پنجشنبه 2 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
31 فروردین» یک دهه اشتباه اف‌بی‌آی موجب اعدام چندین بی‌گناه شد
پرخواننده ترین ها

کاهش آمار اعدام در آمریکا به پایین‌ترین حد در چهل سال اخیر

بی بی سی ـ یک پژوهش نشان می‌دهد در سال میلادی ۲۰۱۶ که گذشت، آمار مجازات اعدام در ایالات متحده به پایین‌تر حد در چهل سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

چهل سال پیش در ۱۹۷۶ میلادی، دیوان عالی آمریکا مجازات اعدام را پس از وقفه‌ای چهار ساله به نظام قضایی این کشور باز گرداند.

حال طبق این بررسی‌های "مرکز اطلاعات درباره اعدام" در آمریکا، در طول سال ۲۰۱۶، ۳۰ مورد مجازات اعدام صادر شده و ۲۰ حکم اعدام هم اجرا شده است. این ۲۰ اعدام در ۵ ایالت جورجیا، تگزاس، آلاباما، فلوریدا و میزوری بوده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این در ادامه روند کاهش تمایل به این مجازات در دو دهه اخیر است.

بررسی مرکز اطلاعات درباره اعدام می‌گوید نه فقط اعدام در بسیاری ایالت‌های آمریکا کند یا متوقف شده است، بلکه هیئت‌های منصفه و قاضی‌ها هم احکام اعدام کمتری صادر کرده‌اند.

این مرکز رسما موضعی علیه مجازات اعدام نمی‌گیرد اما فعالیت‌هایش علیه این مجازات تلقی می‌شود.

پس از بازگرداندن اعدام به دادگاه‌های آمریکا، در سال ۱۹۷۶، برای دو دهه آمار این مجازات رو به صعود بود ولی در دو دهه اخیر این شیب برعکس شده و رو به کاهش رفته است.

وقفه در اجرای اعدام در بعضی ایالت‌های آمریکا می‌تواند ناشی از دشواری‌های تامین مواد مجاز برای اعدام بوده باشد.

خیلی از شرکت‌های داروسازی، دیگر این مواد لازم برای اعدام با تزریق را برای این کار نمی‌فروشند و اتحادیه اروپا هم از سال ۲۰۱۱ فروش این مواد را به آمریکا ممنوع کرده است.

هم‌چنین چالش‌های قانونی برای تجدید دادگاه یا تبرئه متهمان، بعضی از احکام صادرشده اعدام را می‌تواند چند دهه معطل کند.

کاهش حمایت از اعدام

پیش‌تر موسسه پیو در یک پیمایش به این نتیجه رسیده بود که برای نخستین‌بار در ۴۰ سال اخیر، حامیان اعدام در آمریکا از اکثریت افتاده‌اند.

دو دهه پیش حدود ۸۰ درصد آمریکایی‌ها از مجازات اعدام حمایت می‌کردند.

فرانک زیمرینگ، استاد دانشکده حقوق دانشگاه برکلی در کالیفرنیا که در حوزه مجازات اعدام تخصص دارد، می‌گوید هزینه استخدام وکیل و دیگر کارهای حقوقی خیلی بیشتر از هزینه نگهبان زندان است و این باعث شده مجازات اعدام برای ایالت‌ها خیلی گران‌تر از مجازات حبس تمام شود.

او می‌گوید ترکیبی از خرج بالای اعدام و اطمینان‌خاطر اندک به اثرگذاری این مجازات، تمایل به این مجازات را کم کرده است.

اما در سوی دیگر رابرت بلکر، استاد دانشکده حقوق نیویورک که حامی مجازات اعدام است، می‌گوید شواهد دیگری نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها هم‌چنان از مجازات اعدام حمایت می‌کنند.

در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در آمریکا، سه ایالت همه‌پرسی‌هایی مرتبط با مجازات اعدام داشتند که در هر سه، حامیان این مجازات با فاصله زیادی برنده شدند.

رای‌دهندگان در ایالت نبراسکا رای دادند که مجازات اعدام باز گردد؛ در کالیفرنیا رای دادند به جای لغو اعدام، روند اجرای آن را سریع‌تر کنند؛ و در اوکلاهاما به تفسیر جدیدی از قانون اساسی این ایالت رای دادند که مجازات اعدام را حفظ می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016