پنجشنبه 3 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مردی که از بوئینگ پول می‌گرفت تا به نفع ایران لابی کند

48887857.jpg
خبرنامه گویا: قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری بوئینگ با شرکت ایران ایر همه جا در خبرها منتشر شده‌است. آما آنچه از انظار عمومی پنهان است، این واقعیت است که بوئینگ برای "نظارت" بر مذاکرات هسته‌ای به یک لابی پول داده‌است. همچنین بوئینگ یکی از مسئولین دولت کلینتون را استخدام کرده‌بود تا از نفوذش به نفع پیشبرد مذاکرات استفاده کند.

توماس پیکرینگ، یکی از با اعتبارترین دیپلمات‌های آمریکایی و سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل و سازمان ملل، مخفیانه از بوئینگ پول می‌گرفته تا از مذاکرات هسته ای با شهادت دادن در مقابل کنگره، نامه نگاری با مقامات رده بالا و نوشتن مقاله برای روزنامه‌هایی همچون واشنگتن پست حمایت کند.

پیکرینگ تایید کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ کارمند بوئینگ بوده و از آن زمان نیز بابت مشاوره دادن از آنها پول می‌گرفته‌است. او البته به این سوال که آیا در هنگام مذاکره با نمایندگان کنگره رابطه‌اش با بوئینگ را افشا کرده بوده یا خیر، پاسخی نداد. این مسئله انتقادهای بسیاری در پی داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زندگی‌نامه پیکرینگ در وبسایت شورای ملی ایرانی آمریکایی‌ها (نایاک)، که او از اعضای هیئت مشاور آن است، به این نکته که او تا سال ۲۰۰۶ در بوئینگ کار می‌کرده اشاره می‌کند اما به اینکه از آن به بعد نیز به آنها مشاوره می‌داده اشاره ای نمی‌کند. زندگی‌نامه او در وبسایت ضد سلاح هسته‌ای Global Zero نیز به همین شکل نگاشته شده‌است. زندگی نامه او در وبسایت Iran Project اصلا اشاره‌ای به بوئینگ نمی کند.

پیکرینگ تنها کسی نبود که از طرف بوئینگ برای عملی شدن برجام استخدام شده بود. یک گزارش لابی با حکومت به تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۷ مهر ۱۳۹۴) نشان می‌دهد که بوئینگ به یک شرکت لابی گر به نام Monument Policy Group LLC بین اول جولای (۱۰ تیر) و ۳۱ سپتامبر (۹ مهر) مبلغی بین ۵۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ دلار پرداخت کرده تا به نفع برجام لابی کند. گزارش دیگری نشان می‌دهد که بوئینگ از ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۸ مهر ۱۳۹۴) تا پایان سال میلادی در مجموع مبلغی بین ۵۰۰۰ دلار و ۴۹۵۶۰۰۰ دلار به شرکت‌های لابی گر مختلف پرداخت کرده است.

تیم نیل، سخنگوی بوئینگ می گوید این شرکت موضع گیری و یا لابی به نفع برجام نکرده‌است.

تصمیم بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران پیش از مطرح شدن این مسئله نیز در کنگره جنجال برانگیز شده‌بود. پیتیر روسکام نماینده جمهوری خواه از ایالت ایلینوز، در سرمقاله‌ای در یو اس ای تودی نوشته بود هرچه در توانش باشد برای جلوگیری از این معامله انجام می دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز از تصمیم بوئینگ استقبال کرد‌ه‌است.

منبع: دیلی بیست


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016