چهارشنبه 26 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرمانده سپاه: عراقچی عضو نیروی قدس است

بی بی سی - جواد منصوری، یکی از نخستین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از دیپلمات‌های سابق ایران، در مصاحبه‌ای گفته است که عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی، عضو نیروی قدس سپاه است.

160615104355t.jpg
عکسی که از حضور عباس عراقچی (راست بالا) در جبهه‌های جنگ ایران و عراق منتشر شده است

آقای منصوری در مصاحبه با مجله 'رمز عبور' گفته است که به غیر از عباس عراقچی، بعضی دیگر از دیپلمات‌های ایرانی هم عضو نیروی قدس سپاه هستند.

چند رسانه ایرانی به نقل از یک "منبع آگاه" در وزارت خارجه ایران عضویت آقای عراقچی در سپاه قدس را تکذیب کرده‌اند. این منبع وزارت خارجه از سخنان آقای منصوری "تعجب" کرده و آنها را "بی اساس و خلاف واقعیت" دانسته است.

جواد منصوری در مصاحبه خود با رمز عبور توضیحاتی درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران در خارج از مرزهای ایران داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته آقای منصوری در سال ۱۳۶۴ به دستور آیت‌الله خمینی واحد نهضت‌های آزادی‌بخش از سپاه به وزارت خارجه منتقل شد. به گفته او "امکانات در اختیار سپاه بود ولی مدیریتش که کدام گروه را تایید کنند و به کدام گروه چه امکاناتی را بدهند اصلا کدام گروه بیاید یا کجا باشد" به وزارت خارجه محول شد.

1606151034.jpg
آقای منصوری پس از فرماندهی سپاه از مدیران وزارت خارجه و سفیر ایران در چین و پاکستان بود

او گفته است که "دو سه سالی واحد نهضت‌ها در وزارت خارجه بود و بعد دوباره به سپاه برگشت و نیروی قدس شد."

جواد منصوری در پاسخ به مصاحبه‌کننده که می‌گوید: "بعضی‌ها از جمله آقای عراقچی سابقه نیروی قدس را دارند و نیروی قدس آنها را به وزارت خارجه معرفی کرده است" پاسخ می‌دهد: "اصلا عضو آنجا هستند".

آقای منصوری می‌افزاید: "یعنی الان سفیر ما در عراق و سفیر قبلی عضو نیروی قدس هستند. لبنان و سوریه هم همینطور."

نیروی قدس سپاه شاخه برون مرزی این سازمان نظامی است و نقش موثری در برخی درگیری‌های خاورمیانه، به ویژه جنگ داخلی سوریه و بحران عراق دارد. آمریکا و اتحادیه اروپا نیروی قدس را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم می‌کنند.

خبر تکمیلی...

خبرگزاری دولت ایران می گوید عباس عراقچی عضو سپاه قدس نبوده است

صدای آمریکا - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا به نقل از "منابع مطلع" عضویت سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در سپاه قدس را تکذیب کرد.

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران و از مدیران پیشین وزارت امور خارجه به تازگی در مصاحبه‌ای به تاریخچه تشکیل سپاه قدس، بخش فرامرزی سپاه پرداخته و از هماهنگی نزدیک این نیرو با وزارت امور خارجه در دهه‌های گذشته خبر داده است.

او در پاسخ به سوال ماهنامه "رمز عبور" تایید کرده که برخی نیروهای وزارت امور خارجه از جمله عباس عراقچی و سفرای ایران در عراق، لبنان و سوریه عضو سپاه قدس هستند.

اما ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد گزارش داد که "منابع مختلف در دولت از جمله بخش اطلاع رسانی دولت و نیز وزارت امور خارجه" عضویت آقای عراقچی در سپاه قدس را رد می‌کنند.

عراقچی که عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام است، پیش از این در مصاحبه با هفته‌نامه پنجره گفته بود که در سال ۱۳۶۸ وقتی که وارد وزارت خارجه شده "رسما" از سپاه جدا شده است اما "قلبا" هرگز از سپاه جدا نشده است.

ماهنامه رمز عبور یک نشریه مخالف دولت است که از سوی حامیان و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران منتشر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016