شنبه 19 آبان 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برابری زنان و مردان؛ ايران اولين بين آخرين ها، رادیو فردا

در تازه ترين گزارش رده بندی شکاف جنسيتی در جهان، کشورهای مسلمان همچنان در انتهای اين جدول جای گرفته اند. اين رده بندی هر سال از سوی بنياد اقتصاد جهانی، مستقر در سوييس انجام می شود.

در گزارش امسال اين بنياد، بار ديگر کشورهای اروپای شمالی رده های بالای جدول را به خود اختصاص داده اند، اما کشورهای مسلمان در رتبه های آخر اين رده بندی قرار گرفته اند.

در اين گزارش آمده است:« تقريبا می توان گفت که هيچ کشوری برای از بين بردن فاصله موجود در حقوق زن و مرد تلاشی نکرده است، با اين حال زنان در کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و ايسلند توانسته اند در آموزش، بهداشت، اشتغال و سياست، به حقوقی برابر با مردان دست يابند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين ميان، ايران با کسب رتبه ۱۱۸، با به دست آوردن رتبه اول در بين کشورهای مسلمان منطقه خاورميانه بالاتر از ترکيه، مصر و مراکش جای گرفته است.

بر اساس اين گزارش، زنان در کشورهای مسلمان برای به دست آوردن شغل، دستمزد مساوی با مردان و تصاحب پست های سياسی پيوسته با دشواری های بسيار مواجهند و می توان گفت که از اين نظر نسبت به ساير نقاط جهان در از بين بردن تبعيض جنسیتی، ناکام ترند.

تقريبا می توان گفت که هيچ کشوری برای از بين بردن فاصله موجود در حقوق زن و مرد تلاشی نکرده است، با اين حال زنان در کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و ايسلند توانسته اند در آموزش، بهداشت، اشتغال و سياست، به حقوقی برابر با مردان دست يابنددر اين رده بندی، ايران در رده ۱۱۸ قرار دارد، مصر در جای ۱۲۰ ايستاده، ترکيه مکان ۱۲۱ اين جدول را به خود اختصاص داده و مراکش با رتبه ۱۲۲ بالاتر از عربستان سعودی ايستاده است.

رتبه عربستان در اين رده بندی ۱۲۴ است. پاکستان که در همسايگی ايران قرار دارد با رتبه ۱۲۶ جايی بهتر از يمن دارد که با رتبه ۱۲۸ در پايين ترين رديف های اين جدول قرار گرفته است.

به گفته سعديه زهيدی، که برنامه اجتماعات زنان رهبر را اداره می کند و يکی از نويسندگان گزارش نابرابری جنسيتی بنياد اقتصاد جهانی است، زنانی که درشبه جزيره عربستان زندگی می کنند، تقريبا به اندازه مردان از امکانات آموزشی و بهداشتی بهره مندند، اما در عرصه های اقتصادی و سياسی به آنها ميدان داده نمی شود.

وضعيت در ديگر نقاط جهان

در گزارش رده بندی شکاف جنسيتی در جهان، وضعيت ۱۲۸ کشور جهان بررسی شده است.

در رده بندی امسال بنياد اقتصاد جهانی، آمريکا چند رتبه سقوط کرده است.

ايالات متحده که در رديف کشورهای پيشرفته به حساب می آيد، سال گذشته رتبه ۲۳ را داشت، اما اسمال به رتبه سی و يکم سقوط کرده است.

اين گزارش نشان می دهد که کشورهايی که رده بندی های بالا را به خود اختصاص داده اند، ۸۰ درصد اين شکاف جنسيتی را پر کرده اند و کشورهايی که رتبه های پايين را به دست آورده اند، تنها ۴۵ درصد در اين راه موفق بوده اند.

کلاوس شواب، بنيانگذار بنياد اقتصاد جهانی و مدير عامل اين بنياد، با انتشار بيانيه ای گفت:« از آنجا که سياستگذاران و رهبران اقتصادی به دنبال راه های ميان بر، برای پيدا کردن استعدادها هستند، ضرورت کاهش شکاف جنسيتی و برابر کردن استعداد زنان و مردان افزايش يافته است.»

