پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: تماشاي تئاتر فقط نبايد محدود به افرادي خاص باشد، ایلنا

شب گذشته28 ارديبهشت ، مدیران فرهنگی و هنری، با حضور در تالار وحدت، نمایش «به خواب من هم بیا» به نویسندگی بابک رفاهی و کارگردانی محمدرضا مداحیان را تماشا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی رامین و حمید شاه‌آبادی، معاون مطبوعاتی و معاون هنری وزارت ارشاد، حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایشی و مهدی متوسلی از هنرمندان تئاتر در کنار سایر مردم مخاطب نمایش «به خواب من هم بیا» شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای این نمایش، در جمع عوامل گروه حضور یافت و ضمن تشکر از فعالیت آنها، گفت:کار کردن در ارتباط با ائمه بسیار ارزشمند است که ضمن دشوار و سخت بودن، ظرافت‌های خاص خود را دارد اما وقتی وارد این حوزه شوی، خودشان دستت را می‌گیرند و کمک می‌کنند و این می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به داستان این نمایش تصریح کرد: در صدر اسلام هم اینگونه بوده که تنها به سبب استدلال‌های فلسفی، آدم‌ها به اسلام گرایش پیدا نمی‌کردند بلکه گاهی براساس عواطف و احساسات یا یک رخداد درونی افراد منقلب و متحول می‌شدند.

حسینی ادامه داد: این‌گونه تولیدات که نشان می‌دهد آدم‌هایی تغییر کرده‌اند، بسیار مهم است زیرا اگر بتوان افراد را متحول ساخت، بزرگ‌ترین کار انجام شده است.

شرایط امروز جامعه ما خاص شده است. بعد از نمایش یک نفر پیش من آمد که از شبکه‌های مختلفی که وجود دارد و در حال اثرگذاری هستند گلایه می‌کرد که بیشترین تلاش‌ خود را می‌کنند که ما از آرمان‌ها، اهداف و تعالیم اهل بیت فاصله بگیریم. لذا برای آنکه دوباره آن حال و هوا و فضا در جامعه زنده شود باید از تمام ابزارها استفاده شود تا بتوان افراد را تحت تاثیر قرار داد.

وی ابراز امیدواری کرد اینگونه برنامه‌ها استمرار داشته باشد و در سراسر کشور تعمیم پیدا کند و گروه‌های دیگر هم بتوانند بیایند و آموزش ببینند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از معاون هنری خود خواست تا در برنامه‌های امسال خود گروه‌های مختلف را تقویت و حمایت کند و اظهار کرد: دولت پای چنین کاری می‌ایستد؛ همچنانکه در مقاطع مختلف و در سفرها نشان داده که اعتبارات خوبی را برای چنین فعالیت‌هایی در نظر دارد.

وی تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم تا بر این ایده که هنر نمی‌تواند دینی باشد و باید با دین فاصله داشته باشد و چون وارداتی و از غرب است، باید به همان شیوه باشد، خط بطلانی کشیده شود. همچنانکه در این سه دهه بعد از انقلاب کارهای خوبی انجام شده اما امیدواریم که این روند را در زمینه‌های مختلف شاهد باشیم.

حسینی خواستار اجرای نمایش به‌غیر از ایام سوگواری، نظیر ولادت‌ها و مناسبت‌های شاد شد و توضیح داد: در اسلام که فقط بحث غم و اندوه و حزن نیست. قطعا نمایش‌های شاد هم می‌تواند جاذبه داشته باشد و مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی نگرانی این روزهای تئاتر را محدود شدن آن به مخاطبانی خاص اعلام کرد و گفت: الان نگرانی‌ ما این است که تئاتر و حتی سایر هنرها به افراد خاص محدود شده و لذا باید بتوانیم در سطح وسیع‌تر و گسترده‌تر این برنامه‌ها را اجرا کنیم تا مردم به تماشای آن بیایند.

