شنبه 12 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
26 تیر» شاه آبادی : ترویج مد دولتی تکرار ماجرای کلاه پهلوی است، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تئاتر شهر در آرزوی احیای کارگاه دکور و لباس، مهر

مجموعه تئاتر شهر به عنوان حرفه‌ای ترین مکان تئاتری ایران که زمانی از کارگاه دکور و لباس برخوردار بود این روزها با وعده مدیران و مسئولان همچنان چشم‌ انتظار احیای این دو کارگاه است.

به گزارش خبرنگار مهر، چندین سال است که حذف کارگاه‌های دکور و لباس مجموعه تئاتر شهر باعث بروز مشکلات فراوانی برای گروه‌های متقاضی اجرا در این مجموعه تئاتری شده است. در چندین مقطع متفاوت وعده احیای این کارگاه در مجموعه تئاتر شهر داده شد که باعث امیدواری اهالی تئاتر در رفع مشکلات ایجاد شده در این زمینه شد. در ابتدا حسین مسافرآستانه مدیرکل هنرهای نمایشی این وعده خوشحال کننده را به اهالی تئاتر داد.

سپس سیدصادق موسوی مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز این وعده را داد که به زودی کارگاه دکور و لباس مجموعه تئاتر شهر احیا می‌شود اما این وعده‌ها تا به امروز جامه عمل به تن نکرده‌اند. این در حالی است که تحقق چنین وعده‌ای می‌تواند اقدامی درست و مناسب در راه رفع بخشی از مشکلات موجود بر سر راه تولید یک اثر نمایشی باشد.

نبود کارگاه دکور و لباس به تئاتر آسیب زده است

شکرخدا گودرزی که این روزها نمایش "خواجه نظام" را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌کند معتقد است نبود کارگاه‌های دکور، خیاطی، کلاه‌دوزی، رنگ، نجاری و آهنگری یکی از آسیب‌هایی است که این سال‌ها به تئاتر زده شده است. وی افزود: چون نیروی حرفه‌ای و متخصص در کارگاه‌های بیرون از مجموعه تئاتر وجود ندارد هزینه‌هایی که گروه‌ها باید متقبل شوند بیشتر از هزینه‌های متمرکزی است که توسط مرکز هنرهای نمایشی باید بشود.

این کارگردان تئاتر این اقدام را نمی‌توان حرکت به سوی خصوصی سازی در تئاتر ندانست و گفت: هزینه‌های ساخت دکور و لباس در خارج از مجموعه تئاتر شهر بالا می‌رود زیرا شناخت و نگاه هنری در آن‌ کارگاه‌ها وجود ندارد. این به اصطلاح خصوصی سازی نتوانست به تئاتر کمک کند و این مشکل را به دوش تئاتر گذاشت.

گودرزی تصریح کرد: به نظر من بهترین کاری که مدیریت تئاتر و مجموعه تئاتر شهر می‌تواند انجام دهد احیای مجدد این کارگاه‌ها در مجموعه تئاتر شهر است. اشکالی ندارد که مدیریت تئاتر جایی به این نتیجه برسد که اشتباه کرده است و این اشتباه را اصلاح کند.

کارگاه‌های دکور و لباس به تئاتر شهر بازگردند

سیاوش تهمورث کارگردان نمایش "بعضی وقتها خوبه که آدم چشماشو ببنده...!" که قرار است به زودی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود معتقد است بسته شدن کارگاه‌های دکور و لباس باعث باز شدن دکان برای برخی طراحان شده است و کارگردان‌ها مجبورند مبالغ درخواستی از طرف این سازندگان دکور را پرداخت کنند تا کارشان به تعویق نیفتد.

وی تأکید کرد: وقتی مجموعه‌ای تئاتری داریم نباید بدون امکانات باشد و ما کارگاه دکور خصوصی راه بیاندازیم. باید کارگاه‌های دکور و لباس به مجموعه تئاتر شهر بازگردند. نباید اینگونه باشد که درب چوبی را بردارند و درب آلومینیومی را جایگزین آن کنند.

تهمورث تصریح کرد: اگر قرار است مدیریت تئاتر هر کاری دلش می‌خواهد را انجام دهد بهتر است درب تئاتر شهر را ببندند و آن را تعطیل کنند. درب ورودی تئاتر شهر خراب است ولی کسی آن را تعمیر نمی‌کند و خرابی‌های دیگری نیز در مجموعه وجود دارد که به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود و این یک فاجعه است. به عنوان کسی که از زمان بنیان تئاتر شهر حضور داشته‌ام پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است امور به همین روال ادامه یاد درب تئاتر شهر را ببندند و تعطیل‌اش کنند.

تئاتر خصوصی به معنای از بین بردن زیرساخت‌ها نیست

احمد ایرانی‌خواه هم که این روزها نمایش "مراسمی برای یک دوست" را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌کند بسته شدن کارگاه دکور و لباس مجموعه تئاتر شهر را باعث مواجهه هنرمندان با کارگاه‌ها و افرادی دانست که متخصص و آشنا به امور هنری و تئاتر نیستند. وی افزود: فردی که با تئاتر آشنا نیست و با آن غریبه است تنها به عنوان یک مجری عمل می‌کند و این روند باعث چند برابر شدن هزینه‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: نمی‌دانم دوستان با چه فکری کارگاه دکور و لباس را تعطیل کردند و آن را به حرکت به سمت تئاتر خصوصی نسبت دادند. خصوصی سازی این است که از سازمان‌های دیگر برای تئاتر پول گرفته و هزینه تئاتر شود نه اینکه زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری را از بین ببریم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کارگردان نمایش "مراسمی برای یک دوست" گفت: من مبلغ یک میلیون و 400 هزار تومان بابت دوخت لباس هزینه کردم که این هزینه به نفع تئاتر صرف نشده است. این هزینه‌ها از سوبسیدی که دولت به تئاتر می‌دهد پرداخت می‌شوند و این یعنی دور ریختن بودجه.

ایرانی‌خوان تصریح کرد: تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس معضلی برای تئاتر ما شده است ولی اعتراض‌ها به گوش کسی نمی‌رسد. مجموعه تئاتر شهر به عنوان مکانی که اعتبار تئاتر ایران است نمی‌تواند بدون کارگاه دکور و لباس باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016