جمعه 18 مهر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده «هنگامه شهيدي»عضو مدافعين حقوق زنان در كميسيون حقوق بشراسلامي به رهبرانقلاب براي آزادي «افسانه نوروزي»

محضر مبارك رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي (دامه‎‏ ظله العالي)

سلام عليكم؛

هرگز دوست نداشتم نخستين نامه سرگشاده ام به جنابعالي به عنوان يك زن روزنامه نگار ايراني كه در «كميسيون حقوق بشر اسلامي» از اعضاي مدافع حقوق زنان است، براي دفاع از ناله هاي دل زني بيگناه باشد كه اكنون در يكي از بدنامترين زندانهاي كشور بسرميبرد و با توجه به اينكه حكم اعدامش در دادگاه عالي جمهوري اسلامي تائيد شده است هر لحظه در معرض مجازات حتمي مرگ قرار دارد اما براي شما مينويسم چرا كه در حال حاضر جنابعالي تنها شخصي هستيد كه ميتوانيد در اين مرحله با ارائه دستور به رياست قوه قضائيه براي تشكيل دادگاه تجديد نظر مجدد به منظور رسيدگي فوري به اين پرونده از «اعدام شرافت انساني» ممانعت به عمل آوريد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آري سخن من از فريادهاي بي سرانجام زني به نام «افسانه نوروزي» است كه قطع يقين بيشتر از من و سايرين در جريان روند رسيدگي به پرونده او قرار داريد .

من با نوشتن اين نامه به هيچ وجه قصد ندارم اتهامات و اطلاعاتي را كه در مورد اين محاكمه بصورت علني انتشار يافته است را زير سؤال ببرم اما تجربه نشان داده است كه روند محاكمات در ايران از جنبه هاي بسياري پايينتر از استانداردهاي بين المللي محاكمه عادلانه بوده است و در بسياري موارد زناني كه براي دفاع از خود و رفع خشونت جنسي به ارتكاب خشونت متقابل متوسل ميشوند در دادگاهها مجازات شده و بسياري از آنان نيز تا كنون اعدام شده اند…

در سال هزارو سيصد و هفتاد وشش «افسانه نوروزي» سي و دو ساله همراه همسر و خانواده خود در جزيره كيش ميهمان يكي از آشنايان خود بوده است و شوهر او به دلايل شغلي مجبور ميشود براي چند روز همسرش را در منزل ميزبان تنها بگذارد و پس از بازگشت مطلع ميشود كه «افسانه» صاحبخانه را كه قصد تجاوز به او داشته با ضربات چاقو از پاي درآورده است . اين زن مسلمان در مقام دفاع از خود اقدام به اين كار كرد چرا كه زير خطر تجاوز جنسي قرار گرفته بود ضمن اينكه كسي كه ميخواسته تجاوز را مرتكب شود يك مقام رسمي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران (رياست اطلاعات نيروي انتظامي جزيره كيش ) بوده كه در يك شرايط نامتعادل روحي قصد سوءاستفاده از مقام خود را داشته است و كارشناسان اداره آگاهي و متخصصين پزشكي قانوني نيز ادعاي متهم در خصوص شرايط و علل قتل را مورد تائيد قرار داده اند .

جنابعالي نيك ميدانيد كه در ماده شصت ويك قانون مجازات اسلامي اشاره شده است : «اگر زندگي، حيثيت، پاكدامني، نجابت، اموال و يا آزادي متهم در معرض تجاوز و خطر حتمي بوده و وي براي حفظ آن عملي را انجام داده است و اين عمل با تمام شرايط ذكر شده مطابقت دارد آن شخص نبايد تحت پيگرد قانوني قرار گيرد» و به يقين عمل اين زن مسلمان پاكدامن در چارچوب قوانين مجازات اسلامي انجام شده است و اگر او اين كار را نميكرد و رابطه جنسي خارج از چارچوب ازدواج با فرد متقاضي برقرار ميكرد مسلماً اكنون مجازاتي جز سنگسار در انتظارش نبود.

حضرت آيت الله خامنه اي؛ در حال حاضر نظام قضائي كشور با سؤالات جدي براي پاسخگويي به اين پرونده روبروست . اينكه آيا اين پرونده با تمام استانداردهاي بين المللي محاكمه عادلانه مطابقت داشته است؟ اينكه آيا خانم «نوروزي» از تمام حقوق لازم براي دفاع از خود برخوردار بوده است؟ اينكه اگر باز هم بانوان كشور ما در موقعيتي مانند «افسانه» قرارگيرند درميان ننگ «قاتل بودن» و «زنا» كدام يك را برگزينند؟ و اينكه چگونه ميتوان پاسخ دختر پانزده ساله اين زن متهم را داد كه از رئيس قوه قضائيه ميپرسد : آقاي شاهرودي! چطور آقاي «ايرج خزايي» كه دو سال قاضي پرونده مادر من بوده است نظرش اين بود كه مادرم مستحق مجازات اعدام نيست؟

اكنون خانواده مقتول پاسدار «مقدم» مبلغ ده ميليون تومان وجه نقد را به صندوق دولت واريز كرده اند تا «افسانه نوروزي» را به پاي چوبه دار ببرند و اين مادر بيگناه كه برگه اعدام خويش را انگشت زده نگاههاي چشمان مضطرب و بيرمقش را كه لحظه اي بر روي هم نميروند بر دري دوخته كه هر لحظه ممكن است زوزه باز شدن اين در آخرين ثانيه هاي زندگيش را رقم زند و فرزندانش نتوانند لذت آغوش مادر را بار ديگر تجربه كنند.

در اذهان عمومي اينگونه احساس ميشود كه در اين پرونده دستهايي در كارند تا روابط ميان ايران و اتحاديه اروپا را كه اكنون مدتي است به خاطرمسائل مربوط به فعاليتهاي اتمي ايران و حساسيت ويژه نهادهاي حقوق بشر در خصوص مرگ مشكوك مرحومه «زهراكاظمي» در يكي از زندانهاي جمهوري اسلامي به سوي تنش بيشتر سوق مييابد را با اعمال نظراتي در اين پرونده تحريك نمايند.

به طور قطع موافقت جنابعالي با احاله پرونده به يك قاضي با تجربه در اين مرحله به خاطر جنبه هاي خاص آن منهاي حفظ جان يك انسان بيگناه و جلوگيري از جنجال هاي بين المللي به زنان ايراني يك پيام صريح خواهد داد و آن پيام چيزي جز حفظ «شرافت انساني»، «عفاف» و «پاكدامني» زن مسلمان نخواهد بود. بياييد به جاي نماياندن چهره اي خشن از دين اسلام چهره رئوف اين دين را به جهانيان عرضه كنيم...

براي امضاء نامه اينجا را کليک کنيد

هنگامه شهيدي

عضو مدافع حقوق زنان در كميسيون حقوق بشر اسلامي - روزنامه نگار

شانزدهم مهر ماه سال يك هزار و سيصد و هشتاد و دو شمسي

[سايت هنگامه شهيدي]





















Copyright: gooya.com 2016