جمعه 7 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مردم بچه نمی‌خواهند، مسئولان بر سر تعدادش اختلاف دارند

کلمه – گروه اجتماعی: در حالی که افزایش تورم و بیکاری از یک سو و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و سوء مدیریت ها دست کم بیست میلیون نفر از جمعیت کشور را زیر خط فقر برده است، رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده، سیاست‌ تحدید جمعیت را توطئه استکبار برای سوزاندن ریشه ملت ایران می داند و خواستار توقف آن است.

به گزارش کلمه، در حالی که رهبری بر ظرفیت کشور برای جمعیت ۱۵۰ میلیونی تاکید کرده، دختر آیت الله خزعلی برای مقابله به تهدید دشمن ادعا دارد که کشور دارای ظرفیت جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری است!

به دنبال مشکلات ناشی از افزایش جمعیت بعد از انقلاب اسلامی، قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس این قانون، امتیازاتی چون “بیمه، مرخصی زایمان مادر، پرداخت هزینه نگهداری و حق اولاد” به فرزندان چهارم و بعد از آن تعلق نمی گیرد.

رهبری اما می گوید که باید سیاست های کنترل جمعیت در کشور مورد بازنگری قرار گیرد. وی گفته بود: بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد.

اینک دختر آیت الله خزعلی در همایشی با عنوان «تنظیم جمعیت، توطئه صهیونیستی»، با این ادعا که دشمن برای کاهش جمعیت شیعه در جهان تلاش می کند، می گوید: استکبار می‌خواهد به این وسیله تعداد پیروان حقیقی اسلام در جهان را محدود کند.

کبری خزعلی بدون اشاره به مبانی قدرت در قرن بیست و یکم که با پیشرفت تکنولوژی نیاز به جمعیت را کم کرده، مدعی است: جمعیت منشأ قدرت است و موجب پیشرفت اقتصادی و اقتدار سیاسی و اجتماعی می‌شود.

او با ادعای اینکه جمعیت مولد و فعال منشأ ثروت و عظمت یک کشور است، مدعی شده: کشور ما با توجه به منابع و گستردگی سرزمینی ظرفیت ۴۰۰ میلیون نفر را دارد!

این در حالی است که با وجود اینکه مسئولان تلاش دارند منویات رهبری را عملی کنند، رییس مرکز آمار کشور به تازگی گفته است: مردم حاضر نیستند بچه بیشتری داشته باشند.

این مسئول رسمی آمار کشور معتقد است جمعیت کشور حتی طی چهل سال آینده هم از صد میلیون بالاتر نخواهد رفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هرچند رهبری از همه خواسته مردم را به بچه‌دار شدن تشویق کنند، اما با توجه به تغییرات فرهنگی و مسایل اقتصادی، به نظر می رسد خانواده ها تمایلی برای بچه دار شدن ندارند و نظر رهبری نیز تاثیری در این زمینه نخواهد داشت.

مرکز آمار ایران چندی پیش گزارش سرشماری عمومی سال ۱۳۹۰ را منتشر کرد که نشان می‌داد رشد جمعیت ایران کندتر شده است.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به وجود ۲۱ میلیون خانوار در کشور گفت:‌ “بر اساس سرشماری صورت گرفته بعد خانواده از پنج نفر به ۳٫۵۵ نفر رسیده است یعنی بعد جمعیت در حال کاهش است و خانوارها حاضر نیستند فرزند زیادی داشته باشند. اگر در سال ۵۵ خانوارها متوسط پنج نفره بودند و سه فرزند داشتند در سال ۹۰ این میزان به ۱٫۵ بچه رسیده است.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016