جمعه 17 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۶۰ درصداز قتل‌هابدون برنامه‌ است

معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي نيروي انتظامي خبرداد: 40.6 درصد از قتل‌هاي واقعه در سال 90 با استفاده از ابزارهاي تيز و برنده بوده است.

سرهنگ هادي مصطفايي در گفت و گو با خبرنگار «انتظامي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد آخرين وضعيت وقوع قتل در كشور گفت: آمار وقوع قتل در سال گذشته (90) نسبت به مشابه سال 89 حدود 6 درصد كاهش داشته است.

وي با بيان اينكه در چهار ماهه نخست سال جاري نيز ميزان وقوع قتل حدود 10 درصد كاهش يافته است گفت: نرخ وقوع قتل در سال 90، رقم 2.7 در هر يك صدهزار تن بوده است.

كشف بيش از 86 درصد از قتل‌ها در كشور

معاون مبارزه با امور جنايي پليس آگاهي ناجا در خصوص وضعيت كشف قتل نيز گفت: ميزان كشف نسبت به وقوع در اين جرم 86.5 درصد است و اين ميزان بالاترين درصد كشفيات در 10 سال اخير محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينكه توجه ماموران آگاهي به بهره‌گيري از قابليت‌ها و امكانات علمي در پيجويي جرم باعث شده است تا ضمن افزايش كشفيات از گرفتارشدن افراد بي‌گناه در مراحل تحقيق پيشگيري شود، گفت: با جمع‌آوري مدارك و آثار علمي موفقيت بيشتري در كشف حاصل مي‌شود.

سلاح سرد عامل 40 درصد از قتل‌هاي سال 90

مصطفايي در مورد ميزان استفاده از سلاح سرد در قتل‌ها گفت: 40.6 درصد از قتل‌هاي واقع شده در سال 90 با استفاده از ابزارهاي تيز و برنده بوده است.

وي با بيان اينكه شايد اطلاق عنوان سلاح‌سرد به همه اين موارد (اجسام تيز و برنده) صحيح نباشد، گفت: در برخي وقايع وسيله تيز و برنده از وسايل و ابزار كار در منزل يا كارگاه و ... بوده و افراد در حالت منازعه و عصبانيت در حين درگيري به اين ابزار متوسل شدند.

معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه 9.2 درصد از قتل‌هاي واقع شده در سال 90 در منازعه و درگيري بين افراد در نزاع‌هاي خياباني روي داده است گفت: در اثر استفاده از سلاح سرد همراه فرد، موضوع منتهي به قتل شده است.

مصطفايي با بيان اينكه 13.2 درصد قتل‌ها نيز مواردي است كه افراد در مشاجره‌ها و اختلافات خانوادگي به سلاح سرد متوسل و موجب وقوع قتل براي نزديكان شده‌اند، گفت: برابر آمار موجود، حدود 60 درصد از قتل‌هابدون برنامه‌ريزي و تصميم قبلي بوده بدين معنا كه متهم قصد ارتكاب قتل را نداشته است اما به علل مختلف كه نياز به تشريح بيشتر دارد در حالت خشم و عصبانيت يا شرايط ناخواسته مرتكب جرم شده است.

آيا اعمال محدوديت‌هاي قانوني در مورد سلاح سرد كافي است؟

وي با بيان اينكه براي پيشگيري از اين وقايع اعمال محدوديت‌هاي قانوني در زمينه حمل سلاح‌سرد و چاقوهاي نامتعارف لازم به نظر مي‌رسد، گفت: اين مسئله كافي نيست و در اين زمينه توجه به اقدامات فرهنگي، تربيتي و آموزشي تاثير بيشتري خواهد داشت.

مصطفايي با بيان اينكه اگر به نرخ وقوع قتل در استان‌ها توجه كنيم اين نرخ بين عدد يك تا هفت متغير است، گفت: اين در حالي است كه قانون در تمام اين استان‌ها يكسان است و تفاوت نرخ وقوع قتل در بين استان‌ها حاكي از نقش موثر شرايط فرهنگي و اجتماعي بر وقوع قتل دارد.

معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه نوجوانان و جوانان ممكن است به انگيزه‌هاي مختلف و با جهل نسبت به عواقب و تبعات منفي استفاده از سلاح سرد، اقدام به حمل آن كنند، گفت: انگيزه فرد از حمل سلاح‌سرد ممكن است متاثر از محيط‌زندگي، الگوگيري از سايرين، برتري جويي يا قدرت‌نمايي در بين هم‌سن و سالان، دفاع در مقابله با خطرات احتمالي يا مقاصد ديگر مانند ارتكاب جرم، سرقت يا تعرض به ديگران و انتقام‌جويي باشد.

وي افزود: اين موضوع با هر انگيزه‌اي كه باشد د ر شرايطي خاص منتهي به استفاده از آن شده و به حادثه تلخي منتهي مي‌شود كه هر دو طرف قرباني مي‌شوند.

پيامدهاي تلخ و ماندگار استفاده از سلاح‌سرد را يادآور شويم

مصطفايي با بيان اينكه قرباني استفاده از سلاح سرد اول فردي است كه مورد جرح قرار مي‌گيرد گفت: قرباني دوم فردي است كه اقدام به استفاده از سلاح سرد كرده چرا كه برابر قانون مجازات مي‌شود و در اين ميان تبعات منفي حادثه دامن خانواده‌هاي طرفين را نيز مي گيرد.

به گفته وي مراكز فرهنگي، آموزشي و رسانه‌ها در تشريح تبعات منفي اين حوادث مي‌توانند نقش بسزايي ايفا كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون مبارزه با جرايم‌جنايي پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه بخش ديگري از اين حوادث ناخواسته مواردي هستند كه اختلاف‌هاي ساده و معمولي بين افراد و حتي بين اعضاي خانواده منتهي به درگيري و توسل به خشونت شده و گاها منجر به قتل مي‌شود، گفت: براي پيشگيري از اين موارد هم توجه دادن افراد به انتخاب راه‌ حل‌هاي منطقي براي حل اختلافات احتمالي و اطلاع‌رساني مناسب در مورد پيامدهاي تلخ و ماندگار توسل به خشونت به همراه توجه بيشتر مراكز تربيتي، آموزشي و مشاوره‌اي به اين مقوله مي‌تواند نقش داشته باشد.

سير نزولي جرايم جنايي در 10 سال اخير

مصطفايي با بيان اينكه آمار جرايم‌جنايي در 10 سال اخير سير نزولي داشته است گفت: با همكاري مراجع‌قضايي و ساير مراجع علمي و اجرايي دخيل در اين موضوع تلاش شده كه روش‌هاي علمي جايگزين روش‌هاي غير متعارف شود كه در اين راستا با كساني كه با ارتكاب جرم حق افراد را تضييع و موجب ناامني مي‌شوند، دستگير و برابر قانون با آنان رفتار مي‌شود كه اميدواريم با ادامه برنامه‌هاي تدوين شده نرخ اين نوع از جرم به حداقل ممكن برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016