سه شنبه 8 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عملیات نظامی سپاه پاسداران در کردستان، نقض آشکار قوانین حقوق بشر بین‌المللی است، کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

عملیات نظامی در مناطق غیرنظامی و کوهستانی توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در کردستان ایران و عراق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر ، مبنی بر لزوم تمایز قائل بودن میان غیرنظامیان و افراد مسلح می باشد و فوراً باید متوقف گردد.

بر اساس مدارک به دست آمده ،عملیات نظامی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مناطق غیرنظامی و کوهستانی کردستان در ماەهای اخیر، سبب به بار آمدن خسارات جانی و مالی ، ویرانی منازل مسکونی اهالی روستایی و آسیب رساندن به اکوسیستم و محیط زیست منطقه شدە است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر پایه ی گزارش‌های منتشر شده، صبح روز یک‌شنبه ۶ تیرماه ۱۳۹۵، «نیروهای نظامی ایران» با توپ‌باران مناطق «کیلەشین» و «حاجی عمران»، باعث ویرانی منازل مسکونی و تلفات جانی شدەاند.

این در حالی است که در همان روز ساعت ۶ صبح، روستاهای «برکما» و «باربزین» نزدیک شهرستان «سیدکان» در استان «اربیل» اقلیم کردستان عراق، توسط توپخانەهای «سپاە پاسداران ایران» مورد حملات مداوم موشک و توپ قرار گرفتەاند که در این عملیات هفت نفر از اهالی غیرنظامی زخمی شده اند ، خانەهای زیادی ویران شده ، همچنین مراتع بسیاری آسیب دیده اند.بر اساس گزارش‌های محلی، این منطقە کوهستانی کە محل سکونت چادرنشینان و مردمان روستایی است و زنان، کودکان و افراد مسن بی‌دفاع به همراە دام‌هایشان در آن ناحیە، زندگی می‌کنند ، بە شیوە‌ای غیرمنتظرە هدف راکت، خمپارە و توپ‌خانە “نیروهای نظامی سپاە پاسداران ایران” قرار گرفتەاند.

همچنین روز شنبه پنجم تیرماە نیز ، به دنبال توپ‌باران کوهستان «کوسالان» از توابع شهرستان «مریوان» در استان کردستان، درختان زیادی آتش گرفته و خسارت بسیاری به جنگل ها و مراتع آن منطقه وارد شده است.

این نیروهای نظامی پیش تر ، در ۲۶ خردادماە سال جاری، با حملات توپ‌خانه‌ای به روستای «قرسقل» در نزدیکی شهرستان «اشنویە»، باعث ویرانی چندین منزل مسکونی و از بین رفتن چندین دستگاە از ماشین‌آلات کشاورزی شدە بودند. همچنین ، در ۳٠ خردادماە نیز با توپ‌باران بلندی‌های شهرستان «سردشت» باعث آتش‌سوزی درختان شدە‌ و در ۴ تیرماە با به توپ‌بستن بلندی‌های اطراف «لندی شیخان» و «بینگوین» ناحیە «منگور نشین» شهرستان «مهاباد»، خسارات فراوانی به محیط زیست و مراتع سرسبز آن منطقه وارد کرده اند.

«کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» با تأکید بر اهمیت حفظ جان و مال و امنیت غیرنظامیان و شهروندان بی‌دفاع کُرد، عملیات نظامی گسترده و توپ‌باران مناطق کُردنشین را محکوم می‌کند.

کانون بر این باور است که حمله‌های گسترده و عملیات نظامی در کردستان، نادیده گرفتن مفاد کنوانسیونهای حقوق بشر و پایمال کردن حقوق انسانی بین‌المللی ساکنین مناطق کُردنشین است و در صورت ادامه حملات می‌تواند به جنایات جنگی ختم شود.

اقدامات نیروهای نظامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، خشونت‌آمیز، ظالمانه و برای امنیت و صلح منطقه و جهان خطرناک است. این مجموعه اقدامات ناقض حقوق بشر باید در سریع‌ترین زمان ممکن از سوی نهادهای بی‌طرف ناظر بین‌المللی مورد تحقیقات مستقل و دقیق قرار بگیرد و در نهایت ناقضان حقوق شهروندان کُرد مورد محاکمه قرار بگیرند.

«کانون مدافعان حقوق بشر کُردستان» ضمن محکوم کردن عملیات نظامی و لشکرکشی نیروهای مسلح سپاه پاسداران به کردستان و همچنین با دعوت از سازمان‌های ناظر و دیدبان حقوق بشر بین‌المللی برای انجام تحقیقات بی‌طرفانه ، از سازمان ملل متحد درخواست می‌کند که سریعاً نسبت به این اقدامات خشونت‌آمیز در کردستان موضع‌گیری نموده و در مورد رعایت قوانین بین‌المللی به جمهوری اسلامی هشدار دهد.

کانون مدافعان حقوق بشر کُردستان
دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ تهران – ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016