پنجشنبه 8 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شاگردان مصباح آماده می‌شوند


مصباح یزدی در جمع مریدانش

نخستین کنگره جبهه پایداری پس از صدور مجوز درحالی بدون حضور اصحاب رسانه برگزار شد که به تازگی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، درحالی که نخستین کنگره رسمی جبهه پایداری پس از دریافت مجوز بدون حضور خبرنگاران آغاز شد، انتخاب اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری، بار دیگر احتمال همراهی این دو تشکل در فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان را تقویت کرد؛ کما آنکه روزگاری جلسات وحدت اصولگرایان تنها با حضور موتلفه، ایثارگران و جبهه پایداری انجام می‌شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نخستین کنگره پایداری پس از صدور مجوز

کنگره امروز جبهه پایداری درحالی به‌منظور ارائه گزارش عملکرد ازسوی مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه برگزار شد که برگزاری این کنگره چندین‌بار به تعویق افتاد و پس از ناتوانی پایداری از برگزاری این کنگره در شهریورماه، صحبت‌هایی درخصوص برپایی آن در نخستین روز پاییز مطرح شد و درنهایت با حدود یک هفته تاخیر مجدد، اعضای پایداری از ساعتی پیش گردهم آمدند.

اعضای جبهه پایداری‌ پس از نتایج انتخابات ۹۲ و ۹۴ بیش از هر زمان دیگری در اندیشه حضور جدی‌تر در انتخابات بعدی هستند؛ در چنین شرایطی نمی‌توان برگزاری نخستین کنگره رسمی پس از صدور مجوز را نادیده گرفت.

ماجرای حمایت مصباح از باقری‌لنکرانی

بهمن‌ماه سال ۹۱ هنگامی که نخستین همایش این تشکیلات با حضور آیت‌الله مصباح یزدی و علم‌الهدی برگزار شد، درحالی که چهره‌هایی همچون سعید جلیلی، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی نایب‌رییس این جبهه به‌عنوان مهمترین گزینه برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ مطرح بودند، مصباح یزدی آب پاکی را روی دست همه ریخت و با تاکید بر این‌که لنکرانی نامزد اصلح ریاست جمهوری است، گفت: اگر کس دیگری را حتی عضو جبهه پایداری نبود اصلح می‌دانستیم، معرفی می‌کردیم اما ما به لنکرانی رسیدیم. این تشخیص قطعی است و ما به تکلیف شرعی خود عمل خواهیم کرد بنابر این کاری نداریم که لنکرانی رای بیاورد یا رای نیاورد، آبرو برود یا نرود. اگر همه حوادث عالم هم بیاید، ما سر سوزنی از اراده خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

کارنامه ۸۰ ساله مصباح؛ زیر این آسمان اصلح‌تر از لنکرانی نمی‌شناسم

آیت‌الله مصباح که در جریان انتخابات مجلس خبرگان پنجم که ۷ اسفندماه سال گذشته به خبرگان پنجم راه نیافت، درحمایت از لنکرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ سنگ تمام گذاشت؛ آنگونه که می‌گفت: «بینی و بین‌الله شهادت می‌دهم که روی زمین و زیر این آسمان کسی «اصلح‌تر»! از آقای لنکرانی نمی‌شناسم امیدوارم که این شهادت، برگ زرینی در کارنامه ۸۰ ساله من باشد.

با این حال، لنکرانی که سابقه حضور در کابینه احمدی‌نژاد را به‌عنوان وزیر بهداشت و درمان در کارنامه داشت و رییس دولت نهم در حمایت از او، این سیاستمدار جوان را همچون «هلو» دوست‌داشتنی خوانده بود، پس از آن‌که ازسوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد، به نفع سعید جلیلی انصراف داد و عاقبت هم مخالف سرسخت برجام راه به جایی نبرد. جالب‌تر آن‌که احمدی‌نژاد نیز پس از انتخابات سال ۸۸، دست از لنکرانی کشید و مرضیه وحید دستجردی را جایگزین لنکرانی کرد.

کدام سخنران، نامزد اصلح پایداری خواهد بود

فارغ از این حواشی، برگزاری کنگره امروز جبهه پایداری از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است؛ بر این اساس درحالی که سخنگوی آن روزهای جبهه پایداری که در کنگره سال ۹۱ به‌عنوان آخرین سخنران مراسم پشت تریبون رفت، به‌عنوان گزینه این جبهه برای ریاست‌جمهوری انتخاب شد، به نظر می‌رسد در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بتوان بار دیگر گزینه این جبهه برای نامزدی انتخابات را از میان سخنرانان کنگره امروز پیش‌بینی کرد. در این میان، عدم حضور خبرنگاران این پیش‌بینی را تا حدودی دشوارتر می‌کند.

بازگشت ائتلاف سه‌گانه؟

نکته حائز اهمیت دیگر در حاشیه برگزاری کنگره امروز جبهه پایداری، همزمانی برگزاری این مراسم با انتخاب اسدالله بادامچیان به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری است که چندروز پیش اعلام شد و این درحالی است که بادامچیان که از بنیانگذاران حزب موتلفه اسلامی و درحال حاضر قائم‌مقام این تشکل قدیمی اصولگراست، در حالی به همراه ۲۹ نفر دیگر از اصولگرایان از راهیابی به مجلس دهم بازماند که از ماه‌ها پیش از برگزاری این انتخابات سرنوشت‌ساز، به همراه یارانش در حزب موتلفه اسلامی، زمینه را برای ائتلاف سه‌گانه میان ایثارگران انقلاب اسلامی، جبهه پایداری و موتلفه فراهم کرده بود.

ائتلافی که در نهایت محور تهیه فهرست انتخاباتی ائتلافی اصولگرایان شد و قراردادن حدادعادل در راس لیست هم نتوانست نه حدادعادل که هیچکدام از اصولگرایان دیگر را از تهران راهی پارلمان کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016