دوشنبه 10 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 خرداد» پایان دو سال تبعید احمدرضا احمدپور، زندانی سیاسی
پرخواننده ترین ها

ایستادگی عارف برای ریاست مجلس دهم، فرصت بود نه شکست! احمدرضا احمدپور


انتخابات هفتم اسفند با همۀ فراز و نشیب‌هایش در سال ۹۴ به‌پایان رسید و پیام انتخابات نیز بر همگان آشکار شد؛ اما برخی از صاحبان قدرت و ثروت، به‌خاطر داشتن زیربنای فکری توتالیتریسم؛ به آن پیام پشت کردند و آگاهانه هدف خویش را پیش می‌گیرند والبته برخی نیز ناآگاهانه در دامی که آنان، پهن کرده بودند، گرفتار و ناخواسته به پیام انتخابات گذشته پشت کردند!
احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری شد و علی لاریجانی، همچون سه دورۀ پیش، رییس مجلس شورای اسلامی، با این چینشِ کرسی‌های ریاست در هردو مجلس، از سوی مهندسانِ مهندسی‌ انتخابات، ‌پیام برجسته و تلخی ، به مردم که دل در گروه تغییر داشتند، داده شد و آن اینکه، هیچ چیز، تغییر نکرده است و درِ قدرت و حاکمیت، همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد؛ازاین‌رو، پیامِ به‌ریاست‌رسیدن لاریجانی برای مجلس دهم به‌مانند به‌ریاست‌رسیدن احمدجنتی بر مجلس خبرگان بود و شکست عارف در این مجلس، به‌مانند شکست امینی و هاشمی در خبرگان، با این‌تمایز که عارف از سر پایداری و مسئولیت‌پذیری، ایثارگرانه در راستای پیام آراء هفتم اسفند ۹۴ ماند و ایستاد و این به‌ظاهرشکست را در واقع به فرصتی هدفمند رساند؛ اگرچه مطابق گذشته، شماری از هم‌سوی‌ها، این را درک نکردند و راه دیگر گزیدند!

خلاف نظر کسانی که چینش‌های دومجلس در قدرت‌نمایی را کاملا سیاه می‌بینند و شکستی برای اصلاح‌طلبان می‌دانند، نویسنده ‌باور دارد، این رخ‌داد را با بهره‌بردن از راه‌برد تبدیل بحران به فرصت، باید به‌فال نیک گرفت؛ چرا که ایستادگی عارف گرچه با کم‌توجهی و کم‌وفایی شماری از لیست امید به هدف اولیه نرسید؛ اما زمینه‌ای شد تا هم شمارگان فراکسیون قوی اصلاح‌طلبانِ واقعی در آیندۀ مجلس دهم، آشکار شود و هم اینکه درسی شد تا اصلاح‌طلبان از این‌پس، سطحی‌نگری را کنار بگذارند و بیاموزند که حتی در بدترین شرایط و نامهربانی‌ها و بی‌رحمی‌ها، ژرف‌نگر باشند و افق را ببینند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



دو نکتۀ آموزنده
الف. مشارکت حداکثری‌و مطلق و بی‌قیدوشرط در انتخابات ۹۴ بویژه در انتخابات خبرگان و حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در قم، آن‌هم به‌خاطر اینکه به‌توانند به قدرت حاکمیت نزدیک شوند، اشتباهی راه‌بردی (استراتژیک) بود و آشکار گشت، استراتژی مشارکت حداکثری، تحت هر شرایطی، خطای محض و اصولا رای سلبی در انتخابات که جای انتخاب‌ و اثبات است نه نفی و تخریب، بی‌معناست؛
ب. راه اصلاح‌طلبی، راهی است روشن، هدفمند، راستانه و گرایشی است ایثارگرانه و اصلاح‌طلبانه که با هدف محافظت از منافع ملی، آزادی، حاکمیت قانون و مطالبات مردم، رویش و کنش دارد؛ اما راه موسوم به راه اصول‌گرایانه در ایران، خلاف معنای واقعی خود، راهی است ناراستانه و محافظه‌کارانۀ صرفا سیاسی که تابع قدرت و ثروت مطلق و نگاهی‌است آمرانه از بالا به پایین و هدف، حفظ ثروت و قدرت بالادستی‌ها با بهره‌گیری از رای‌ و‌گردۀ پایین‌دستی‌ها!

برداشت نخست
با راست‌نگری، به دونکتۀ یادشده، آشکار می‌شود، از راه روشن بیرون‌‌رفتن و آویزان‌شدن به برخی چهره‌های رقیبِ به‌اصطلاح، عاقل و به بهانۀ خردورزی و میانه‌روی (!)، گرچه در فراز و نشیبِ ‌پرسمان‌های سیاسی، گاهی معمول و خردورزانه است؛ اما در انتخابات، به‌مانند گذاشتن فرمان "ماشین تغییر" در دستان رقیب ضد تغییر است و این، خطایی استراتژیک و ناراستانه و نادرست است که ازاین‌پس، برای تکرار‌نشدن آن، باید طرحی نو درانداخت!

برداشت دوم
الف. آنچه این‌دو رخ‌داد [به‌ریاست‌رسیدن جنتی در خبرگان و لاریجانی و هیات رییسه موقت در مجلس دهم] را می‌تواند برای مردم و اصلاح‌طلبان، خوش‌آیند کند، بهره‌گیری از کنش و واکنش‌های ژرف‌نگرانۀ هاشمی رفسنجانی و امینی و لیست امید در خبرگان و نیز نمایندگان اصلاح‌طلب با محوریت جناب دکتر عارف در مجلس دهم است تا در راستای تغییرِ خواسته‌شده از سوی مردم، رفتار کنند؛ البته شنیدن گفتار و دیدن رفتار اصلاح‌طلبانه در مجلس خبرگان به‌خاطر کم‌شماربودن لیست امید و نبود گرایش و بینش اصلاح‌طلبانۀ آشکار، حتی در اعضای لیست امید، دور از انتظار است؛ اما وجود سیاستمدار قَدَری، چون هاشمی رفسنجانی و انسانی اخلاقی و راستگو چون امینی، بدون ‌اثر و لطف نخواهد بود و برخی موضع‌گیری‌های درست را می‌توان شاهد بود.

ب. در مجلس دهم، فراکسیون قوی اصلاح‌طلبان و لیست امید با محوریت عارف و با ژرف‌نگری و تقویت روش و منش اصلاح‌طلبانه و روی‌کرد به منش و مرام علی مطهری، می‌تواند خط و مشی مجلس شورای اسلامی را آن‌گونه که بایسته است، نگاه دارد و قوانین را در مسیر درستِ منافع ملی و مردم قرار دهد و سرِ بزن‌گاه، ضمن سامان‌بخشی به اعضاء و جذب و همراه‌کردن نمایندگان بیشتر با خود، نگرش نادرست حکومتی از بالابه‌پایین بودن را از اکثریت بیاندازد و در انتخابات بعدی هیات‌رییسه، پیروز قاطع باشد و سکان مجلس دهم را تا پایان آن در دست بگیرند و تلاش شود تا مسیر توزیع و چرخش قدرت، ترمیم و حقیقی شود.

احمدرضا احمدپور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016