پنجشنبه 19 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت علوم: ما مسوول حذف جنسيتی رشته‌ها نيستيم

جام جم آنلاين: بيش از يک سال از نامه رسمی رييس‌جمهور به وزير علوم درباره مخالفت با تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اما حالا مسوولان ۳۶ دانشگاه کشور برخلاف موضع رئيس‌جمهور، اعلام کرده‌اند که در جريان کنکور امسال، از بين دختران کنکوری دانشجو نمی‌پذيرند.با بالا گرفتن دامنه نارضايتی‌های بسياری از داوطلبان کنکور، خيلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسيتی برخی از رشته‌های کنکور ۹۱ بودند.

احمدی‌نژاد در آن نامه رسمی به‌صراحت عنوان کرده بود؛ «شنيده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسيتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از اين اقدامات سطحی و غيرعالمانه جلوگيری شود.» اما حالا در دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال، وضع به‌گونه‌ای است که دختران کنکوری تنها به دليل جنسيت‌شان نمی‌توانند در ۷۷ رشته مقطع کارشناسی به دانشگاه‌ها راه يابند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گرچه در کنکور سال گذشته هم دو رشته تحصيلی از ظرفيت پذيرش دختران حذف شده بود، اما امسال حتی رشته‌هايی چون حسابداری، علوم تربيتی و راهنمايی و مشاوره ـ که تحصيل در اين رشته‌ها ربطی به جنسيت متقاضی ندارد ـ از تيغ تيز حذف جنسيتی در امان نمانده‌اند.

وزارت علوم: ما مسوول نيستيم

با بالا گرفتن دامنه نارضايتی‌های بسياری از داوطلبان کنکور، خيلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسيتی برخی از رشته‌های کنکور ۹۱ بودند.

در حالی که ابتدا مسوولان وزارت علوم نسبت به اين موضوع واکنش اعتراضی نشان دادند و حتی وزارت علوم در مکاتبه با اين مراکز آموزش عالی، خواستار توضيح دانشگاه‌ها درباره دلايل اين اقدام اخير شد، اما ابوالفضل حسنی، مديرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در همين رابطه به مهر اعلام کرد: شورای گسترش آموزش عالی، هيچ گونه دخالتی در درج ظرفيت پذيرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد.

اين مقام مسوول در وزارت علوم با صراحت عنوان کرد: امکان برگزاری کلاس‌های خاص به صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنين ميزان ظرفيت پذيرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌های پذيرنده است.

حال با توجه به مواضع کج‌دار و مريز وزارت علوم در موضوع حذف جنسيتی رشته‌ها، اين سوال پيش می‌آيد، چرا در حالی که اين وزارتخانه مسئول مستقيم نظارت بر فرآيند آموزش عالی در تمام دانشگاه‌های کشور است، اما هم‌اکنون وزارت علوم نسبت به تفکيک جنسيتی دانشگاه‌ها از خود سلب مسئوليت می‌کند؟

دلايل مبهم دانشگاه‌ها برای حذف جنسيتی رشته‌ها

در شرايطی که در کنکور امسال، حتی رشته‌هايی مثل حسابداری و شيمی محض هم قربانی حذف جنسيتی شده‌اند، مسوولان برخی از دانشگاه‌ها در اظهارنظرهايی متفاوت به توضيح اين تصميم تازه خود پرداخته‌اند؛ توضيحاتی که البته بيشتر از آن که به‌دلايل منطقی اين موضوع اشاره کند، به دليل‌تراشی‌ها و بازی با کلمات شباهت دارد.

به‌طور مثال، محمد حسين رامشت، رييس دانشگاه اصفهان در اين باره می‌گويد: در بررسی که صورت گرفت مشخص شد ۹۸ درصد خانم‌های فارغ‌التحصيل رشته معدن در اين رشته مشغول به کار نيستند؛ اين درحالی است که هزينه‌ای که در طول دوره دانشجويی صرف دانشجو می‌شود بايد بازگشت داشته باشد، بنابراين نياز است که پذيرش رشته‌ها ساماندهی شود.

حسن زمانيان، رييس دانشگاه لرستان نيز معتقد است: برخی رشته‌ها ماهيت مردانه دارند و بايد مرد پذيرش کرد، مانند رشته دامپزشکی که ماهيت آنها مردانه است و نياز است که هر ساعت از شبانه‌روز برای کار دامپزشکی در روستا حاضر شد و اين کار از عهده مردان برمی‌آيد.

اين در حالی است که از ابتدای تشکيل اين رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور پذيرش دختران در اين رشته‌ها پيش‌بينی شده بود و نمی‌توان پذيرفت که بعد از چند دهه، ناگهان روسای دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند اين رشته‌ها به درد دختران نمی‌خورد.

زمانيان عنوان می‌کند که صفر کردن پذيرش دختران يا پسران در برخی رشته‌ها، حاکی از ساماندهی کردن پذيرش‌هاست نه حذف آن و اين در واقع بيشتر شبيه به بازی با کلمات است.

رييس دانشگاه صنعت نفت هم با بيان اين که اين دانشگاه ديگر دانشجوی دختر پذيرش نخواهد کرد، تاکيد می‌کند: سختی شرايط کار و نبود نياز فعلی وزارت نفت، منجر به حذف پذيرش دانشجويان دختر در مقطع کارشناسی شده است.

غلامرضا راشد خاطرنشان می‌کند: البته در سال‌های پيش هم تنها ۱۰درصد پذيرش به دانشجويان دختر اختصاص پيدا می‌کرد، يعنی از ۳۰ نفر تنها سه نفر دانشجوی دختر (در دانشگاه صنعت نفت) پذيرش می‌شد.

دانشگاه محقق‌اردبيلی هم از جمله دانشگاه‌هايی است که در جريان کنکور امسال، رکورددار حذف جنسيتی در ۲۴ رشته دانشگاهی است.

مسعود گنجی، رييس اين دانشگاه می‌گويد: پذيرش دانشجويان دختر در اين رشته‌ها حذف نشده است؛ پذيرش در دانشگاه محقق‌اردبيلی دوظرفيتی شده است؛ به اين گونه که اگر دو روان‌شناسی عمومی و بالينی در دانشگاه تدريس می‌شود، مهرماه يکی از اين روان‌شناسی‌ها به دانشجويان دختر و يکی به دانشجويان پسر اختصاص داده می‌شود و در بهمن‌ماه پذيرش بالعکس خواهد بود.

در هر حال با وجود اعتراض‌های ادامه‌دار بسياری از داوطلبان دختر کنکور نسبت به روند بی‌سابقه تفکيک جنسيتی رشته‌ها، همچنان اين وضع تغيير نکرده است و شايد اگر در نهايت اين مشکل در کنکور ۹۱ حل نشود، آنگاه بتوان آزمون سراسری امسال را جنسيتی‌ترين کنکور تاريخ نظام آموزشی کشور دانست.

امين جلالوند -‌ گروه جامعه


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016