سه شنبه 5 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرکل تبليغات و اطلاع‌رسانی ارشاد: شبکه‌های ماهواره‌ای حق ندارند فيلم سينمايی ايرانی پخش کنند، ايلنا

دو شبکه فارسی زبان ايرانيان و پرشين تی وی که مجوز آزمايشی دارند فقط می‌توانند برنامه توليد کنند. آنها نبايد فيلم ايرانی يا تبليغ فيلم‌های ايرانی را پخش کنند. انجام هرگونه تبليغات ديگری نيز برای داخل در آنها ممنوع است.

ايلنا: عليرضا کريمی‌ اعلام کرد؛ هرچند دو شبکه ماهواره‌ای در ايران مجوز فعاليت و توليد برنامه دارند؛ اما دادن آگهی به اين دو شبکه ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، نشست خبری مديرکل تبليغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی؛ ‌صبح امروز(۵ مهرماه) در محل اين اداره برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عليرضا کريمی(‌مديرکل تبليغات با اشاره به وضعيت ماهواره‌ها) گفت: امروز بيش از ۱۵۰ شبکه ماهواره فارسی زبان وجود دارد که ۶۰ شبکه‌ی آن فعاليت بيشتری دارد و عمده فعاليت آنها نيز در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی است و البته بيشتر برنامه‌ای که توليد می‌کنند؛ مبتذل است.

وی با اشاره به قانون مصوب سال ۷۳ و تبصره ۱۰ اين قانون درباره ممنوعيت تبليغات در مبادی غيرمجاز گفت: تبليغات در مبادی غيرمجاز که شامل شبکه‌های ماهواره‌ای، تبليغات محيطی خارج از کشور و همچنين فضاهای مجازی؛ ممنوع است. لذا ما باتوجه به شکايات به تخلفات اين شبکه‌ها و ضربه‌هايی که به اقتصاد کشوروارد می‌کنند؛ وظيفه خود ديديم که با شبکه‌های ماهواره‌ای مبارزه کنيم زيرا شبکه‌های ماهواره‌ای جز مبادی غيرمجاز هستند به همين دليل پيش‌نويس لايحه قانونی ممنوعيت تبليغ در مبادی غيرمجاز را آماده و از طريق وزارت ارشاد به مجلس ارايه خواهيم کرد تا با تصويب اين قانون مشکلات برخورد قانونی حذف شود.

وی ادامه داد: نه تنها تبليغات کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است بلکه عرضه و فروش کالاهايی که در ماهواره‌ها تبليغ می‌شود؛ در فروشگاه ممنوع است و حتی به شرکت‌هايی خارجی که در داخل ايران نمايندگی دارند؛ اعلام کرده‌ايم حق ندارند در شبکه‌های ماهواره‌ای که معاند نظام هستند تبليغ کنند.

کريمی‌ افزود: با سازمان‌های مختلف؛ برخوردهايی صورت گرفته است. حتی شماره تلفن‌هايی که در ابتدا و پايين اين تبليغ‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شود، قطع و با صاحبان آنها برخورد می‌شود هرچند تعدادی از اين شماره‌ها نيز دروغ بوده است. همچنين با اصناف هماهنگی‌هايی صورت گرفته و شورای اصناف و سازمان توسعه تجارت با فروشندگان اجناس ماهواره‌ای برخورد می‌کند.

وی با اشاره به تاسيس شبکه‌های فارسی زبان گفت: بسياری از افرادی که درايران فعاليت آنها ممنوع بوده به خارج از کشور رفتند و شبکه فارسی زبان زدند.

کريمی‌ادامه داد: درباره پخش فيلم‌های سينمايی با معاونت سينمايی هماهنگی شده و معاونت سينمايی اعلام کرده که شبکه‌های ماهواره‌ای حق پخش فيلم سينمايی ايرانی را را ندارند و آنها فقط مجوز توليد برنامه دارند نه اينکه فيلم سينمايی پخش کنند. دو شبکه پرشين TV و ايرانيان نيز که در ايران دفتر دارند؛ فقط حق دارند تا توليد برنامه داشته باشند و نمی‌توانند در ايران تبليغ کنند و يا فيلم سينمايی پخش کنند مگر آنکه تبليغات آنها به نفع ايران باشد بطور مثال وضعيت گردشگری ايران يا پيشرفت‌های ما را تبليغ کنند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد بارها اعلام کرده است که هيچ شبکه ماهواره‌ای را تاييد نمی‌کند و فقط اعلام شده که تعدادی از آنها دفتر نمايندگی و مجوز دارند و تعداد اين شبکه‌ها نيز سه شبکه بود که مجوز شبکه ICC که يکی از اين شبکه‌هابود؛ لغو مجوز شده است.

کريمی ‌با انتقاد از کم کاری در داخل در بخش استفاده از تبليغات سالم گفت: درباره شبکه‌های ماهواره‌ای مهم اين نيست که چه تعداد از مردم اين برنامه‌ها را نگاه می‌کنند بلکه مهم اين است که چه ميزان تاثيرگذاری دارند. تاثيرگذاری تبليغات مخرب ماهواره به خصوص دربخش بهداشتی و آرايشی صدمات بسياری را به مردم زده بود. بطور مثال اگر ۴ سال پيش صداوسيما شبکه بازار را تاسيس می‌کرد شايد ميزان اين تاثيرات بسيار کمتر می‌شد.

وی با اشاره به جمع آوری ديش‌های ماهواره گفت: به نظر من ابتدا بايد کار فرهنگی صورت گيرد تا اين که اول امر به معروف کنيم و بعد نهی از منکر انجام دهيم اما در زمان نهی از منکر نيز نبايد به گونه‌ای رفتار کنيم که انگار با دشمن حربی طرف هستيم بلکه آن بايد منطقی باشد.

وی با اشاره به بعضی از تبليغاتی که ازصداوسيما پخش می‌شود يا تبليغاتی که توسط شهرداری صورت می‌گيرد؛ گفت: متاسفانه بعضی از تبليغات صداوسيما مورد تاييد ما نيست و ما حتی تذکراتی به آنها داده‌ايم حتی در بخش وضعيت کانون‌های آگهی نيز اعتقاد داريم که بجای آنکه ۷/۱۳ درصد از سهم آگهی به يک کانون برسد بايد اين سهم به آگهی دهنده داده شود. در بخش شهرداری نيز هرچند مجوز نرم‌افزاری شرکت آگهی دهنده را ارشاد صادرمی‌کند اما سخت افزار آن در دست شهرداری است و اين شهرداری است که مکان‌های آگهی دهنده شهر را براساس سليقه خود به مزايده می‌گذارد.

کريمی ‌همچنين بااشاره به نامگذاری‌های مختلف گفت: با سازمان ثبت احوال هماهنگی کرديم تا يک نماينده از ارشاد در کميسيون بررسی اسامی‌ افراد حضور داشته باشد تا بر شيوه‌ی نامگذاری‌ها نظارت صورت گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016