شنبه 1 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وقتي جهيزيه بلاي جان مي‌شود نه آسايش!

امروزه خريد جهيزيه براي خودش به معضلي تبديل شده است. بعضي از دخترها به خاطر كم نياوردن جلوي دختر خاله و دختر عمه از يخچال و اجاق گاز گرفته تا رولت‌خوري كريستالي و هاونگ مرمر را براي جهيزيه مي خرند اما بعضي هايشان هم از ترس حرف و حديث قوم شوهر اين كار را مي‌كنند. خلاصه آن‌كه پدر دختر بايد زير ميليون‌ها تومان قرض برود تا دخترش با جهيزيه‌اي تكميل! روانه خانه شوهر شود. اما در سال‌هاي نه چندان دور وضعيت اين طوري نبود و به گفته فاطمه ايل شاهي - دبير كل جمعيت زنان پيرو حضرت زهرا (س)- در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي اين جهيزيه شامل وسايل ضروري زندگي مي‌شد.

البته در حال حاضر نه تنها خانه‌هاي زوج‌هاي جوان در زندگي واقعي بلكه در زندگي داخل فيلم‌ها و سريال‌ها هم تجملي است. به گفته زهره سادات لاجوردي - معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري - متاسفانه در فيلم‌ها و سريال‌هاي صدا و سيما مي‌بينيم در خانه زوجي كه وضعيت مالي خوبي هم ندارد، وسايل ضروري و غير ضروري زيادي وجود دارد كه نمايش اين صحنه‌ها باعث افزايش توقع جوانان در آغاز زندگي مشترك مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سرويس «زنان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لاجوردي معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، مهريه و جهيزيه را از مسائل مهم در ازدواج مي‌داند و معتقد است: متاسفانه امروزه شاهد رقابت‌هاي ناصحيح در زمينه جهيزيه و مهريه هستيم و ناآشنايي برخي از خانواده‌ها با فلسفه اين دو باعث شده كه مهريه و جهيزيه جزو معضلات ازدواج و موجب بالا رفتن سن ازدواج شود.

او اضافه مي‌كند: برخي از خانواده‌ها فكر مي‌كنند كه با چشم‌ هم چشمي و رقابت‌هاي ناسالم و دادن جهيزيه‌هاي مفصل مي‌توانند زمينه شروع زندگي خوب و خوشي را براي فرزندان خود فراهم كنند. اين در حاليست كه ممكن است اين ديدگاه باعث بروز مشكلات و كاهش صفا و صميميت خانواده شود البته يكي از عوامل چشم هم چشمي‌ها، خود كم‌بيني است.

فاطمه ايل شاهي - دبير كل جمعيت زنان پيرو حضرت زهرا (س)- هم مي‌گويد: از زماني كه مهريه‌هاي عجيب و غريب مانند سكه معادل سال تولد دختر رواج پيدا كرد قرار شد كه دختران جهيزيه متناسب با مهريه به خانه شوهر ببرند و همين امر باعث افزايش تجملات جهيزيه شد.

سوسن صفاوردي – معاون هماهنگي و همكاري‌هاي بين الملل مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري- هم معتقد است: زماني كه دختري 500 سكه طلا مهريه طلب مي‌كند لازم است جهيزيه‌اي در خور مهريه خود فراهم كند و همين امر باعث وارد شدن فشار به خانواده‌ها مي‌شود، بنابراين لازم است زنجيره‌اي از نگرش‌ها تغيير كند تا ازدواج آسان شود.

به گزارش ايسنا، اظهارنظرها در مورد جهيزيه‌هاي زياد و تاثير منفي يا مثبت آن بر زندگي زوجين نشان از اين دارد كه كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه صرف پول‌هاي هنگفت تضمين خوشبختي نيست و تنها توقعات طرفين را بالا مي‌برد، چرا كه در اين مسير اشتباه به دور تسلسلي مي‌رسيم و اين دور از تعيين مهريه بالا تا به ريز و به پاش عروسي و جهيزيه‌هاي پر زرق و برق و بيش از حد نياز، ادامه دارد. در حاليكه اگر راه وروش انبيا كه همان ساده زيستي است پيشه بگيريم جوانان در آرزوي رسيدن به خواسته‌هاي غيرمنطقي خود نمي‌مانند.

اما به اعتقاد حجت‌الاسلام حسين روحاني‌نژاد- معاون فرهنگي و امور تبليغ سازمان تبليغات اسلامي- افزايش مهريه را نمي‌توان دليل افزايش جهيزيه داشت؛ بلكه توقعات بي‌‌جا كه به مرور زمان به وجود آمده شده است يكي از دلايل افزايش جهيزيه است.

به گفته او منشاء تشريفات زياد ازدواج در حال حاضر چشم و هم‌ چشمي است، تفاخر به جهيزيه و مهريه بيشتر شده و تمايل به برگزاري عروسي در سالن‌هاي مجلل افزايش يافته است، البته بيگانگان نيز چنين فرهنگي را دامن مي‌زنند و مايل نيستند كه جوانان، ساده ازدواج كنند.

روحاني‌نژاد پيشنهاد مي‌كند كه مبلغان و روحانيون مساله ازدواج را با توجه به آموزه‌هاي ديني تشريح كنند.

معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري درباره فايده جهيزيه، مي‌گويد: يكي از مهمترين‌ فايده‌هاي جهيزيه، كمك خانواده به زوج جوان براي آغاز زندگي مشترك همراه با آرامش نسبي است. در برخي از كشورها برخلاف ايران كالاهاي غيرضروري، لوكس و تجملي جزو جهيزيه محسوب نمي‌شود و تنها جهيزيه شامل وسايل ضروري آغاز يك زندگي مشترك مي‌شود.

به گفته او لازم است با توجه به سيره ائمه البته براساس مقتضيات زمان به بحث جهيزيه بپردازيم و اين كار نياز به فرهنگ‌سازي دارد و خانواده‌هايي كه داراي جايگاهي در جامعه هستند، مي‌توانند در اين زمينه تلاش كنند.

لاجوردي با اشاره به سال‌هاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گويد: سال‌هاي اول انقلاب، فرهنگ ساده‌ زيستي رواج پيدا كرده بود و زندگي‌هاي مشترك به دور از تشريفات آغاز مي‌شد و صفا و صميميت نيز بيشتر بود. اما در حال حاضر تشريفات و تجملات در امر ازدواج از جمله در جهيزيه ديده مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لاجوردي از عملكرد تلويزيون در ترويج ساده‌زيستي ناراضي است و متاسفانه در فيلم‌ها و سريال‌هاي صدا و سيما مي‌بينيم در خانه زوجي كه وضعيت مالي خوبي هم ندارد، وسايل ضروري و غير ضروري زيادي وجود دارد. نمايش اين صحنه‌ها باعث افزايش توقع جوانان در آغاز زندگي مشترك مي‌شود.

او ضمن تاكيد بر ضرورت ترويج ساده زيستي از سوي مسئولان، در انتقاد از برنامه‌هاي نمايشي سيما اظهار مي‌كند: اين برنامه‌ها حتي خانه‌هاي دانشجويي چند دختر شهرستاني را هم پر از وسايل تجملي نشان مي‌دهد اين در حاليست كه لازم است مسئولان اين سازمان، ساده زيستي و زندگي با جهيزيه‌هاي ساده را در برنامه‌هاي خود ترويج كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016