چهارشنبه 8 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 شهریور» کاش ما هويج می‌کاشتيم! احمد وحدت‌خواه
9 شهریور» نوای موسیقی یا شیون مرگ! احمد وحدت‌خواه
پرخواننده ترین ها

به‌زودی! احمد وحدت‌خواه

احمد وحدت‌خواه
حساب و کتاب‌های زمامداران رژیم برای مقابله با سیاست‌ های دولت ترامپ می‌تواند با حوادث و تحولات غیرمنتظره مانند انتخاب خود او به‌هم بریزد. یکی از این «حوادث» که در روزهای اخیر رخ داده است موضوع نامه‌نگاری ۳۰ ایرانی مخالف رژیم به آقای ترامپ بوده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

یکی از زیباترین و زنده ترین خاطرات دوران نوجوانی ما در پیش از فاجعه انقلاب اسلامی رفتن به سینما و دیدن فیلمهای هالیوودی بود. دیدن آثار بی نظیری مانند دکتر ژیواگو و پدرخوانده و شکوه علفزار در سینماهای نیاگارا و اسکار، که این دومی در جریان شورش ارتجاعی پانزده خرداد به آتش کشیده شد، هنوز که هنوز است نسل ما را به یاد روزگاری می اندازد که در آن زندگی معجونی از تلاش و رویازدگی، اما امید به آینده ای بهتر بود.

در این میان آنچه که دنیای سینما به این امیدواری یاری می رساند آنونس های هیجان برانگیز «بزودی» در مورد فیلمهایی بود که در «برنامه آینده» سینماها به بازار می آمدند و مردم بیصبرانه به انتظار دیدن آنها می نشستند.

ریاست جمهوری آقای دونالد ترامپ هم از همین مقولات است و این بار به قول شکسپیر که گفته بود «جهان صحنه نمایشی بیش نیست» ظاهرا دنیا «بزودی» در انتظار نمایش دوران زمامداری او و کابینه اش از ماه آینده میلادی و اثرات آن بر جامعه بین المللی نشسته است.

در میهن ما ایران با توجه به اینکه رژیم جمهوری اسلامی ۴۰ سال از عمر و زندگی به تباه رفته ملت ما را شبانه روز با آمریکا ستیزی گره زده است انتخاب ترامپ نمی تواند در سرنوشت خود رژیم و آینده دموکراسی در کشور بی ارتباط باشد.

به ویژه آنکه ظواهر امر نشان می دهد که دولت ترامپ همزمان با برچیدن بسیاری از قوانین داخلی دوران زمامداری باراک اوباما قصد دارد سیاست خارجی ایالات متحده را هم که از قضا بازتابی از برنامه های اقتصادی-نظامی داخل کشور است به مسیر جدیدی سوق دهد.

در این میان تحولات منطقه پرآشوب خاورمیانه به عنوان بزرگترین و مهم ترین فاکتور در شکست یا پیروزی سیاست خارجی دولت ترامپ از اهمیتی ویژه برخوردار است و این آن نقطه ای است که زمامداران جمهوری اسلامی را به آماده سازی خود برای مواجهه با پیامدهای سیاست خارجه جدید واشنگتن وا داشته است.

جناح «میانه رو»ی حکومتی امیدوار است بر بستر ادامه توافق هسته ای بتواند کماکان خود را به عنوان نماینده حاکمیت در سطح روابط دیپلماتیک با جهان خارج و علی الخصوص آمریکا نشان داده و از این طریق کانالهای گفتگو بر سر هرگونه توافق احتمالی یا سازش های آینده مورد درخواست دولت ترامپ را باز نگاه دارد.

در مقابل تندروهای رژیم این موقعیت را که در حال حاضر در اختیار دولت آقای روحانی قرار دارد بر نمی تابند زیرا این به معنی توافق پنهان بیت رهبری و سپاه برای انتخاب مجدد او در «انتخابات» ریاست جمهوری سال آینده می باشد، امری که نهایتا و در روزهای آینده با یک تشر به آنها متوجه آن خواهند شد.

اینها احتمالا حساب و کتابهای زمامداران رژیم در پس پرده های ضخیم حکومتی-امنیتی آن می باشد. اما حوادث و تحولات غیرمنتظره مانند خود انتخاب دونالد ترامپ می تواند همه آنها را بهم بریزد.

یکی از این «حوادث» که در روزهای اخیر رخ داده است موضوع نامه نگاری ۳۰ ایرانی مخالف رژیم به آقای ترامپ بوده است. واکنش های تند و خشم آلود برخی عناصر حکومتی و وابستگان آنها در داخل و خارج کشور، صرفنظر از سعی در منحرف کردن اذهان از درخواست این نامه برای تحریم فعالیتهای مالی سپاه و بیت رهبری، بیانگر این واقعیت است که دولت آقای ترامپ تغییر رژیم در ایران را به عنوان یک گزینه در پیش رو دارد.

اینکه آیا ارسال این نامه مقدمه ظهور یک اپوزیسیون همسو با سیاست دولت ترامپ در مورد ایران و در نتیجه یارگیریهای جدید در داخل و خارج کشور بشود «به‌زودی» مشخص خواهد شد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016