دوشنبه 18 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اردوغان خواستار بازگشت مجازات اعدام به ترکیه شد

0,,19455038_303,00.jpg
دویچه وله: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حدود سه هفته پس از کودتای نافرجام در تظاهراتی صدها هزارنفری در استانبول خواهان بازگرداندن مجازات اعدام به این کشور شد و از کمبود دمکراسی در آلمان انتقاد کرد.

زیگمار گابریل از حزب سوسیال دمکرات و معاون صدراعظم آلمان در آستانه سخنرانی اردوغان در تظاهرات استانبول خاطرنشان کرده بود، اگر مجازات اعدام به ترکیه بازگردد، مذاکره با این کشور بر سر عضویت در اتحادیه اروپا بی‌معنی خواهد بود.

او در عین حال قطع گفت‌و‌گو با ترکیه در شرایط کنونی را عاقلانه ندانسته و گفته بود: «در وضعیت کنونی باید در پی استفاده از هر راه ممکن برای گفت‌وگو با ترکیه باشیم.»

این در حالی است که برخی از سیاستمداران آلمان خواهان قطع مذاکرات با ترکیه هستند. کریستیان لیندر، رهبر حزب دمکرات آزاد آلمان، روز یکشنبه (۷ اوت / ۱۷ مرداد) در مصاحبه‌ای با شماره روز یکشنبه روزنامه "بیلد" اردوغان را متهم کرد که سرگرم ایجاد رژیمی خودکامه و فردمحور است.

رهبران شماری از احزاب اپوزیسیون نیز به دعوت اردوغان از حزب عدالت و توسعه (AKP) در این گردهمایی عظیم شرکت جستند، از جمله کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) که حزبی سوسیالیستی است و "دولت باغچه‌لی" دبیرکل حزب حرکت ملی (MHP) که مهم‌ترین حزب ملی‌گرای افراطی در ترکیه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتقاد از آلمان و نابودی جنبش گولن

رئیس‌جمهور ترکیه از فضای عظیم تظاهرات استفاده کرد تا بار دیگر از آلمان انتقاد کند. او گفت: «آلمان اجازه پخش پیام ویدئویی من را [در تظاهرات اخیر در کلن] نداد، آیا این دمکراسی است؟»

به گفته‌ی او، اما افراطگرایان کرد اجازه دارند در آلمان پیام‌های خود را از طریق کنفرانس‌های ویدئویی ارسال کنند.

یک هفته پیش (یکشنبه ۳۱ ژوئیه) حدود ۴۰ هزار نفر در شهر کلن آلمان به حمایت از رجب طیب اردوغان دست به تظاهرات زده بودند.

اردوغان در بخشی از سخنان خود نیز به فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی تبعیدی در آمریکا پرداخت. رئیس‌جمهور ترکیه جنبش گولن را هدایتگر کودتای اخیر در این کشور می‌داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016