چهارشنبه 2 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ولایتی: اقدام بحرین برای این حکومت ویران‌کننده خواهد بود

سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعه بحرینی همچنان در داخل ایران با واکنش ‌روبروست. علی اکبر ولایتی و آیت‌الله مکارم شیرازی در بیانیه‌های جداگانه و شدیداللحنی این اقدام دولت بحرین را محکوم کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی طی بیانیه‌ای لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعه بحرینی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولایتی در بیانیه خود این اقدام حکومت بحرین را "سیاستی غلط" دانسته که به گفته او "مسیر حرکت مردم بحرین را وارد مرحله جدیدی از مبارزه خواهد کرد که نتیجه آن برای حاکمان دست نشانده و مرتجع ویران کننده خواهد بود".


علی اکبر ولایتی

ولایتی همچنین حکومت بحرین را حکومتی "غیرقانونی" خوانده که با "دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی، کشتار بی‌رحمانه مردم بحرین، به زندان انداختن رهبران و مجاهدین بحرین، ممانعت از انجام عبادات و فرایض دینی در مساجد، پایمال نمودن حقوق شهروندی و نادیده گرفتن حقوق اولیه مردم در تعیین سرنوشت، اقدامات نسنجیده‌ای را در طول بیداری اسلامی مردم بحرین بر جای گذارده است".

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی از سوی این مجمع به حاکمان بحرین توصیه کرده که "حق تعیین سرنوشت مردم و اعطای حقوق اولیه شهروندی" را رعایت کرده و از "ظلم و ستم و استبداد بیش از حد" بپرهیزند.

ولایتی همچنین خواستار "رعایت شأن و حرمت رهبران دینی و سیاسی بحرین و به ویژه آیت الله شیخ عیسی قاسم" از سوی حکومت بحرین شده است.

"مراجع شیعه این کارها را تحمل نمی‌کنند"

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم نیز طی بیانیه‌ای اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مکارم شیرازی در این بیانیه حکومت بحرین را به "کشتی شکسته‌ای" تشبیه کرده که در حال غرق شدن است و دست به کارهای خطرناک می‌زند؛ کارهایی که به گفته او "ممكن است حكام بحرين را به نقطه پايان حكومتشان برساند".

مشابه این اظهارات را قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نیز بیان کرده بود. سلیمانی "تجاوز به حریم آیت‌الله شیخ عیسی قاسم" را خط قرمزی توصیف کرد که "برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت ... که نتیجه آن نابودی رژیم سفاک بحرین است".

مکارم شیرازی در بخش دیگری از بیانیه‌اش سلب تابعیت را عملی "غیر انسانی" دانسته و گفته حق زیست در یک کشور را که فرد و همه اجدادش در آنجا به دنیا آمده‌اند، نمی‌توان از او سلب کرد.

وی ادامه داده: «اگر بنا باشد سلب تابعيتى شود بايد از آل خليفه شود زيرا اجداد آنها از عربستان سعودى و نجد آمده، در حالى كه حضرت شيخ عيسى قاسم خود و اجدادش همه بحرينى هستند.»

این مرجع تقلید شیعه همچنین گفته شیعیان بحرین حاضرند در صورت اعطای حقوقشان به صورت مسالمت‌آمیز در کنار برادران سنی خود زندگی کنند، اما به گفته او "حكام بحرين كه از عقل و درايت كافى برخوردار نيستند خود را در گرداب خطرناكى افكنده‌اند كه روز به روز بر گرفتارى آنها افزوده مى‌شود".

در پایان این بیانیه، مکارم شیرازی تصریح کرده که مراجع شیعه هرگز این کارها را تحمل نخواهند کرد.

شیخ عیسی احمد قاسم در روستای دراز در نزدیکی منامه، پایتخت کنونی بحرین و زمانی که بحرین قسمتی از خاک ایران بود زاده شد. او تا ۱۵ سال قبل در ایران و در شهر قم اقامت داشت و به تحصیل حوزوی مشغول بود. شیخ قاسم در خلال تظاهرات شیعیان بحرین علیه پادشاهی خانواده آل خلیفه "رهبر معنوی اعتراضات مردمی" خوانده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016