چهارشنبه 3 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایران استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای ارسال موشک به لبنان را تکذیب کرد

بی بی سی ـ ایران اتهام استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای ارسال اسلحه به لبنان را تکذیب کرده است.

غلامحسین دهقانی، معاون نمایندگی دائم و سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، این اتهام اسرائیل را تکذیب کرده است که تسلیحات ارسالی جمهوری اسلامی برای حزب‌الله لبنان توسط خطوط مسافربری ایران حمل می‌شود.

متن این نامه روز چهارشنبه، ٣ آذر (٢٣ نوامبر) توسط چند خبرگزاری داخلی جمهوری اسلامی منتشر شد بی‌آنکه به مضمون و محتوای اتهامات اسرائیل در این زمینه اشاره‌ای شده باشد.

براساس این گزارش‌ها، آقای دهقانی در نامه خود گفته است که اظهارات نماینده اسرائیل "چیزی جز ادعاهای پوچ و سراسر کذب تکراری" علیه جمهوری اسلامی نیست و افزوده است که شواهدی برای اثبات این اتهام ارائه نشده است. در بقیه این نامه، اسرائیل به اشغال اراضی دیگران، عدم رعایت حقوق فلسطینیان و هدایت عملیات تروریستی "توسط عوامل خویش در بسیاری از نقاط جهان" متهم شده و آمده است که آن کشور "هر از چند گاه ایران را به نقض حقوق بین الملل متهم می‌کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز گذشته، دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نوشت که ایران برای ارسال موشک و قطعات موشکی برای گروه حزب‌الله لبنان، از هواپیماهای خطوط هواپیمایی غیرنظامی مانند هواپیمایی ماهان (ماهان ایر) استفاده می‌کند.

در نامه نماینده اسرائیل، که به عنوان سند رسمی سازمان ملل ثبت شده، آمده است که تجهیزات و تسلیحاتی که افراد نیروی قدس - واحد برون مرزی سپاه پاسداران - در چمدان‌های عادی قرار می‌دهند با پروازهای تجاری به بیروت یا دمشق ارسال و از آنجا از طریق زمینی، برای حزب‌الله لبنان حمل می‌شود.

آقای دانون گفته است: "واضح است که ایران تامین کننده اصلی اسلحه و مواد مربوطه برای حزب‌الله لبنان است که به معنی نقض مصوبات متعدد شورای امنیت سازمان ملل است." وی از شورای امنیت خواسته است تا "ایران و حزب‌الله را به خاطر نقض مصوبات این شورا محکوم کند." نماینده اسرائیل از جمله از قطعنامه‌های شماره ٢٢٣١ و شماره ١٧٠١ شورای امنیت نام برده است.

قطعنامه شماره ٢٢٣١ در ژوئیه سال ٢٠١٥ و پس از دستیابی ایران و گروه ١+٥ به توافق هسته‌ای تصویب شد و در آن، ضمن لغو تحریم‌های هسته‌ای مصوب شورا علیه جمهوری اسلامی، توافق هسته‌ای مورد تایید قرار گرفته است. بخش‌هایی از این قطعنامه به فعالیت موشکی جمهوری اسلامی ارتباط دارد که براساس استنباط برخی کشورها، شامل محدودیت‌هایی در این زمینه است. مقامات جمهوری اسلامی این استنباط را وارد ندانسته‌اند.

قطعنامه شماره ١٧٠١ شورای امنیت در اوت سال ٢٠٠٦ صادر شد و در جنگ اسرائیل و حزب‌الله آتش‌بس برقرار کرد. در بخشی از این قطعنامه، با استناد به قطعنامه‌های پیشین شورا و معاهدات منجر به خاتمه جنگ داخلی لبنان، خواسته شده است که تمامی گروه‌های شبه نظامی در این کشور خلع سلاح شده و ارتش تنها نیروی مسلح قانونی در لبنان باشد.

نماینده اسرائیل گفته است که در حال حاضر، تعداد موشک‌های حزب‌الله لبنان به حدود ١٢٠ هزار فروند می‌رسد که هفده برابر هفت هزار فروند موشکی است که در سال ٢٠٠٦ در اختیار داشت.

اتهام ارسال تجهیزات موشکی برای حزب‌الله توسط هواپیماهای غیرنظامی ایران در حالی مطرح می‌شود که در پی دستیابی به برجام، شرکت‌های هواپیمایی ایران در صدد خرید هواپیماهای مسافربری جدید از جمله از سازندگان آمریکایی یا شرکت‌هایی هستند که تجهیزات آمریکایی را در هواپیماهای ساخت خود به کار می‌گیرند.

در گذشته، ایالات متحده فروش هواپیماهای آمریکایی یا قطعات هواپیمای ساخت آمریکا به جمهوری اسلامی را تحریم کرده بود که نتیجه آن، ناتوانی شرکت‌های هواپیمایی ایران در نوسازی ناوگان هوایی خود بوده است.

ایالات متحده شرکت ماهان ایر را به ارائه خدمات به نیروی قدس متهم و آن را مشمول تحریم‌های تجاری قرار داده است. آمریکا همچنین گروه حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی می‌داند.

حزب‌الله لبنان یک گروه سیاسی و شبه‌نظامی شیعه است که در دهه ١٩٨٠، با کمک جمهوری اسلامی ایجاد شد و به گفته رهبران آن گروه، تحت حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده حکومت ایران قرار دارد. حزب‌الله لبنان به عنوان متحد بشار اسد، رئیس جمهوری لبنان، به طور مستقیم در جنگ داخلی آن کشور مشارکت داشته است.

در گذشته، در مواردی عملیات نیروی هوایی اسرائیل در داخل خاک سوریه و نزدیک مرز لبنان گزارش شده است. براساس نامه اخیر نماینده اسرائیل در سازمان ملل، به نظر می‌رسد هدف این عملیات محموله‌های تسلیحاتی بوده که از ایران به دمشق انتقال یافته و از آنجا برای تحول به حزب‌الله به لبنان حمل می‌شده است.

در جریان جنگ سال ٢٠٠٦، حزب الله لبنان تعدادی موشک را به نقاطی در داخل خاک اسرائیل شلیک کرد و پس از آن نیز، در مواردی به پرتاب موشک به سوی اسرائیل مبادرت کرده است. همچنین، در جنگ غزه در سال ٢٠١٤، تعدادی موشک از داخل غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد که تلفات و خساراتی هم برجای گذاشت. اسرائیل گفته است که ایران تامین کننده موشک‌های مورد استفاده حزب‌الله در لبنان و گروه حماس در غزه است.

دولت اسرائیل به منظور مقابله با خطرات موشکی، به ایجاد و گسترش سیستم دفاع ضدموشکی در خاک این کشور مبادرت ورزیده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016