دوشنبه 2 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين وضعيت حسين دهلوی به روايت همسرش

حسين دهلوی - آهنگساز پيشکسوت و بنيانگذار ارکستر مضرابی - هم اکنون با اختلال حافظه مواجه شده است.

سوسن اصلانی - همسر حسين دهلوی - درباره‌ وضعيت فعلی اين هنرمند به خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، توضيح داد: حال همسرم از نظر جسمی نسبت به زمانی که در بيمارستان بستری شده بود بهتر است‌ اما از نظر حافظه وضعيت خيلی خوبی ندارد و با اختلال حواس مواجه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او ادامه داد: دهلوی توانايی انجام فعاليت‌های موسيقی را ندارد و فقط زمانی که بنده مشغول تمرين و ساز زدن هستم کنار من می‌نشيند و گاهی درست يا غلط راجع به کارم نظر می‌دهد.

اصلانی از ساخت فيلم مستند «حسين دهلوی» خبر داد و افزود: از سال‌ها پيش خانمی به نام رحيمی خانه‌ ما می‌آمد و بخشی از زندگی حسين دهلوی را به تصوير می‌کشيد. اکنون ساخت اين مستند به پايان رسيده و به زودی در خانه هنرمندان ايران پخش خواهد شد.

اين هنرمند آهنگساز درباره فضای اين فيلم مستند توضيح داد: خيلی در جريان کار قرار ندارم اما بخش‌های مختلف زندگی دهلوی از زوايای گوناگون تدوين شده است.

به گزارش ايسنا، چندی پيش قرار بود بزرگداشت حسين دهلوی در خانه هنرمندان ايران برگزار شود اما به دليل همزمانی اين برنامه با بزرگداشت زنده ياد حميد سمندريان برگزاری آن به تاريخ ديگری موکول شد.

حسين دهلوی، در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنيا آمد و آموزش موسيقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدين دهلوی که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد.

او در دوره‌ی هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره يک هنرهای زيبا را راه‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظيم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری اين ارکستر که بعداً ارکستر صبا ناميده شد به دهلوی واگذار شد.

اين آهنگساز در سال ۱۳۸۲به عنوان چهره‌ی ماندگار معرفی شد و «محمدرضا شجريان» ـ استاد آواز ايران ـ نيز اواخر سال گذشته در يکی از اجراهای ارکستر آکادميک تهران از دهلوی تقدير کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016