پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 اردیبهشت» کنایه مصباح به هاشمی
2 بهمن» مصباح: بعضی ها به دنبال ریاست و کدخدایی هستند
پرخواننده ترین ها

مصباح یزدی: این سخن که پلیس وظیفه ای در قبال دین مردم ندارد، با حکومت اعلیحضرت سازگار است

350835_332.jpg
به گزارش رجا نیوز، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: یکی از سئوالاتی که گاهی پرسیده می شود این است که تفاوت نظام اسلامی با قبل از انقلاب چیست؟ در زمان گذشته نیروی نظامی وجود داشت، مجلس شورا بود، حتی در قانون اساسی، شیعه مذهب رسمی کشور قید شده بود، ایام محرم روضه خوانی می شد و حتی از کاخ گلستان به صورت زنده روضه خوانی از رادیو پخش می شد، شاه کشور، به مکه می رفت، قرآن چاپ و منتشر می شد؛ پس برای چه صدها هزار شهید داده ایم؟ چه تفاوتی قبل و بعد از انقلاب حاصل شده که ارزش این همه خون های پاک از برترین جوانان را داشته باشد؟ با انقلاب، به عبارت دیگر چه چیزی را به دست آورده ایم که ارزش این همه فداکاری و خون های ریخته شده را داشته و دارد؟

علامه مصباح با اشاره به این نکته که حاکمیت دین و خداپرستی بر جامعه هزینه بر است، افزود: در همان صدر اسلام، افراد زیادی به خاطر خداپرستی شکنجه شده و مورد آزار قرار گرفتند. طی بعد از تشکیل نظام اسلامی در مدینه، باز هم سختی ها و مشکلات وجود داشت. هفت نفری که به اصحاب صفه معروف شدند، تنها یک پیراهن داشتند که می توانستند در آن نماز بخوانند و محل زندگی آن ها نه خانه و یا چادر، بلکه سکویی در مسجد بود.

ایشان در ادامه ریشه تفاوت نظام اسلامی و نظام غیر اسلامی را در ایمان به مبدأ و معاد دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: مهم ترین رکن هر دولتی، رکن حافظ امنیت در جامعه، یعنی نیروهای نظامی جامعه هستند، کسانی که بینش مادی دارند، امنیت را تنها امنیت جانی ، آبرویی و مالی می دانند ، اما از آنجا که بر اساس بینش اسلام، انسان نه موجودی محدود و موقت، بلکه موجودی ابدی است و علاوه بر بعد حیوانی، برای زندگی انسان بعد متعالی نیز قائل است، دایره حقوقی که باید امنیت آن ها تأمین شود در اسلام وسیع تر است و شامل ارزش های متعالی نیز می شود، پلیس طاغوت و پلیس نظام اسلامی هر دو باید امنیت جانی، مالی و آبروئی مردم را تأمین کنند، اما پلیس نظام اسلامی باید امنیت دینی جامعه را نیز تأمین کند و حافظ ارزش های دینی باشد؛ از آنجا که وجه تمایز نظام اسلامی با نظام های دیگر و مهم ترین شاخصه نظام اسلامی، دینی و اسلامی بودن آن است، مهم ترین ویژگی پلیس نظام اسلامی نیز حفاظت از ارزش های دینی جامعه است، لذا اگر کسی بگوید پلیس وظیفه ای در قبال دین مردم ندارد. بیشتر با حکومت اعلی حضرت سازگار است و نه حکومت امام خمینی (ره).

وي در بخش پاياني سخنانش با بيان اين‌که ما قبل از این که تابع حکومت باشیم، بنده خداییم و اگر تابع این حکومت هستیم، از آن جهت است که امضای ولی فقیه که نایب امام زمان (عج) است را دارد، ادامه داد: اگر تنها امنیت مالی و جانی اهمیت داشت، امام حسین (ع) در کنار کعبه به عنوان حرم امن الهی ، امنیت مالی و جانی داشتند یا می توانستند به جایی بروند که جان و مالشان محفوظ باشد؛ اما ایشان وقتی امنیت دینی و اخلاقی جامعه را در خطر دیدند، قبل از اعمال حج، از مکه به طرف کوفه حرکت کردند و جان خود را به خطر انداختند. لذا اگر پیرو سیدالشهدا (ع) هستیم، نمی توانیم با دین او کاری نداشته باشیم.


پروفسور دكتر دكتر دكتر فريدون بوداغى!


لب‌خوانی اقشار مختلف مردم از اثر جاودان "مرغ سـحر" محمدرضا شجریان


دیزنی لند از نوع جمهوری اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016