جمعه 3 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توقف مترو فردوگاه امام با افزایش دلار تا بدهی شرکت زیارتی ایران به عراق

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ کشورهای همسایه که به یمن سفر ایرانیان در ده سال اخیر گردشگری پررونقی داشتند با تشدید فشارها بر اقتصاد ایران و کاهش سفرایرانیان، با چالش‎های جدی تری مواجه شده‎اند.

دور نخست فشارها که سبب ورشکستگی ده آژانس مسافرتی و گردشگری ترکیه شده بود، این بار، دور تازه فشارها گردشگری عراق را که تهدید می کند که اساسا وابسته به سفر زیران ایرانی بوده و در ده سال گذشته، زایر ایرانی را به عنوان مهم ترین منبع درآمدو بنیاد رونق گردشگری این کشور مبدل کرده است.

به هتل‌داران عراقی بدهی داریم ولی رقم آن 75 میلیون دلار نیست
از دیگر سو با انتشار خبر " بدهی 75 میلیون دلاری دفاتر زیارتی ایران به هتلداران عراقی" به نقل از رسانه‌های خارجی، گفته می‌شود به دلیل این بدهی، هتل‌داران عراقی از پذیرش زائران ایرانی خودداری می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"حسین کمالیان" نایب رییس انجمن زیارتی ایران در گفت و گو با CHN‌ نیز بر بدهکار بودن دفاتر زیارتی ایران به هتلداران عراقی تاکید کرد.. در این میان عنوان می‌شود دفاتر خدمات زیارتی ایران نمی‌توانند با هتل‌های عراق به صورت مستقیم قرارداد ‌ببندند. درواقع در حوزه تورهای زیارتی کشور یک شرکت مرکزی که زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کند، به صورت متمرکز با کاروانداران ایرانی و هتلداران عراقی در ارتباط است.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز با تایید بدهی آژانس زیارتی ایرانی به هتلداران عراقی رقم 75 میلیون دلار بدهی را تکذیب کرد و گفت: «بدهی آژانس زیارتی ایرانی به عراقی‌ها چنین رقمی نیست و دلیل این بدهی تحریم‌ بانک مرکزی و مشکلاتی‌ است که در انتقال ارز وجود دارد.»

تضمینی برای عدم وقوع حادثه در تاسوعا و عاشورای عراق وجود ندارد
البته اخبار عراق و حضور زائران ایرانی در عتبات به اینجا ختم نشد چراکه با انفجار یک بمب در اولین روز هفته، یکی از هموطنان کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند. البته این بمب‌گذاری‌ها با آغاز ماه محرم شدت گرفت چنانکه گفته می‌شود شیعیان هدف اصلی انفجارهای عراق هستند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز با تاکید بر بیشتر شدن حساسیت‌‌ها در تاسوعا و عاشورای عراق گفت: «برای حل این مسئله وزارت کشور عراق در صدد طراحی برنامه‌های خاصی برای بالا بردن ضریب امنیت است ولی در شرایط کنونی این کشور، کسی نمی‌تواند ضمانتی برای وقوع حادثه داشته باشد.»

با وجود افزایش بمب‌گذاری‌ها در عراق، مرز به روی زائران انفرادی گشوده شد
با این وجود و با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورا مرز به روی زائران انفرادی گشوده شد. روزانه بیش از 5 هزار زائر ایرانی به عراق سفر می‌ کنند این درحالی است که بیم‌ آن می‌رود همچون سال گذشته با فعالیت دسته‌های عزاداری درعراق شاهد افزایش بمب‌گذاری‌ها و انفجارها و به تبع آن افزایش تعداد کشته‌شدگان باشیم. آبان و آذر سال گذشته که مصادف با محرم هستند بیشترین آمار فوتی‌های را به خود اختصاص داده‌بودند.

اردوی راهیان نور بازهم حادثه ‌آفرید
این‌بار نوبت دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان بود. اتوبوس راهیان نور در راه مناطق عملیاتی و جنگی در منطقه «خان‌احمد» حادثه آفرید و 14 نفر را زخمی کرد. پیش از این 25 دانش‌آموز هم در محور ایذه ـ شهر کرد جان باختند.