وی خطاب به عوامل گروه، ریختن اشک از دیدگان مردم را اجر و پاداش گروه دانست و توضیح داد: ترکیبی بودن این نمایش و استفاده آن از ابزارها و وسایل گوناگون، نشان می‌دهد اگر بچه‌مسلمان‌ها وارد کار بشوند، می‌توانند در همه زمینه‌ها از دیگران پیشی بگیرند و کم ندارند.

رامین نیز ورود به قصه‌های مذهبی را راه تازه‌ای دانست که کمتر کسی تا کنون جرات کرده به این حوزه ورود پیدا کند و این نمایش را بسیار مبارک توصیف کرد که می‌تواند کارهای ارزشمندی در گستره جهانی ارائه دهند.

حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایشی نیز یکی از ویژگی‌های مهم این اثر را معاصر سازی دانست و گفت:همین‌که این گروه سعی و تلاش دارد این وقایع را با تاثیرات تاریخی خودش معاصرسازی کند، مخاطب می‌تواند بیشتر همذات پنداری می‌کند. اگرچه که نقل تاریخی یک حادثه هم در جای خودش ارزش دارد.

وی ادامه داد: اینکه گروه‌های خلاق و جوان این سوژه‌های ناب و تاثیر گذار را از صدر اسلام می‌گیرند و برای ان مابه‌ازاء پیدا می‌کنند، برای جوان امروز و مخاطب و نسل امروز هم‌ذات پنداری بیشتری دارد زیرا نمونه‌های واقعی‌اش را در جامعه می‌بینند و این گروه هم به سمت مثال‌های واقعی که از دل زندگی برمی‌آید، درحال حرکت هستند و این کمک می‌کند تئاتر را ازحالت مناسیتی‌اش دربیاورد و ورای جنبه‌های سوگواری که بییار مهم و تاثیر گذار است، بتوانیم موضوعات را به‌گونه‌ای جاری و ساری کنیم که فرامناسبتی شود.

محمدرضا مداحیان، کارگردان گروه نیز با اشاره به اینکه گروه‌های مذهبی از هر دو طرف مهجور قرار می‌گیرند، گفت: جامعه هنری گروه‌های مذهبی را با این تصور که در نعمت مالی و امکانات قرار دارند طردشان می‌کنند؛ اما ما در این جمع روی‌مان سفید است که اتفاقا برعکس بسیاری از گروه‌ها با حداقل‌ها کار خود را جلو می‌بریم.

وی حضور مدیران فرهنگی و هنری در سالن نمایش و نیز تماشای دو شب پشت سر هم معاون هنری وزیر را مایه دلگرمی دانست.

حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با اشاره به اینکه در یکی دو سال اخیر فضای تالار وحدت کمتر به تئاتر اختصاص پیدا می کرده و در آن تنها در ایام شهادت و عزا، نمایش‌ دینی اجرا شده است، گفت: من امسال اعلام کردم دوباره فضای تالار وحدت را برای تئاتر برگردانیم زیرا ظرفیت تالار وحدت بسیار منحصر به فرد است و در حوزه تئاتر چنین ظرفیت مکانی را در هیچ جای دیگر نداریم.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، بازگرداندن این سالن به تئاتر را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم خارج از برنامه‌های عزاداری و مناسبت‌ها، تئاتر بتواند مجددا در اینجا کار خود را دنبال کند اما معذوریت‌هایی دارد البته که باید راجع به آن تدبیر شود.
گرچه حضور مدیران ارشد فرهنگی کشور در سالن‌های تئاتری جای خرسندی دارد اما باید امیدوار بود که برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران فرهنگی و هنری کشور با حضور مستمرتر در سالن‌های تئاتر بتوانند ضمن آشنایی با دغدغه هنرمندان، از نزدیک با مشکلات، کمبودها و کاستی‌های این حوزه آشنا شوند تا شاهد هدف‌گذاری‌های صحیح‌تر و مناسب‌تر در تئاتر کشور باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016