جمعه 26 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واکنش کارشناسان آمریکایی به تهدید روحانی برای ساخت کشتی جنگی هسته‌ای

98FA306.jpg
صدای آمریکا - مایکل پریجنت کارشناس ارشد اندیشکده هادسِن هشدار می دهد که دولت آمریکا باید دستور حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مورد طراحی و ساخت نیروی محرکه با سوخت اتمی برای کشتی های ناوگان دریائی ایران را جدی بگیرد، که به عقیده کارشناسان ممکن است برای استفاده در زیردریائی ها باشد.

آقای پریجنت که در گفتگوئی اختصاصی با ستاره درخشش رئیس بخش فارسی صدای آمریکا صحبت می کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران این اقدام را از روی خشم یا فریب انجام داده است، و این که چرا آمریکا باید آن را جدی بگیرد، یادآوری کرد که حکومت جمهوری اسلامی پیشتر نیز برنامه های هسته ای غیرنظامی خود را به برنامه های نظامی تغییر داده بود.

بخش هایی از این گفت و گو را در زیر بخوانید:

آقای پریجنت دستور این دستور آقای روحانی را با ابهام هائی نیز که اخیرا در مورد توافق اتمی موسوم به برجام به وجود آمده است بی ارتباط نمی بیند:

ما باید آن را جدی بگیریم، زیرا روحانی با این دستور می خواهد بگوید در صورتی که ایران بخواهد، می تواند به توان نظامی دست یابد. برجام موضع مبهمی در رابطه با این اقدام ایران دارد. بنابر این ما باید این دستور را جدی بگیریم. او به نوعی دست پیش را گرفته که پس نیافتد. او پیش از شروع به کار دولت جدید آمریکا می خواهد بگوید برجام به مرحله ای رسیده که آمریکا قادر به معکوس کردن آن نیست.

آیا نیروی دریایی آمریکا تحت فشار خواهد بود که به عملیات تحریک آمیز نظامی ایران در خلیج فارس واکنش نشان دهد؟

اقدمات تحریک آمیز ایران در خلیج فارس تا به امروز محدود به اقدامات دریائی بوده است. مثلا گروگانگیری ۱۲ ملوان آمریکایی، و استفاده از قایق های مسلح برای تهدید نیروی دریای ما در خلیج فارس ... سپاه پاسداران ایران این اقدامات تحریک آمیز را با این هدف انجام داده است که نشان دهد بر نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس برتری دارد.

آنها می دانند که دولت اوباما واکنشی نشان نخواهد داد. اما فکر می کنم که در دولت ترامپ این مساله تغییر خواهد کرد. با اولین اقدام تحریک آمیز ایران ما شاهد واکنشی فراتر از نمایش قدرت از آمریکا خواهیم بود. حالا نمی گویم که این واکنش ممکن است به انهدام ناوگان ایران منجر شود، ولی حتما شاهد نمایش قدرت آمریکا خواهیم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ایران می‌گوید کشتی جنگی هسته‌ای خواهد ساخت اما احتمالا چنین نخواهد کرد

صدای آمریکا - مقاله‌ای از کایل میزوکامی در وبسایت پاپیولار مکانیکز

رییس جمهوری ایران در واکنش به تمدید ده ساله قانون تحریم ایران دستور داده است که ساخت کشتی های جنگی که نیروی محرکه آن سوخت هسته ای است آغاز شود. اما دلایل فراوانی وجود دارد که این هیاهویی بیش نیست و از عهده صنایع نظامی ایران خارج است.

توافق هسته ای ایران (برجام) تولید سوخت هسته ای برای کشتی های جنگی را ممنوع نکرده است.

استفاده از سوخت هسته ای به عنوان نیروی محرکه با آن چه در دو دهه گذشته در برنامه هسته ای ایران برای انفجار هسته ای انجام شده است تفاوت دارد. اگر آن طور که بسیاری تصور می کنند ایران به ساخت یک بمب اتم نزدیک بوده و چگونگی ساخت رآکتور هسته ای را می داند باز هم به سال ها زمان و چند صد میلیون دلار سرمایه گذاری برای ساخت رآکتور هسته ای مناسب کشتی های جنگی نیاز دارد.

با این وجود چرا ایران، یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان، می خواهد رآکتور هسته ای برای کشتی بسازد؟ به نظر می آید دلیلی جز ناراحت کردن ایالات متحده وجود نداشته باشد.

ناوگان دریایی ایران پس از دهه ها تحریم بسیار کوچک و به مجموعه ای از ناوهای جنگی با کیفیتی پرسش برانگیز محدود است. الوند، یکی از بزرگترین ناوهای ایران، یک چهارم کوچکترین ناوجنگی آمریکا است. ناوگان ایران به ندرت خارج از محدوده خلیج فارس حرکت می کند. یک ناو جنگی با رآکتور هسته ای برای نیروی دریایی ایران بسیار پر هزینه خواهد بود.

البته این نخستین بار نیست که ایران ادعاهای نظامی غیرعادی مطرح می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016