گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 خرداد» نام نویسندگان و شاعران اعدام شده در حکومت اسلامی28 اردیبهشت» "احکام فقهی" در باره ایدز، مسعود نقرهکار
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! قاریانِ بچه خواه ؟! مسعود نقره کاربسیارانی ازاهالی خیابان بی سیم نجف آباد، که بعد شد خیابان پارک ولیعهد و بعد از انقلاب اسلامی به خاطرطیب حاج رضائی، که آیت الله خمینی وی را " حُرانقلاب" خواند، خیابان طیب شد، شیخ حسن گوشکوب را می شناسند. لااقل نسل من او را به یاد دارد. جمعی بودیم که چند تائی ازآن جمع هنوز زنده ایم و در ارتباط" فیس بوکی و تلگرامی و تلفنی". گاه خاطرات آن روزها را مرور می کنیم.برای بچه های "هیئت جوانان حُجتّیه" مثل روز روشن بود بسیارانی ازاهالی خیابان بی سیم نجف آباد، که بعد شد خیابان پارک ولیعهد و بعد از انقلاب اسلامی به خاطرطیب حاج رضائی، که آیت الله خمینی وی را " حُرانقلاب" خواند، خیابان طیب شد، شیخ حسن گوشکوب را می شناسند. لااقل نسل من او را به یاد دارد. جمعی بودیم که چند تائی ازآن جمع هنوز زنده ایم و در ارتباط" فیس بوکی و تلگرامی و تلفنی". گاه خاطرات آن روزها را مرور می کنیم. مرتضی در فیس بوک نوشت: " خبر قاریِ محبوبِ خرگاهِ خامنه ای رو خوندی؟ خبرِ" استاد طوسی "رو که میگن یکی از خلاف هاش اغفال نوجوانان هست. یادِ شیخ حسن گوشکوب نیفتادی؟ یادته چقدر از این افسد الفسادها تو هیئت ها و افسدالمفسدین هایشان توی تکیه ها و مسجدها داشتیم ؟ قزمیت ها بقیه رو نصیحت می کردن و می کنن." و مرتضی تکه هائی از ماجرای شیخ حسن گوشکوب را تعریف کرد و من هم اضافه بر آن ها چیزهائی به یاد آوردم. دراین روایت کوتاه شده شاید برخی کلمات همان نباشند که در آن هنگام به کاربرده شدند، اما واقعه واقعی ست. (ماجرای شیخ حسن گوشکوب درجلد سوم رمان " بچه های اعماق" به تفصیل خواهد آمد.) **** شیخ حسن هم قاری بود و هم مّداح. توی قهوه خانه جواد خانبابا و قهوه خانه ی تیر دوقلو نیمه وقت کار می کرد. خوش صدا بود و بساط قهوه خانه ها، به ویژه " تُرنا بازی " ها را با خراباتی خوانی گرم می کرد. عباس قصاب که از شاه عبدالعظیم و امامزاده داود آن طرف تر نرفته بود چو انداخته بود که قاری به خوش صدائی شیخ حسن گوشکوب در جهان اسلام نداریم. جوهری ها پنج برادرو یک خواهر بودند. هر پنچ برادر پاها ی اصلی هیئت بودند. خانواده ای سخت مذهبی که مادرشان" حاج خانوم" وقتی با غریبه صحبت می کرد انگشت دردهان می گذاشت تا صدای اش تغییر کند و نامحرم صدای زنانه اش را نشنود، که مبادا خدای ناکرده تحریک شود. حاج محمد جوهری، که آن موقع توی خیابان بوذرجمهری کارخانۀ بادکنک سازی داشت، بچه های کاریِ هیئت، مثل خودِمن را سه ماه تعطیلی تابستان ، توی کارخانه بادکنک سازی اش به شاگردی و گارگری قبول می کرد. می گفتند کاپوت هم درست می کند اما من فقط لوله کردن و پودر زدن بادکنک سهای رنگین را به