چهارشنبه 19 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ابقا یا تغییر؟ دوره سه فقیه شورای نگهبان پایان می یابد

آیت الله شب زنده دار، آیت الله مدرسی یزدی و آیت الله جنتی سه فقیه شورای نگهبان هستند که منتظر حکم رهبر معظم انقلاب برای تمدید یا کناره گیری از این پست هستند.

اعتمادآنلاین – شورای نگهبان قانون اساسی متشکل از ۱۲ عضو، شامل ۶ فقیه و ۶ حقوقدان است که طبق قانون اساسی اعضای فقهای شورای نگهبان را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. مدت حکم صادره برای اعضای فقهای شورای نگهبان ۶ سال است که در جدیدترین احکام صادره شده از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ احکام سه عضو فقیه شورای نگهبان شامل آیت الله محمد یزدی، آیت الله مومن و آیت الله هاشمی شاهرودی تمدید شد،. اما مدت احکام و دوره مسئولیت سه عضو دیگر فقهای شورای نگهبان شامل آیت الله جنتی، آیت الله مدرس یزدی و آیت الله شب‌زنده‌دار به زودی و در اوایل تیرماه به پایان می رسد که طبق قانون اساسی مقام معظم رهبری باید احکام جدیدی برای این افراد صادر کنند، که یا در سمت خود ابقا می شوند و یا اشخاص جدیدی جای آنها را می گیرند.

در ادامه نگاهی شده است به سوابق این سه عضو فقیه شورای نگهبان:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آیت الله مهدی شب زنده‌دار متولد ۱۳۳۲ است. در پی درگذشت غلامرضا رضوانی در فروردین ماه سال ۹۲، محمدمهدی شب زنده دار در تیرماه همان سال با حکم مقام معظم رهبری عضو شورای نگهبان شد.

آیت الله شب زنده دار عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و نمایندگی شورای عالی در هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور بوده است. او همچنین در جامعه مدرسین حوزه عملیه قم نیز عضویت دارد. آیت الله شب زنده دار در مسجد اعظم قم به تدریس خارج فقه و اصول نیز اشتغال دارد. آیت الله شب زنده دار سابقه حضور در دوره ششم شورای نگهبان قانون اساسی را دارد.

آیت الله‌ سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی متولد ۱۳۳۴ است. از سوابق کاری او می توان به سابقه سی سال تدریس در حوزه علمیه قم اشاره کرد. آیت الله مدرسی یزدی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز عضویت دارد. او همچنین نامزد انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان بود که با قرار گیری در جایگاه بیست و پنجم استان تهران نتوانست انتخاب شود. او سابقه عضویت در دوره های پنجم و ششم شورای نگهبان را دارد.

آیت الله احمد جنتی متولد ۱۳۰۵ است. او از دوره اول مجلس خبرگان رهبری که توسط امام خمینی (ره) به این سمت منصوب شد تا دوره ششم شورای نگهبان قانون اساسی سابقه حضور در این شورا را داشته است.

آیت الله جنتی رئیس جدید پنجمین مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای بازنگری قانون اساسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016