سه شنبه 25 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 اردیبهشت» غیب محمدی‌گلپایگانی و خامنه‌ای در دو مراسم
17 اردیبهشت» روحانی در برابر خامنه‌ای؟
پرخواننده ترین ها

خامنه ای: آمریکا برجام را پاره کند، ما آن را آتش می‌زنیم

160614201.jpg

بی بی سی - رهبر ایران امروز در جمع مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران، که بنا به سنت سالانه برای افطار مهمان وی بودند، گفت چنانچه آمریکا توافق هسته ای را نقض کند، ایران آن را آتش خواهد زد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت: "جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد."

پیشتر، تدکروز از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری خواه گفته بود در صورت رئیس جمهور شدن برجام را پاره می کند و دونالد ترامپ نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری هم، مخالفت خود را با اجرای برجام اعلام کرده است.

رهبر ایران همچنین تاکید کرد : "موافقان و مخالفان برجام هر دو مبالغه می‌کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در سخنرانی امشب خود تاکید کرده "در برجام خُلل و فُرج هایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند"، و در عین حال با تجلیل از "تلاش فراوان و سخت مذاکره کنندگان هسته‌ای" گفته است: "آنچه در خصوص برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاشهای این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است."

رهبر جمهوری اسلامی در ماه های اخیر، در اظهارنظرهای متعدد ایالات متحده را به کارشکنی در مقابل بهره مندی ایران از نتایج اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متهم کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای با ذکر اینکه "برجام هم نقاط مثبت و محسّنات دارد و هم نقاط ضعف و معایب"، محسّنات برجام را همان مواردی دانسته "که جمهوری اسلامی را به روی آوردن به مذاکرات ترغیب کرده که البته خیلی از آن محسّنات تأمین نشده" و در توضیح معایب برجام نیز گفته: "این معایب مواردی است که ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بد ذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند."

رهبر ایران افزوده: "وظیفه طرف مقابل، برطرف کردن تحریم ها بود اما به این وظیفه عمل نکرده یعنی بخشی از تحریم ها را به نحوی برداشته‌ اما در عمل تحریم ها برداشته نشده است."

آیت‌الله خامنه ای به مسئولان ایران توصیه کرده به "این واقعیات توجه و دقت کنند و این حرف را تکرار نکنند که تحریم ها برداشته شده است."

به نظر می رسد مخاطب اظهارات شخص اول حکومت ایران، برخی مسئولان ارشد دولت حسن روحانی هستند که پیشتر، در اظهارنظرهایی جداگانه از برداشته شدن تحریم های هسته ای در نتیجه برجام سخن گفته اند.

رهبر ایران این تصور که "می توانیم با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات خود را حل کنیم" را "توهم" دانسته و گفته است که مسائل ایران و آمریکا "به شیوه پنجاه – پنجاه" قابل حل نیست.

آقای خامنه‌ای در بخشی دیگر از صحبت های خود، خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کرده است: "توقعات طرف مقابل را در زمینه الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها و در خصوص اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید."

موارد مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی، از جمله انتظارات آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران در ارتباط با برنامه هسته ای است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016