار سابق کلمه سبز

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) زندانی کردن میثم محمدی دبیر سرویس سیاسی روزنامه توقیف شده کلمه سبز و همکار سایت بنیاد بهشتی، را در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۴ محکوم می کند. این روز‌نامه‌نگار به همراه همکار دیگری در تاریخ ٢٣ بهمن ١٣٨٨ در تهران بازداشت شد، که هر دو پس از دو ماه با سپردن وثیقه آزاد شدند. وی در تاریخ ١٧ اردیبهشت ١٣٩١ از سوی دادگاه انقلاب تهران به چهار سال زندان و همچنین پنج سال ممنوعیت هرگونه فعالیت روزنامه نگاری و فعالیت سیاسی، محکوم شد.

از تاریخ ٥ اسفند ١٣٨٩ میرحسین موسوی نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، و صاحب امتیاز روزنامه‌ی توقیف شده کلمه سبز، همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده و مهدی کروبی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، در بازداشت خانگی غیر قانونی و خودسرانه‌ی بسر می‌برند. رهبران جنبش اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد که نظام از آن‌ها به عنوان « سران فتنه» نام می برد، با آنکه از وضعیت جسمی مساعدی برخودار نیستند و از همه حقوق خود محروم شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016