یکشنبه 9 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه‌ حبيب‌الله صادقی درباره‌ کارتون هادی حيدری

ايسنا ـ حبيب‌الله صادقی درباره‌ی کارتون هادی حيدری نامه نوشت.
متن نامه‌ی اين هنرمند پيشکسوت که در اختيار بخش طنز و کاريکاتور خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، قرار گرفته، به اين شرح است:

«و اما بعد
برادران عزيز و دوستان گرامی، بنده کم‌ترين حبيب‌الله صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه و مدرس دانشکده هنر و از هنرمندان انقلاب اسلامی که توفيق همراهی و ارادت و همکاری با انديشه انقلاب اسلامی و ارادت به حضرت امام خمينی (ره) و شهدا از افتخارات زندگی اينجانبت هست، اعلام می‌دارم که انقلاب بزرگ‌، رشيد و مظلوم اسلامی ايران از بدو تولد تا کنون همواره با فداکاری و رشادت سلحشوران جبهه‌ی جنگ همراه بوده است. سرود مقدس جمهوری اسلامی و لحظه لحظه‌ مردی و جوانمردی و فتوت و ارجمندی انقلاب اسلامی با ياد و نام امام و شهدای نازنين همراه بوده است. در لحظه‌های سختی که ۳۲ کشور متخاصم به سرزمين نور و ولايت ما حمله‌ور شدند، کدامين امکان نظامی‌، لجستيکی، هوايی و دريايی به دفاع از اين حقيقت نورانی يعنی دين و انقلاب ما پرداخت جز غيرت، شرف و فداکاری امام و شهدا در گردان پنجاه‌نفره مناطق جنگی؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کدام عقل معاش‌گر و طبقه‌بندی‌شده خويشتن‌فرمايی و غيرت و سلحشور نازنين‌ياران مرا در دوران دفاع مقدس ياری کرد که در ازای ۵۰ نفر ۱۱ ماسک شيميايی؟ با دست خالی، برنو و کتانی و قلبی سرشار از عشق ولايت و ايمان حضرت اباعبدالله (ع)، اين امکان يعنی دفاع آيا ميسر بود؟ نام‌ها و شهدا آن‌قدر بسيارند که گونه‌گونگی و تنوع و کثرت آرا، طريق شهادت آن‌ها، شعر و ادبيات و فرهنگ و هنر اين سرزمين را تا پايان تاريخ می‌تواند گواه و شاهد باشد. عزيزانم ارادتمند اين معنا يعنی کسی که می‌توان آرا و تنوع خدمات عاشقانه و باورمندانه‌اش را به شهدا و فداکاران انقلاب‌ در آثار و آرای تصويری از قبل و بعد از پيروزی انقلاب مقدس اسلامی ديد و تحليل کرد. برادرانم نقد به روزنامه شرق و يا تحليل درباره آرا و آثار هنرمند دليل راه متفاوت و ديگری می‌طلبد. طرح ارائه‌شده به نظر و باور اينجانب با شناختی که از خانواده هنرمند و پدر ارجمندشان و اين‌که ايشان دوره‌ای نزد بنده به امر طراحی و آموزش آن پرداخته‌اند و زندگی عاطفی و معنوی اين هنرمند را از نزديک شاهد بوده‌ام، دليل مدعايی که اعلام شده، به نظرم دور از ذهن است. نشانه‌شناسی و ويژگی‌های تصويری کاريکاتور امری پيچيده و چندزبانه است. ما در کشوری زندگی می‌کنيم که ادبيات و نقاشی و نگاه و اشارت‌ها از امثال و حکم گرفته تا آرا و باورهای شاعرانه و رمزی دارای پيچيدگی‌ها و ويژگی‌های خاص است.

با احترامی که به همه غيرتمندان و دلسوزان صحنه فرهنگ و انديشه ناب انقلاب اسلامی دارم، به حفظ حرمت فرزندان سلحشور و عزيز ما در جبهه‌ها، گونه‌ای ديگر ـ نه وجه مصالحه ـ در عين هوشمندی و غيرتمندی ياران و دشمنان دين و شهدا و امام و رهبری را بايد خوب تشخيص دهيم. قطعا هنرمند عزيز و گرامی جناب آقای هادی حيدری از ارادتمندان دين و ولايت و عشق و غيرت دينی هستند. فرصت تحليل و تجلی و ديدار و ارائه آثار هنری برای ايشان می‌تواند بزرگی عظمت فداکاری ياران خوشنام و با حقيقت دين را در جلوه‌ای ديگر به معرفی درآورد. انقلاب ما انقلاب عشق و سلوک و بزرگی است. ياران انقلاب منتظر آقای‌شان حضرت بقيه‌الهد هستند. در رکاب و ملازمت ايشان خواهيم جنگيد. عزيزان در خاتمه در مجموع عرض می‌کنم اين طرح با معنای تصويری که ترجمه شده، متفاوت است و به نظر کارشناسی اينجانب، طرح فوق چون طرح مجرد و آزادی در صفحه بود و تنها دليلی که منتقدان به اين معنا اشاره روا داشته‌اند، اين است که هم‌زمان با روزهای بزرگ غيرت و شرف و عزت ما يعنی هفته دفاع مقدس منتشر شده و اين دليل‌، دليل محکم و قابلی نيست که بتوان از اين زاويه به هنرمند دين‌باوری چون هادی حيدری اين معنا را اعلام کنيم که خدای ناخواسته اين طرح معنای ديگری می‌دهد. رمز، ايماژ و چندواژگی بيان‌ها در شعر و ادبيات ما گاهی مضامينی را در اذهان ايجاد می‌کند، ولی کدام شرف و غيرتی حاضر است بزرگ‌ترين ميراث فرهنگی و عزت‌خواهی و شرافت را خدای ناخواسته نشانه برود؟

ارادتمند همه عزيزان و عاشقان امام و رهبری و شهدای انقلاب اسلامی

رقم کم‌ترين
حبيب‌الله صادقی»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيب‌الله صادقی متولد سال ۱۳۳۶، طراح، نقاش، گرافيست، تصويرساز و کاريکاتوريست است. صادقی عضو فرهنگستان هنر است و در دوره‌ای رياست موزه‌ی هنرهای معاصر را بر عهده داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016