شنبه 27 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا «کنکور» برای آموزش پرورش خطرناک است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری کنکور از زوایای مختلف برای آموزش و پرورش خطرناک است، ادامه این روند را یک مانع بر سر راه تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد.

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه عنوان می‌شود آموزش و پرورش در ارائه سوابق تحصیلی به سازمان سنجش عملکرد مناسبی ندارد، باطرح آسیب‌های فعلی کنکور اظهار کرد: برگزاری کنکور و پذیرش دانشجو با مدل و شیوه فعلی نه تنها از گذشته مورد انتقاد کارشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده، امروز نیز کماکان این انتقادها به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند برگزاری کنکور به شیوه فعلی از زوایای مختلف برای آموزش و پرورش خطرناک بوده و آثار منفی برای آن دارد، افزود: اکنون که به سمت تحول بنیادین حرکت کرده‌ایم، این آسیب‌ها بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، ادامه برگزاری کنکور آنهم به شیوه فعلی را یک مانع بر سر راه تحول آموزش و پرورش برشمرد و اذعان کرد: مراجع ذیصلاح از جمله مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مرجع باید با استفاده از یافته‌های علمی و پژوهشی و با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی راهکار مناسبی را برای گزینش و پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های کشور انتخاب کنند.

نوید ادهم تاکید کرد: باید زمینه‌های تحول بنیادین در آموزش و پرورش بیش از پیش فراهم شود تا دانشگاه‌ها بتوانند بهترین و مناسب‌ترین نیروها را گزینش کنند و در این راستا "سوابق تحصیلی" یکی از عوامل و مولفه‌های مهم در پذیرش دانشجویان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مدعی نیست که در همه دانشگاه‌ها و رشته‌های پرمخاطب که دارای محدودیت‌هایی است، تنها باید سوابق تحصیلی ملاک گزینش باشد، اظهار کرد: می‌توان از مدل‌های دیگری برای گزینش دانشجویان استفاده کرد که در آن سوابق تحصیلی هم مد نظر باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به افزایش کمی و کیفی دانشگاه‌ها و نبود صندلی خالی در اکثر دانشگاه‌ها، نیازی نیست با اجرای کنکور فرآیند تعلیم و تربیت در دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی و ابتدایی را آسیب‌پذیر کنیم و آینده 12 میلیون دانش‌آموز متاثر از آزمونی به نام "کنکور" باشند.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم و مطرح در سند تحول بنیادین، شناسایی و رشد شایستگی‌های پایه در دانش‌آموزان است و با جلوگیری از حافظه‌گرایی افراطی در صدد رشد خلاقیت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان است، لذا باید راهکاری که برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها پس از اخذ دیپلم صورت می‌گیرد، راهکاری همه‌جانبه باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، سند تحول بنیادین برای همه ساحت‌ها‌ی وجودی انسان برنامه‌ریزی شده و شش ساحت تربیتی از جمله تربیت اعتقادی اخلاقی، اجتماعی سیاسی، اقتصادی حرفه‌ای، زیبایی‌شناسی هنر، زیستی بدنی و علمی فناوری برنامه‌های متنوع و جدیدی را برای نسل نوجوان و جوان تدوین کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول به همه ساحت‌های وجودی انسان به صورت متعادل و متوازن پرداخته، اذعان کرد: فعالیت و کارکرد آموزش و پرورش متناسب با روح سند تحول است، در حالی که کنکور تنها از لحاظ علمی و حافظه‌گرایی، دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کند.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه باید راهکار مناسبی برای بحث کنکور و حذف آن و یا جایگزینی با طرح دیگری ارائه شود، وضعیت فعلی و مدل کنونی کنکور را نه تنها متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی نکرد، بلکه آن را مانعی مهم بر سر برنامه‌های این این سند مادر عنوان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016