ووچرهای قرمزی که سفید شدند
این روزها حرف از برگزاری اجلاس معاونان و وزرای گردشگری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در ایران است. حضور معاونان و وزرای گردشگری کشورهایی که سران آنها شهریور ماه سال جاری برای برگزای اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران حضور یافتند و گفته می‌شود درآمد ارزی حاصل از حضور این مهمانان در ایران برای گردشگری 50 میلیون دلار بوده‌است.

البته نمی‌دانیم معاون گردشگری کشور حین اعلام این درآمد با هتل‌دارانی که میزبان مهمانان اجلاس بودند نیز صحبت کرده‌بود یا نه چراکه آنچه امروز درخصوص آن صحبت می‌شود از ناگفته‌های دیگری حکایت دارد. چراکه بسیاری از ووچرهای قرمزی که می‌توانستند درآمد ارزی کشور را افزایش دهند با لابی‌هایی که با مسئولان زدند توانستند سفید شدند.

این بار هتل فرودگاه امام خمینی خرداد92 به بهره‌برداری می‌رسد
در حالی بارها مسئولان شرکت فرودگاه‌ها ازبه بهره‌برداری رسیدن فرودگاه امام (ره)، تا قبل از اتمام سالجاری(1391)، در دهه فجر سخن می‌گویند که امروزمجری طرح و توسعه فرودگاه امام معتقد است زمان ساخت این هتل سه ساله بوده و هنوز دیرنشده است اما هتل امسال به بهره‌برداری نرسیده و این امر تا خردادماه سال 92 تحقق می‌یابد. چراکه با شرایط فعلی ارز و مشکلاتی که برای سرمایه‌گذاراین پروژه ‌پیش آمد بهره‌ برداری این پروژه به تعویق افتاده‌است.

مترو فرودگاه امام (ره) با قیمت دلار حرکت می‌کند
نه تنها هتل فرودگاه امام بلکه مترو آن نیز با قیمت دلار حرکت می‌کند. در حالی مجری طرح توسعه فرودگاه امام خبر از احتمالات اتمام پروژه متروی فرودگاه امام (ره)،تا پایان سال‌جاری می‌دهد که گفته می‌شود با نوسانات نرخ ارز، روسازی این مترو با مشکل مواجه می‌شود. پیش از این‌ها مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، میران اعتبار این پروژه را 520 میلیارد تومان بدون رام‌های‌ قطار ارزیابی کرده بود

تعلیق 15 آژانس متخلف به دلیل دریافت مابه التفاوت نرخ بلیت از مسافر
طی هفته گذشته، مسئول کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق 15دفتر خدمات مسافرت هوایی به علت دریافت اضافه مابه التفاوت قیمت بلیت از مسافرانی که قبل از تاریخ بخشنامه 16/8/91 اقدام به تهیه بلیت کرده بودند، خبرداد. چراکه طی ابلاغیه ای به دفاتر خدمات مسافرت هوایی فعال در سراسر کشور هشدار داده‌شده‌بود که بلیت های پیش فروش شده تا قبل از تاریخ مذکور شامل افزایش قیمت نمی شوند.
البته، وزیر راه و شهرسازی طی هفته گذشته در جلسه کمیسیون عمران مجلس حضور یافت تا درخصوص افزایش 70 درصدی قیمت بلیط هواپیما با وکلای ملت به گفت و گو بنشیند. اعضای کمیسیون از وزیر خواستند درباره دلیل این اتفاق توضیح دهد. چون این بالا رفتن قیمت ها هنوز از سوی کمیسیون عمران پذیرفته نیست. اما گفته می‌شود این جلسه نتیجه خاصی در بر نداشته‌است.

صدور ویزای گردشگری درهمه کشورها آسان می‎شود
در پی تلاش‎های سازمان توریسم جهانی، وزیران گردشگری در آخرین نشست خود که درلندن برگزار شد متعهد شدند مقررات صدور ویزا برای گردشگران را در تمام کشورهای جهان آسان کنند.

در این میان گفته می‌شود قرار است درهای کره شمالی به روی گردشگران گشوده ‎شود.کره شمالی به منظور جذب درآمدهای مالی، سیاست‌های گردشگری خود را درماه‎های اخیر به میزان چشمگیری نرم و آسان کرده است. چنانکه گردشگران چینی می‎توانند ظرف یک روز موفق به دریافت ویزای این کشور شوند درحالی که این کار تا یک ماه پیش هفته‌ها وقت می‌گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016