دوشنبه 3 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قرارگاه خاتم الانبیاء: پیامدهای ساخت سد گتوند به ما مربوط نیست

ساخت سد گتوند در سال ۱۳۷۶ موجب فاجعه زیست‌محیطی و آواره شدن بسیاری از روستائیان خوزستان شد. این سد را یک شرکت وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه ساخت اما اکنون فرمانده این قرارگاه هرگونه مسئولیتی را در قبال عواقب ساخت این سد رد می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران در ساخت سد گتوند که موجب فاجعه زیست‌محیطی و آواره شدن بسیاری از روستائیان خوزستان شد، نقش داشت اما اکنون هرگونه مسئولیت در این‌باره را رد می‌کند.


سد گتوند

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران دوشنبه سوم خرداد درباره تجربه ناموفق سدسازی این قرارگاه در گتوند خوزستان گفت: «تجربه ناموفق به ما برنمی‌گردد ضمن این‌که ما مسئولیت اجرا را به عهده داریم اگر در سد گتوند به گنبد نمکی برخوردیم این قضیه به طراحی مشاور برمی‌گردد.»

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. ساخت سد گتوند با پیمانکاری شرکت «سپاسد» وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران و مشاوره شرکت «مهاب قدس» وابسته به آستان قدس رضوی، در سال ۱۳۷۶ در ۱۰ کیلومتری شهر گتوند در استان خوزستان آغاز شد.

این سد روی لایه‌های نمکی تشکیلات تبخیری گچساران قرار دارد. کار‌شناسان محیط زیست و نظام مهندسی اعتقاد دارند که وجود معدن بزرگ نمک در پنج کیلومتری محل احداث سد گتوند در نظر گرفته نشده است.

عبداللهی با بیان این‌که طراحی اولیه سد گتوند بر عهده قرارگاه خاتم الانبیاء نبود از این پروژه دفاع کرد و افزود: «این‌گونه نبوده که بگوییم به‌خاطر وجود گنبد نمکی کار به این عظیمی و کل خاصیت سد از بین رفته باشد.»

او گفت: «اگر سد‌ها نبودند در سیل‌هایی که اخیراً رخ داد خسارت جبران‌ناپذیری به منطقه وارد می‌شد زیرا این سد‌ها باعث شدند جلوی سیلاب‌ها گرفته شود.»

وجود گنبدهای نمکی در اطراف مخزن سد گتوند و محل آبگیری آن باعث شده است تا نمک فراوانی در آب سد حل، و از این طریق وارد رودخانه کارون شود و به نمک‌زار شدن مناطق و زمین‌های اطراف بینجامد. فاجعه خشک شدن نخل‌های اروندکنار نیز زمانی رقم خورد که آب شور شده کارون به این نخلستان‌ها که در انتهایی‌ترین قسمت رودخانه بود رسید و رفته رفته به خشک شدن آن‌ها انجامید.

احداث و آب‌گیری سد گتوند سبب شد بسیاری از روستائیان آن منطقه آواره شوند و همچنین شماری از آثار تاریخی دوره اشکانی از جمله شیرهای سنگی در خطر نابودی قرار بگیرند.

بهمن‌ماه سال گذشته علی‌مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران سازمان محیط زیست را در احداث این سد مقصر دانست اما معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفته بود: «محیط زیست هیچ‌گاه مجوز ساخت سد گتوند را بر روی رودخانه کارون نداده است.»

در سال ۱۳۹۲ شماری از اهالی گتوند خوزستان با مراجعه به تهران از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران به دلیل افتتاح این سد شکایت کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016