جمعه 12 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

«بازداشت» یک ایرانی-آمریکایی دیگر و همسرش در تهران

یک شهروند زرتشتی در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی فاش ساخت، برادرش که دارای تابعیت دوگانه ایرانی - آمریکایی است به همراه همسر برادرش از مرداد ماه در بازداشت به‌سر می‌برند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


98A18F7C-3s.jpg
رادیو فردا - وی همچنین از اقدام افراد «ناشناس» برای «اخاذی» از خانواده این دو زندانی در قبال آزادی آنها شکایت کرده است.

کاته وفاداری در این نامه که روز جمعه ۱۲ آذر در وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر منتشر شده، عنوان کرده که برادرش کارن وفاداری و همسر او، آفرین نیساری از مرداد ماه تاکنون در بازداشت هستند و طی مدت بازداشت این دو تن، «اعضای خانواده با پاپوش دوزی برای اخاذی مالی، تصرف اموال، و تهدیدات امنیتی مواجه بوده‌اند».

کارن وفاداری تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی دارد و مدیر گالری هنری «آن» در تهران است. خانم وفاداری می‌گوید که ماموران امنیتی پس از بازداشت برادر او به گالری وی رفته و «پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گالری را مهر و موم کرده‌اند».

وی در این نامه فاش می‌سازد که اظهارات چند ماه گذشته دادستان تهران درباره دستگیری «دو ایرانی با تابعیت مضاعف» و «کشف مشروبات الکلی» از خانه آنها اشاره به کارن وفاداری و همسر او دارد.

کاته وفاداری اما یادآوری می‌کند که در آیین زرتشتی «تفاوتی میان مشروبات الکلی و مثلا سکنجبین نیست و هر دو از محصولات مورد استفاده در خانه و زندگی است» به‌طوری که یک فرد زرتشتی در سوگواری نیز «شراب می‌نوشد و این امری عادی است».

وی سپس تاکید می‌کند که بازداشت یک اقلیت دینی صرفا به دلیل داشتن مشروبات الکلی در منزل، «نقض مقررات جامعه چند آیین و مذهب، و اصول عرف است».

اواسط مرداد ماه امسال عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، گفته بود که ضابطان قضایی خانه‌ای متعلق به دو ایرانی با تابعیت مضاعف را «کشف کرده‌اند» که در آن «چهار هزار لیتر مشروب الکلی» بوده و اساسا این خانه به منظور «برگزاری مجالس مختلط و فساد برای برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مهیا شده بود».

کاته وفاداری اما با رد اتهام فساد در این پرونده می‌نویسد: ‌«ترکیب میهمانان هر کسی به کار و کسب و زندگی او بستگی دارد. ایراد به ترکیب میهمانان کارن و آفرین به عنوان اتهامات از سو دادستانی محترم بی‌اساس است. زندگی و کار و کسب معمولی افراد باید در امان باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «برای ما، به سبب آیین و عرف، میهمانی‌هایمان می‌تواند مختلط باشد، و صد البته، مهمانی‌های "خالص"، خالی از امتزاج مرد و زن...»

پرونده کارن وفاداری و همسر او آفرین نیساری ماه گذشته نیز موضوع نطق نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بود که وی این زوج را به «باج‌خواهی» از مهمانان خود متهم کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی گفته بود: « «یک زوج جوان با نام کارن و آفرین با تابعیت دوگانه وارد کشور شدند. بروید اطلاعاتشان را دربیاورید ببینید چه بر سر هنرمندان و اشخاص نامدار در این کشور می‌آورند. در برخی مراکز مشروب به وسیله لوله کشی میل می‌شود و فیلم ‌آن را می‌گیرند و بعد تهدید و باج خواهی می‌کنند که اگر همکاری نکنید این‌ها را منتشر می‌کنیم.»

کاته وفاداری اما این اتهامات را وسیله‌ای «برای بستن محمل‌های هنری و ارعاب اهل هنر» می‌داند و می‌نویسد که پس از نطق نماینده شاهین شهر در مجلس، «تهدیدهای تلفنی یا حضوری افراد ناشناس برای اخاذی مالی و تهدیدات امنیتی علیه وابستگان خانوادگی این دو زندانی به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است».

خانم وفاداری در نهایت با بیان این که «تفاوت در سبک زندگی دلیلی برای بازداشت این دو نفر نیست»، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته که امکان آزادی آنها را فراهم کند.

طی ماه‌های اخیر نیز چند شهروند دو تابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند. نازنین زاغری و کمال فروغی دو شهروند ایرانی- بریتانیایی و سیامک نمازی و رضا شاهینی، شهروندان ایرانی- آمریکایی از جمله این افراد هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016