یاد دارم. به دنبالِ ترور حسنعلی منصور، حاج محمد را گرفتند. مدتی زندان رژیم شاه بود و بعد ولش کردند. محمود و قاسم جوهری هم سن و سال من بودند، یکی دو سال بالاپائین. هیئتی ها سی نفری می شدیم. پاهای ثابت را می گویم. آقا شهیدی و شیخ علی مهربان ودوست داشتی و سالم بودند. اما بچه های هیئت با شیخ حسن گوشکوب مساله داشتند. شیشه خرده داشت و مثل روز روشن بود" بچه باز" است. حتی پای لعل قران چشم به دنبال کون و کَپلِ بچه سال های هیئت داشت. به حاج آقا شهیدی رسانده بودیم که شیخ حسن هیزاست و چشمش دنبال ماست. حاج آقا شهیدی گفته بود: " انشاءالله منظوربدی ندارد " و قول داده بود با او صحبت کند، که نکرد. قرارگذاشتیم قضیه را به حاج احمد جوهری، یکی از برادرهای جوهری ها که داش مَشتی بود و توی خیابان ری و بوذرجمهری بنگاه معاملات اتومبیل داشت، بگونیم. شاید او کاری بکند. " عباس آلن دلون" رای مان را زد. گفت: " حاج احمد وحسن گوشکوب دستشون تو یه قابلمه ست" به پدر گفتم: گفت:" پسر تو که مزدشو کف دستش گذاشتی، آن کّله ای که تو توی صورتش زدی برای هفت پشتش بَسه، اما اگه تکرار کرد به من بگو، اول به جواد خانبابا میگم، اگه جلوشو نتوونست بگیره به رئیس کلونتری که دوستم هس میگم . یه دفعه که باتوم اماله اش کنن دیگه از این غلطا نمی کنه" جمعه شب با دماغ باد کرده آمد هیئت، اما انگار نه انگار. قاری شد. شیخ حسن چشمش به دنبال مرتضی و جاوید هم بود. بارها گفته بود: قضیه را به مرتضی و جاوید گفتم. و نشستیم به نقشه کشیدن. گفتم: "آره، دوتا طاقچه دار، مرتضی و جاوید" و شیخ حسن با لُپ های گُلی که کار سفیداب و کیسه کشیدن بود، آمد. " شیخ حسن صفا آوردی، بریم زیر زمین با حال ترِ" مرتضی درزیرزمین را پست سرِشیخ حسن بست. چراغ را که روشن کرد شیخ حسن جاخورد. اصغرتُرکه و رضا کباده گوشۀ زیرزمین نشسته بودند. مرتضی به شیخ حسن نزدیک شد. نوجوان بود اما یک کّله از شیخ حسن بلندتر بود. کلمه های شیخ حسن به لرزه افتادند. " اینجا چه خبره ؟ چیکارمی خواین بکنین؟" " خبری نیس گوشکوب، چرا زرد کردی ؟ قبل اینکه جاکش خان به قول خودت " گوشت کوبیدن" رو شروع کنیم ، می خوایم ببینیم کجای قران در باره گوشت کوبیدن و کپل کَک ومَک دارپسربچه ها و کون طاقچه دارشون نوشته؟ کدوم سوره و آیه س، بگومام بریم با قرائته از مخرج اونو بخونیم" لرزشی که از گونه های اش شروع شده بود، به زانوها و پاها ریخت. " ببین آفتابه به زبون خوش شلوارتو می کشی پائین و اون گوشکوب رو غیب می کنی، غیر از این باشه به زور می شونیمت روگوشکوب" " همین ؟ پس اون همه گُنده گوزی و اِهن و تولوپ چی شد؟ حیفه این گوشکوب، برو قرمساق گورتو گم کن. اگه یه دفه دیگه بشنوم چشمت دنباله بچه های هیئته به ولای علی توهمین زیرزمین از کون آویزونت می کنم" مرتضی در زیرزمین را باز کرد. " هِری گوزمال، قبل از اینکه مجسمه تو بسازی بزن به چاک، بوی همین یکی بَسه" Copyright: gooya.com 2016
|