یکشنبه 14 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نقض حقوق احمد منتظری را متوقف کنید، همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران

بیانیه در خصوص حکم ظالمانه دادگاه ویژه روحانیت در مورد حجت الاسلام احمد منتظری

صدور حکم سنگین و بی سابقه ۲۱ سال حبس و خلع لباس روحانیت برای حجت الاسلام احمد منتظری در روز های گذشته باعث خشم و حیرت افکار عمومی شد. امروزه دستگاه قضایی کشور بی پروا تر از گذشته مرز های عدالت و انصاف را در نوردیده و تنزل آن به ابزار سرکوب وانقیاد جامعه در حصار نهاد ولایت فقیه، شدت بیشتری یافته است. عمق فاجعه در آنجا است که صادق لاریجانی که متهم به سوء استفاده از حساب های میلیاردی شخصی متعلق به قوه قضائیه است، به جای پاسخگویی و شفاف سازی به تهدید وارعاب منتقدان و سئوال کنندگان روی آورده است . در این راستا نیرو های تحت امرش شبانه به قصد بازداشت نماینده مجلسی برآمدند که تنها خواستار توضیح رئیس قوه قضائیه در مورد چگونگی افتتاح و عملکرد حساب های بانکی مربوطه که در خزانه کل کشور ثبت نشده است و وجوه عظیم سپرده های آن بنا به وظایف ذاتی مجلس شده بود. در ان شرایط نه تنها روح عدالت و دادگری از ویرانه قضایی جمهوری اسلامی به صورت کامل رخت بربسته است، بلکه نفوذ ریشه دار فساد و مناسبات مافیایی شکل گرفته، سلامت جامعه را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است.

دلایل و محتوای حکم ظالمانه صادر شده بی اساس تر از آن است که مورد بحث و نقادی حقوقی قرار بگیرد. مفاد فایل صوتی مورد نظر تقریبا سال ها پیش در مجموعه خاطرات آیت الله منتظری منتشر شده و در سطحی گسترده در کشور پخش شده بود. ازاینرو اطلاق محرمانه بودن به آن موضوعیت ندارد. عواملی چون "تجزیه وتحلیل حکم"، "عدم رعایت موازین آئین دادرسی عادلانه"، "شتاب در رسیدگی قضایی و صدور حکم" و "توجه به سابقه دادگاه ویژه روحانیت" مشخص می سازند که این حکم سیاسی است و وجاهت حقوقی وقانونی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقدام دادگاه ویژه روحانیت هم انتقام گیری از بیت آیت الله منتظری و تلاش این خانواده در احقاق حقوق محذوفین و ایستادگی در برابر استبداد دینی است وهم هراس نظام از انتشار اسناد مشابهی را بازتاب می دهد که ابعاد جدیدی از راز های مگو و جنایت های بوقوع پیوسته در دوران حیات جمهوری اسلامی را آشکار ساخته و آنها را به صورت ملموس در زمانه حاضر بازسازی کند.

اقدام شجاعانه ، اصولی و حق طلبانه بیت آیت الله منتظری در انتشار فایل صوتی به کمک گسترش فناوری های اطلاعاتی و نرم افزار های پیام رسانی، عمق جنایت اعدام های دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را برای جامعه وبخصوص نسل های جوان روشن ساخته و به آن عینیت بخشیده است. پخش گسترده این فایل صوتی در جامعه، آگاهی عمومی نسبت به این پرونده مهم تاریخی را افزایش و جانی تازه به فرایند دادخواهی داد. طبیعی است کسانی که خیال خام بسته شدن این پرونده ودیگر بیداد گری ها و ستم های رفته بر مردم ایران را در سر می پرورانند، این چنین آشفته شده و با صدور حکمی شرم آور بکوشند تا صدای آزادی خواهانی چون احمد منتظری را خاموش سازند.

در واقع احمد منتظری تاوان انتشار فایل صوتی را پس می دهد که در آن قائم مقام رهبری از جایگاه یک روحانی بلند پایه انقلابی و آزادی خواه در حضور هیات مرگ مخالفت خود با حکم فاجعه بار آیت الله خمینی را اعلام کرده و به آنها می گوید مرتکب جنایت شده اید.

متاسفانه اغلب چهره های اصلاح طلب و اعتدالی نیز با مخالفت های ناموجه، حملات شخصی و همچنین همراهی در سناریو سازی، آب به آسیاب اقتدار گرایان ریخته ودر صدور این حکم مسئولیت اخلاقی دارند.

اما گستاخی دادگاه ویژه روحانیت در محروم کردن احمد منتظری از کسوت روحانیت که البته برای سه سال به تعلیق در آمده است، از مشکل بزرگ نظام ولایت فقیه برای روحانیت و حوزه های علمیه و همچنین "دولتی کردن دین" پرده بر می دارد. جمهوری اسلامی در قریب به چهار دهه حیات خود استقلال حوزه های علمیه را مخدوش ساخته و با دخالت در ساز و کار های روحانیت کوشیده است تا اقتدار مذهبی بلند مرتبه کاذبی به شخص ولی فقیه داده و با توسل به ترفند های گوناگون و بهره برداری از ابزار های امنیتی، قضایی و تبلیغاتی، نهاد روحانیت را وابسته به خود سازد. دادگاه ویژه روحانیت که حتی در خود قانون اساسی مخدوش جمهوری اسلامی جایگاه قانونی ندارد، فاقد صلاحیت برای خلع لباس روحانیت به طور عام و به طور خاص احمد منتظری است. ازاینرو پایان بخشیدن به حیات نهاد ولایت فقیه وحکومت دینی این مزیت برای روحانیت و حوزه های علمیه را دارد که استقلال شان را حفظ کرده واز مداخله های مخرب دولتی خلاصی یابند.

همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران( هجا) ضمن محکوم کردن حکم یاد شده و دفاع از حقوق شهروندی احمد منتظری، از تمامی نیرو های باور مند به حقوق بشر و دمکراسی درخواست می کند تا در برابر اجرای این حکم ظالمانه بایستند و بر ضرورت دادخواهی پرونده اعدام های دسته جمعی ۶۷ تاکید نمایند.

مسئولان قوه قضائیه و سلسله جنبانان اصلی صدور این حکم و در راس آنها ولی فقیه باید بدانند که این اقدامات سرکوبگرانه نشانگر عجز و ناتوانی آنها بوده و در عمل مهر تاییدی دیگر بر جنایت بار بودن آن واقعه تاریخی و استیصال حکومت از هر گونه توجیه و توضیح است. به باور هجا اقدام دادگاه ویژه روحانیت در میان مدت ره به جایی نخواهد برد و تنها کارنامه ضد حقوق بشری نظام را سیاه تر می سازد و حقانیت کارزار برای دادخواهی جانباختگان اعدام های ۶۷ را ژرفای بیشتری می بخشد.

هیات اجرایی و سیاسی همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران
۱۳ آذر ماه ۱۳۹۵


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016