سه شنبه 18 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آخرین تلاش‌های کلینتون و ترامپ

زمانه ـ روستای کوچک دیکسویل نوچ، نیوهمپشر در شمال شرقی آمریکا، نزدیک به مرز کانادا که به‌طور سنتی از سال ۱۹۶۰ تاکنون انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را آغاز می‌کند، این بار نیز بامداد سه‌شنبه ۸ نوامبر / ۱۸ آبان انتخابات را آغاز کرد.

در روستای دیکسویل نوچ، هیلاری کلینتون، کاندیدای حزب دمکرات چهار رأی، دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه دو رأی و گری جانسون، نامزد حزب لیبرترین یک رأی به‌دست آوردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شروع اصلی انتخابات از ساعت شش بامداد به‌وقت محلی (۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران – ۱۲ به وقت اروپای مرکزی) خواهد بود که از ایالت‌های شرق آمریکا آغاز می‌شود.

هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در آخرین تلاش‌های انتخاباتی خود برای جلب رأی شهروندان آمریکایی شامگاه دوشنبه ۷ نوامبر / ۱۷ آبان در میتینگ‌های مختلف علیه یکدیگر سخن گفتند.

به‌گزارش رویترز، هر دو کاندیدا در آخرین اظهارات خود سعی داشتند که مردم را پای صندوق‌های رأی بکشانند.

در آخرین نظرسنجی در فیلادلفیا کلینتون با اختلاف کمی از ترامپ پیشی گرفت. هیلاری کلینتون در این شهر در برابر ۳۳ هزار نفر از طرفدارانش گفت: «ما به آمریکایی با امید و سخاوتمند باور داریم نه به آمریکایی مطرود.» کلینتون رقیب خود ترامپ را متهم به ایجاد شکاف در جامعه کرد.

این گردهمایی یکی از بزرگترین اجتماعات انتخاباتی کلینتون بود که در آن افزون بر باراک اوباما، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و همسرش میشل، بروس اسپرینگستین و جان بون جووی، هنرمندان موسیقی راک نیز او را همراهی کردند.

دونالد ترامپ در گردهمایی منچستر در ایالت نیوهمپشر، رقیب خود کلینتون را «دو رو» خواند و خطاب به رأی‌دهندگان گفت: «آیا شما می‌خواهید که آمریکا توسط یک طبقه سیاسی فاسد اداره شود، یا می‌خواهید دوباره توسط مردم حکومت شود؟»

ترامپ افزود: «فردا طبقه کارگر آمریکا پاسخ قاطع خود را خواهد داد.»

بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز، کلینتون ۴۵ درصد و ترامپ ۴۲ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

در انتخابات روز سه‌شنبه آمریکا همچنین کل مجلس نمایندگان و یک سوم مجلس سنا نیز انتخاب می‌شوند. در حال حاضر هر دو مجلس ایالات متحده در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد.

به‌دلیل تفاوت زمانی در آمریکا، حوزه‌های رأی‌گیری در زمان واحدی بسته نخواهند شد.

اولین نتایج انتخابات در ساعات نخستین روز چهارشنبه ۹ نوامبر / ۱۹ آبان اعلام خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016