پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"جعل روزنامه‌نگار" در پروژه امنیتی نفوذ


رادیو زمانه
ـ در میان روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و محکومان پروژه امنیتی “نفوذ”‌ که آبان ماه سال گذشته کلید خورد و حکم محکومان آن روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه اعلام شد، کسی وجود دارد که روزنامه‌نگار نیست، اما نامش در میان روزنامه‌نگار قرار گرفته است: داود اسدی.


سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگاران در بند

او به‌ اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، به تحمل پنج سال زندان محکوم است. اسدی به حکم صادر شده اعتراض دارد.

اما داود اسدی کیست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هوشنگ اسدی، روزنامه‌نگار قدیمی که اکنون مقیم فرانسه است می‌گوید که داود اسدی برادر اوست اما هرگز و هیچ‌گاه روزنامه‌نویس نبوده است: «او در هیچ رسانه‌ای اعم از روزنامه و سایت و وبلاگ، نه کلمه‌ای نوشته و نه گفته است.»

به گفته هوشنگ اسدی، داود اسدی پیش از دستگیری مدیر فروش یک شرکت خصوصی بوده و اساسا تمایلی به کار روزنامه‌نویسی و سیاست و این قبیل امور نداشته است: «او تنها به امور خانواده خود، مخصوصا پسر خردسالش می‌پرداخت و بیش از همه مراقب پدر سالخورده‌ام بود که در بستر بیماری است.»

با توجه به این‌که داود اسدی روزنامه‌نگار نیست، چرا در پروژه نفوذ و همراه چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده است؟

هوشنگ اسدی معتقد است که سپاه پاسداران برای این‌که پروژه نفود را قطور کند، اقدام به دستگیری او کرده و در واقع به جعل روزنامه‌نگار دست زده است تا پرونده ساختگی خود را مستند جلوه دهد: «می‌توان گفت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از مرحله ارعاب بستگان روزنامه‌نویسان خارج از کشور قدمی فراتر گذاشته و دستگیری آن‌ها را با عناوین جعلی در دستور کار قرار داده‌اند.»

بازداشت بستگان روزنامه‌نگاران مستقل در ایران پیش از این هم سابقه داشته است، اما معرفی فرد بازداشت شده به عنوان روزنامه‌نگار و محکوم شدن او در دادگاه، اتفاق تازه‌ای‌ست.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به احکام صادر شده برای روزنامه‌نگاران در بند، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، این حکم‌ها را به شدت محکوم کرده است: گزارش‌گران بدون مرز: احکام صادر‌شده برای روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم

گزارش‌گران بدون مرز از سه روزنامه‌نگار که به ۲۲ سال زندان محکوم شده‌اند نام برده است: آفرین چیت‌ساز، احسان مازندانی و سامان صفرزایی. این روزنامه‌نگاران به ترتیب به ۱۰، هفت و پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

بر اساس بیانیه این سازمان، رسیدگی به پرونده عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار دیگری که در این پرونده بازداشت شده است، به دلیل «عدم مطالعه پرونده از سوی وکیل» به زمان دیگری موکول شده است.

آفرین چیت‌ساز، پیش از بازداشت ستون‌نویس روزنامه‌ دولتی ایران بوده است. احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، سامان صفرزایی، همکار برخی رسانه‌ها از جمله اندیشه‌پویا و عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار مستقل و مدیر مسئول چند نشریه اصلاح‌طلب بوده‌اند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران با ۳۲ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است و در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۶، در میان ۱۸۰ کشور، در جایگاه ۱۶۹ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016