شنبه 25 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واژه‌های جديد را چه کسانی تصويب می‌کنند؟

ايسنا ـ واژ‌ه‌های جديد در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گيرد و از سوی ديگر از سوی شورای واژه‌گزينی که شامل استادان مختلف است، دوباره بررسی می‌شود و مورد تصويب قرار می‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ادبيات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، بنا بر اعلام فرهنگستان، اين افراد نويسندگان بنام، زبان‌شناسان، استادان دانشگاه، مترجمان و متخصصان حوزه‌های مختلف علمی و فنی هستند که اعضای پيوسته و اعضای وابسته‌ی فرهنگستان محسوب می‌شوند و هر هفته در سه شورايی که در روزهای شنبه‌، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رياست يکی از اين جلسات بر عهده‌ی حسن حبيبی‌ و يکی بر عهده‌ی غلامعلی حداد عادل است و رياست جلسه‌ی ديگر را علی‌اشرف صادقی برعهده دارد.

اعضای پيوسته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به اين شرح هستند: يدالله ثمره‌، حسن حبيبی،‌ غلامعلی حداد عادل‌، بهاء‌الدين خرمشاهی‌، اسماعيل سعادت‌، احمد سميعی‌، علی‌اشرف صادقی‌، کامران فانی، هوشنگ مرادی کرمانی‌، حسين معصومی همدانی‌، ابوالحسن نجفی‌ و سليم نيساری.

اعضای وابسته‌ی فرهنگستان زبان و ادبيت فارسی نيز به اين شرح معرفی شده‌اند: ژاله آموزگار،‌ محمدابراهيم ابوکاظمی‌، محمدرضا افضلی‌، محمدرضا بهاری‌، مصطفی کمال پورتراب‌، علی پورجوادی‌، عباس حری‌، محمدتقی راشدمحصل‌، هوشنگ رهنما،‌ زهره زرشناس‌، قطب‌الدين صادقی،‌ لطيف کاشی‌گر‌، سيامک کاظمی‌،‌ علی کافی‌، ايران کلباسی،‌ رضا منصوری‌، مهشيد ميرفخرايی‌، شهين نعمت‌زاده‌، ابراهيم نقيب‌زاده مشايخ و اسماعيل يزدی.

هیأتی فنی نيز در فرهنگستان زبان و ادب فارسی وجود دارد که اعضای آن نسرين پرويزی‌، سيدمهدی سماعی‌، علاء‌الدين طباطبايی و شهين نعمت‌زاده هستند.

علاوه بر نشست‌هايی که از سوی شورای واژه‌گزينی بر گزار می‌شود و در آن واژه‌ها مورد تصويب قرار می‌گيرد، نشست‌های تخصصی نيز از سوی گروه‌های تخصصی هر دو هفته يک بار برگزار می‌شود که در اين نشست‌ها متخصصان زبان‌شناسی همراه با متخصصان رشته‌های تخصصی، جلسه‌ای می‌گذارند و واژه‌های تخصصی را برمی‌گزينند. اين واژه‌ها در جزوه‌ای تدوين و در شورايی که همراه با اعضای وابسته و پيوسته‌ی فرهنگستان تشکيل می‌شود، دوباره بررسی و اين‌بار مصوب می‌شود و هر سال اين واژه‌ها در دفتری به نام «فرهنگ واژگان مصوب فرهنگستان» منتشر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016