لورا تايسون، استاد اقتصاد دانشگاه کاليفرنيا در برکلی و يکی از نويسندگان اين گزارش، در يک کنفرانس خبری هنگام انتشار گزارش نيز گفت:« بيشتر کشورها تلاش های چشمگيری برای از بين بردن شکاف جنسيتی از نظر بالا بردن سطح بهداشت و آموزش کرده اند، اما هنوز بی ثباتی های بسياری در فرصت های اقتصادی و شغلی زنان وجود دارد.»

نيمی از منبع استعداد هر ملتی، زنان هستند و اگر به آموزش و سلامت آنها بها و به آنها فرصت های برابر اقتصادی و سياسی داده شود، از اقتصاد سالمی برخوردار خواهيد بود.

لورا تايسون
خانم تايسون که در دولت بيل کلينتون، مشاور ارشد اقتصادی دولت بود، اضافه کرد:« نيمی از منبع استعداد هر ملتی، زنان هستند و اگر به آموزش و سلامت آنها بها و به آنها فرصت های برابر اقتصادی و سياسی داده شود، از اقتصاد سالمی برخوردار خواهيد بود.»

وی افزود:« چيزی که ما در تحقيفات امسال و سال گذشته به دست آورديم اين است که اگر کشورها را براساس جدول رقابت های بين زن و مرد رده بندی و دوباره آنها را بر اساس شکاف جنسيتی رده بندی کنيد، نوع همخوانی بين اين دو پديدار خواهد شد.»

ريچارد هاسمان، يکی ديگر از مولفان مشترک اين گزارش و مدير مرکز توسعه بين المللی دانشگاه هاروارد عقيده دارد که هنوز شکاف های مهم تری وجود دارد، اما وی تاکيد می کند که بايد خوشبين بود چرا که اين شکاف ها در بسياری از کشورها در حال کم شدن است.

آقای هاوسمان گفت وقتی که فهميد در بين ۱۴۱ کشور، تعداد زنانی که به دانشگاه می روند در ۸۳ کشور بيشتر از مردان است، بسيار شفگت زده شد.

به گفته وی، اين آمار می تواند در آينده ضربه شديدی به نابرابری های جنسيتی وارد آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از بزرگ ترين شگفتی های رده بندی امسال، سقوط هشت پله ای ايالات متحده آمريکا است. اين کشور اکنون پشت سر آفريقای جنوبی، کوبا، کلمبيا، بلغارستان، مولداوی، لسوتو و نامبيا و يک پله بالاتر از قرقيزستان قرار گرفته است.

ريچارد هاسمان گفت که ايالات متحده آمريکا از نظر مشارکت زنان در عرصه سياست از بسياری از کشورها پايين تر است.

در حال حاضر تنها ۱۳ درصد اعضای کنگره را زنان تشکيل می دهند. اين در حالی است که با وجود مشاغل زيادی که زنان در اين کشور دارند، شکاف بسيار بزرگی در کسب درآمد زنان در مقايسه با مردان ديده می شود.

اين مطالعه همچنين نشان می دهد که کشورهای چين و هند به عنوان پرجمعيت ترين کشورهای جهان، چقدر از اين مساله که والدين فرزند پسر را به دختر ترجيح می دهند آسيب ديده است.

در اين کشورها، سقط جنين و فرزند کشی، تنها به اين دليل صورت می گيرد که فرزند پسر در جامعه پذيرفته تر است و چنين اقداماتی مشخصا عليه دختران صورت می گيرد.

آقای هاسمان عقيده دارد:« فاصله بين هند و پاکستان و حتی بين بنگلادش و پاکستان بسيار زياد است. پاکستان از همه اين کشورها عقب تر افتاده است.»

اما آقای هاسمان گفت که درباره آمريکای لاتين خوشبين است چرا که تعداد دختران تحصيلکرده اين کشورها نسبت به پسران بالاتر است و فشار نیروی کار شرکت کننده، به سرعت در حال افزايش است.





















Copyright: gooya.com 2016