دوشنبه 2 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيدا سرکيسيان: جلد دوازدهم کتاب کوچه منتشر می‌شود

امروز سالروز درگذشت احمد شاملو است. به گفته آيدا سرکيسيان؛ همسر احمد شاملو، دوازدهمين جلد از کتاب کوچه برای کسب مجوز به وزارت ارشاد فرستاده شده است.


ايلنا: جلد دوازدهم کتاب کوچه برای کسب مجوز به وزارت ارشاد فرستاده شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، آيدا سرکيسيان؛ همسر احمد شاملو ضمن اعلام اين خبر گفت: اميدواريم بعداز مدت‌ها انتظار، اين کتاب بدون مشکلی مجوز نشر دريافت کند و به مرحله چاپ برسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در مورد اين جلد از "کتاب کوچه" گفت: جلد دوازدهم کتاب کوچه، به حرف "چ" اختصاص دارد و کار نشر آن مثل جلدهای قبلی، برعهده انتشارات مازيار است.

"کتاب کوچه" عنوان دانشنامه‌ی فولکلور ايران‌ است که توسط احمد شاملو و با همکاری آيدا سرکيسيان تهيه و تنظيم شده‌ و تاکنون ۱۱ جلد از آن منتشر شده است.

احمد شاملو؛ شاعر، نويسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و مترجم و از مؤسسان و دبيران کانون نويسندگان ايران، در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. شهرت اصلی شاملو به خاطر سرايش شعر است که شامل گونه‌های مختلف شعر نو و برخی قالب‌های کهن نظير قصيده و نيز ترانه‌های عاميانه می‌شود. شاملو در سال ۱۳۲۶ با نيما يوشيج ملاقات کرد و تحت تأثير او به شعر نو (که بعدها شعر نيمايی هم ناميده شد) روی آورد، اما برای نخستين بار در شعر «تا شکوفهٔ سرخ يک پيراهن» که در سال ۱۳۲۹ با نام «شعر سفيد غفران» منتشر شد وزن را رها کرد و به صورت پيشرو سبک نويی را در شعر معاصر فارسی شکل داد. بعضی از منتقدان ادبی، او را موفق‌ترين شاعر در سرودن شعر منثور می‌دانند. سرودن شعرهای آزادی‌خواهانه و ضد استبدادی، عنوان شاعر آزادی ايران را برای او به ارمغان آورده ‌است.

وی علاوه بر شعر، فعاليت‌های مطبوعاتی، کارهای تحقيق و ترجمهٔ شناخته‌شده‌ای دارد. مجموعهٔ کتاب کوچهٔ او بزرگ‌ترين اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامهٔ مردم ايران (با تمرکز بر فرهنگ تهران) می‌باشد. آثار شاملو تاکنون به زبان‌های: سوئدی، انگليسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانيايی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانيايی، فنلاندی، کردی و ترکی، ترجمه شده‌است. از آثار می‌شود به: هوای تازه، باغ آينه، لحظه‌ها و هميشه، آيدا در آينه، ققنوس در باران، مرثيه‌های خاک، شکفتن در مه، ابراهيم در آتش، دشنه در ديس، ترانه‌های کوچک غربت، مدايح بی‌صله، در آستانه و حديث بی‌قراری ماهان، اشاره کرد.

امروز دوازدهمين سالگرد درگذشت احمد شاملو است. پيکر او در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016