سه شنبه 25 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جدایی زودهنگام اصول‌گرایان میانه‌رو از تندروهای مجلس

• یکی از نزدیکان لاریجانی می‌گوید ائتلاف با اصول‌گرایان تندرو فقط برای انتخاب رئیس مجلس بود و "فراکسیون ولایت" به شکل سابق ادامه نخواهد یافت. نزدیکان جبهه پایداری از سوی اعتدال‌گرایان به سهم‌خواهی متهم شده‌اند.

دویچه وله ـ دو هفته پس از شروع فعالیت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، زنگ فروپاشی ائتلاف گروه‌های مختلف اصول‌گرا که زیر عنوان فراکسیون ولایت کار خود را آغاز کردند به صدا درآمد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، از اصول‌گرایان میانه‌رو مجلس دهم می‌گوید با توجه به رفتار برخی تندروهای عضو فراکسیون ولایت و سهم‌خواهی‌های آنها به خاطر رأی دادن به ریاست علی لاریجانی، امیدی به حفظ این فراکسیون نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به اختلاف‌های پیش آمده با تندروهای جبهه پایداری درباره رابطه با دولت به "خبر آنلاین گفت: «بعد از آن هم مشكلات بر سر هیئت رئیسه و روسای كمیسیون‌ها زیادتر شد. به هر حال طیف منتقد دولت چون می‌گویند كه رأی آنها كمک اصلی برای ریاست آقای لاریجانی بوده باید در این میان برای كمیسیون‌ها سهم خاصی داشته باشند كه این مورد پذیرش نیست.»

ناخشنودی جبهه پایداری

جبهه پایداری در انتخابات هیئت رئیسه موقت توانست یکی از اعضای خود، محمد دهقان را به عنوان نایب رئیس دوم وارد ترکیب این هیئت کند.

دهقان در انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس دهم جای خود را به علی مطهری از فهرست امید داد. در حالی که فراکسیون ولایت بیش ار ۱۸۰ عضو داشت دهقان در این انتخابات ۱۱۸ رأی بیشتر به دست نیاورد و همین موضوع خشم پایداری‌ها را برانگیخت.

حسین نقوی‌حسینی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری با ابراز نارضایتی از حذف کسانی مانند دهقان گفته است: «اگر قرار به وجود فراکسیون باشد اما در صحن نتواند کارکردی داشته باشد به چه دردی می‌خورد؟»

به گزارش "خبر آنلاین"، نقوی‌حسینی گفته است: «با توجه به عملکرد نامناسب فراکسیون ولایت قطعا تا یک‌سال آینده شاهد تحولات و رخدادهایی در این فراکسیون خواهیم بود. این فراکسیون خود را برای ایجاد تغییراتی در هیئت رئیسه سال آینده آماده خواهد کرد.»

پایان اتئلاف موقت با تندروها

بهروز نعمتی، از نزدیکان علی لاریجانی که با حضور در لیست امید از تهران وارد مجلس دهم شده می‌گوید آنچه به عنوان فراکسیون ولایت مطرح شده نه هیئت رئیسه دارد نه اساسنامه.

نعمتی روز شنبه ۲۲ خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت، زیر نام این فراکسیون، اصول‌گرایانی با گرایش‌های متفاوت گرد هم آمدند که "صرفاً درخصوص ریاست آقای لاریجانی" با هم توافق داشتند.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت و از اصول‌گرایان میانه‌روی مجلس دهم نیز گفته است: «در ابتدای مجلس ما نیاز داشتیم كه برای رئیس مجلس به اجماع برسیم ولی بعد از آن دیگر نیازی به این اجماع نداریم و از این به بعد هم فراكسیون جدیدی پا می‌گیرد.»

او با اشاره به موضع‌گیری‌های اعضای جبهه پایداری علیه دولت خاطر نشان کرد که این گروه مواضع مشخصی دارد که به دلیل آن بسیاری از نمایندگان مجلس دهم نمی‌توانند با آنها دور یک میز جمع شوند.

شکل‌گیری فراکسیون‌های جدید

جعفرزاده تاکید کرده است: «وجود تندروها و استمرار و تهدیدهای آنها علیه لاریجانی و سایر نمایندگان و همچنین خط مشی آنها نگران کننده است؛ بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که باید فراکسیون مستقل خود را تشکیل دهیم.»

در همین حال خبرهایی در مورد تشکیل فراکسیونی زیر عنوان اعتدال منتشر شده که قرار است دربرگیرنده حامیان لاریجانی و دیگر اصول‌گرایان معتدل حامی دولت باشد.

در جریان انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس علی لاریجانی با ۲۳۷ بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه زد و مسعود پزشکیان و مطهری از فهرست امید نایب رئیس اول و دوم شدند.

از ۱۲ کرسی ریاست این مجلس ۵ کرسی نصیب لاریجانی و حامیانش شد، ۵ کرسی به اصلاح‌طلبان رسید و دو کرسی به اصول‌گرایان مخالف دولت اختصاص یافت.

ترکیب نهایی فراکسیون‌های مجلس دهم هنوز به طور قطعی مشخص نیست، با این همه تمام شواهد نشان می‌دهد که اصول‌گرایان تندرو و مخالف دولت کوچک‌ترین فراکسیون را تشکیل می‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016