دوشنبه 22 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

در روز جهانی حقوق بشر: کشف گور دسته جمعی در تبریز

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر)ـ روز شنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۰ آذر ۱۳۹۵) ماموران شهرداری در حال حفاری فاضلاب در محله ۴۰ متری تبریز، یک گور دسته جمعی پیدا کردند. بر خلاف ادعای فرماندار تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پس از انجام کارشناسی‌های باستان‌شناسان این اداره، در گفت‌وگو با ایسنا احتمال تاریخی بودن این گور دسته‌جمعی را رد کرد (www.isna.ir/news/95092112765/). بنابراین، این گور دسته جمعی مربوط به دوران معاصر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسؤولان جمهوری اسلامی باید به پرسش‌های بی‌شماری پاسخ بدهند، از جمله: در این گور چه کسانی دفن شده‌اند؟ مبارزان دهه‌ی ۱۳۶۰؟‌ نام و مشخصات دقیق آنها چیست؟‌ گورهای دیگر کجاست؟ چه کسانی در این گورها دفن شده‌اند؟ آمران و عاملان این فاجعه و فجایع مشابه چه کسانی هستند؟‌ ...

نوار آقای منتظری در گفت‌وگو با مسؤولان کشتار زندان‌ها در سال ۱۳۶۷، پاسخ‌های مسؤولان در آن نوار و واکنش‌های مسؤولان آن جنایت‌ها (همچون وزیر «دادگستری» پورمحمدی، رئیسی...) و دیگر دولت‌مردان در پی انتشار نوار و پذیرش ارتکاب جنایت‌های علیه بشریت، یک بار دیگر ضرورت مبرم آشکار شدن کامل حقیقت، تحقیق و پیگرد مستقل را به نمایش می‌گذارد. تمامی مسؤولان این جنایت‌ها و جنایت‌های دیگر دیریازود باید با عدالت روبرو شوند.

فیلم کشف گور دسته‌جمعی و باقی‌مانده‌های اجساد را در اینجا ببینید:

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/9/21/5550753_970.mp4

****

تکذیب کشف گور دسته‌جمعی در تبریز

فرماندار تبریز کشف گور دسته جمعی در این شهر را رد کرد.
رحیم شهرتی فر (فرماندار تبریز) در گفت‌و‌گو با ایلنا، با رد کشف گور دسته جمعی در تبریز، اظهار داشت: اصلا گور دسته جمعی مطرح نیست. ماجرا از این قرار است که کارگران سازمان آب و فاضلاب در یکی از محلات کار می‌کردند که در حفاری‌ها با استخوان‌های پراکنده‌ای که مربوط به باقی مانده اجساد قدیمی انسان‌ها بوده، رو به رو می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده؛ این استخوان‌ها مربوط به چه تعداد انسان است؟ افزود: خیر، اصلا قابل شمارش نیست و همانطور که گفتم، اصلا مسئله گور دسته جمعی مطرح نیست و موضوع دیگری قابل طرح است؛ به طور مثال وقتی قبرستان‌های متروکه ۶۰ سال قبل تبدیل به مدرسه می‌شود، استخوان‌های پراکنده انسان‌ها نیز جمع و یک جا دفن می‌شود.

شهرتی فر تصریح کرد: جمجمه‌ای در میان استخوان‌ها یافت نشده و تنها تعدادی دست و پا پیدا شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016