شنبه 2 تیر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازسازی ارگ بم سالانه نيازمند ۵/۶ ميليارد تومان اعتبار است، ايلنا

- کار مرمت سربازخانه ارگ بم تا پايان سال جاری به پايان می‌‏رسد

تهران- خبرگزاری کار ايران

اصلاح و بازسازی ارگ بم يک پروژه ۱۲ ساله است که در حال حاضر سه سال آن را پشت سرگذاشته‌‏ايم.

محمد مختاری, مدير پروژه نجات‌‏بخشی ارگ بم, در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کار ايران, ايلنا, با بيان اين مطلب گفت: در اين مدت مطالعات زيربنايی برای تدوين روند بازسازی انجام شده است, ضمن آن‌‏که آزمايشگاه مطالعات مصالح خشتی تاسيس و در حال توسعه بوده و آواربرداری از بنای ارگ آغاز شده که ۷۰ درصد آن نيز به اتمام رسيده است.
مختاری, مستندنگاری باستان‌‏شناسی آوار ارگ بم را از ديگر فعاليت‌‏های اين محوطه باستانی ذکر کرد و افزود: مستندنگاری آوار ارگ بم به روش علمی انجام شد که تا به حال حدود ۲۰۰ قطعه سفال از آوارها به دست آمده است و کليه اين سفال‌‏ها در مرکز يافته‌‏های باستان‌‏شناسی ارگ بم طبقه‌‏بندی و نگهداری می‌‏شود.
به گفته وی, تهيه طرح‌‏های بازسازی ارگ بم براساس نقشه‌‏ها و تصاوير اين بنا از قبل از زلزله بم اقدام ديگری در زمينه نجات‌‏بخشی اين بنا است.
مدير پروژه نجات‌‏بخشی ارگ بم, با بيان اين‌‏که در حال حاضر کارگاه‌‏های ارگ مجهزترين کارگاه‌‏های مرمتی در کشور است، ادامه داد: کارگاه‌‏های مختلفی برای بازسازی ارگ بم داير شده که عمده‌‏ترين آنها، کارگاه سربازخانه ارگ بم است که کمترين خسارت به آن وارد شده است که اميدواريم تا پايان سال جاری کار مرمت آن به پايان برسد.
وی, با بيان اين‌‏که عمليات مرمت و حفاظتی بخش‌‏هايی از بازار ارگ انجام شده است، اظهارداشت: حدود ۷۰ کارگاه ايمن‌‏سازی و حفاظت اضطراری در ارگ مستقر شده است و بخش‌‏هايی که از زلزله بم هنوز باقی است و در شرايط اضطراری هستند, اقدام به حفاظت و ايمن سازی آنها می‌‏کنيم.
مختاری, با اشاره به اين‌‏که مطالعات زمين‌‏شناسی در مقياس يک ۲۵ هزارم و يک دو هزارم در محوطه ارگ انجام شده است, تصريح کرد: طرح ساماندهی ۷۰ درصد اراضی محوطه گرم به اجرا در آمده است.
طبق گفته وی, هيات‌‏هايی از دانشگاه‌‏های پلی‌‏تکنيک ميلان، دوسدن آلمان و اگرنوبل فرانسه در بم نيز به صورت فصلی در حال فعاليت هستند.
مدير پروژه نجات‌‏بخشی بم, با تاکيد بر اين‌‏که ساخت و بازسازی اين بنای تاريخی سالانه ۵/۶ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد, گفت: اين در حالی است که ظرف سه سال فعاليت حدود شش ميليارد تومان از محل بودجه ستاد بازسازی و سازمان ميراث فرهنگی هزينه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی, با بيان اين‌‏که ساخت بنای اصلی نياز به اختصاص بودجه دارد، از مسوولان سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزی کشور خواست تا برای بازسازی بنای ارگ بم رديف بودجه مستقلی در نظر گرفته شود, تا عمليات بازسازی با سرعت بيشتری انجام پذيرد.
مختاری, با بيان اين‌‏که ما در مقابل نسل آينده مسوول هستيم، اظهارداشت: همواره تاريخ در تاريکی فرو می‌‏رود و گم می‌‏شود و اگر ما به داد آثار شاخص فرهنگی‌‏مان نرسيم، خيلی زود پشيمان می‌‏شويم و مورد مواخذه نسل‌‏های آينده قرار می‌‏گيريم.





















Copyright: gooya.com 2016