چهارشنبه 22 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پول سیگار ایرانیها 10 برابر هزینه نان است، مهر

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اعلام کرد: هزینه ای که افراد سیگاری در ایران هر روز بابت دود کردن سیگار پرداخت می کنند بیش از 10 برابر پول مصرف نان در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که انتظار می رفت با چاپ تصاویر بهداشتی هشدار دهنده بر روی پاکتهای سیگار، مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یابد اما گزارشهای شرکت دخانیات حاکی از گرایش افراد سیگاری به سمت مواد دخانی قاچاق است.

متاسفانه اقدامات کنترلی در زمینه کاهش مصرف مواد دخانی در کشور آنگونه که انتظار می رود هنوز نتوانسته تاثیرگذار باشد به طوری که آمار افراد سیگاری و همچنین کاهش سن مصرف مواد دخانی در جامعه نشان می دهد که سیگار همچنان تنها ماده دخانی است که به طور قانونی در دسترس مردم قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دکتر مسعود متصدی زرندی، عضو انجمن علمی جراحان گوش و گلو و بینی و سر و گردن ایران در حالی از شیوع بیماری حنجره در کشور به دلیل اعتیاد به تریاک و نیز مصرف سیگار و قلیان خبر می دهد که مهندس خدیجه مجصلی، کارشناس مسئول ستاد کشوری کنترل دخانیات عنوان داشته که استعمال دخانیات و استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی هردو باعث ایجاد سرطان می‌شود.

طبق آمارهای سازمان بین‌المللی کار سالانه دو میلیون نفر کارگر به علت تماس با دود محیطی سیگار و استنشاق تحمیلی دود حاصل از مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته کارشناس ستاد کشوری کنترل دخانیات، اثرات حاصل از دود محصولات دخانی تنها به ایجاد بیماریها محدود نمی‌شود و دود محیطی سیگار اثرات و هزینه‌ های اقتصادی را نیز بر افراد و جامعه تحمیل می‌کند.

بررسیها نشان داده است که استنشاق دود مواد دخانی توسط افراد غیر سیگاری به عنوان استعمال ناخواسته و استنشاق تحمیلی شناخته می‌شود. این در حالی است که بیش از چهار هزار ماده شیمیایی خطرناک در دود سیگار موجود است که بیش از 50 نوع از این مواد سرطانزا بوده و استنشاق تحمیلی، باعث ابتلا افراد به بیماریهای قلبی - عروقی، گوارشی و تنفسی شده و در نتیجه منجر به مرگ می‌شود.

تحقیقات انجام شده بر روی دانش‌آموزان 13 تا 15 سال در 132 کشور جهان نشان می‌دهد که 46 درصد از آنها در خانه و 56 درصد آنها در اماکن عمومی در معرض دود دخانیات قرار می‌گیرند.

دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماریهای منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قلیان، همچون سل و هپاتیت محتمل است گفت: مواد سمی موجود در دود قلیان به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماریها شناخته شده‌اند و از آنجا که نیکوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور است مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می‌کند.

وی از مصرف سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد یاد کرد و افزود: بررسیهای انجام شده در ایران نشان می‌دهد دریچه ورود به موادمخدر و انواع اعتیادها استعمال دخانیات است.

آنچه می توان از لابه لای آمارها و گزارشهای وزارت بهداشت و انجمنهای مبارزه با استعمال دخانیات در کشور استنباط کرد، این است که متاسفانه عوارض و خطرات مصرف مواد دخانی علاوه بر عارضه های جسمانی که به دنبال دارد هزینه های اقتصادی چند میلیاردی را متوجه اقتصاد کشور می کند که اگر نخواهیم برای کاهش مصرف مواد دخانی در جامعه راهکارها و اهرمهای اجرایی و نظارتی قوی داشته باشیم در سالهای نه چندان دور دچار بحران جدی در این زمینه خواهیم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016