چهارشنبه 22 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سند سینما به زودی تصویب می‌شود

جمال شورجه عضو شورای‌عالی سینما با اشاره به اینکه سند سینما قانون جامع این عرصه است، تصویب آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی را فرصتی برای شفاف شدن امور و بسته شدن راه دخالت‌ها دانست.

جمال شورجه کارگردان و عضو شورای‌عالی سینما در تشریح جزئیات سند سینما که آماده تصویب توسط شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است به خبرنگار مهر گفت: آنچه به عنوان سند سینما قرار است توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، در واقع نظام‌نامه‌ای برای روشن شدن مسایل اکران است.

وی در ادامه درباره دلایل تصویب این سند که وی از آن به عنوان آیین‌نامه نام می‌برد، توسط شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت: اغلب آیین‌نامه‌های موجود در این عرصه ناقص هستند. این آیین‌نامه بسیار مترقی است و مسایل، مشکلات و حاشیه‌های چند سال اخیر در تدوین آن رعایت شده است.

این کارگردان سینما در ادامه افزود: در آیین‌نامه در دست بررسی، ضرورت شناخت بایدها و نبایدها عنوان شده‌است تا مسایل موجود درعرصه سینما به طور شفاف مشخص شود و سینماگران بدانند در چارچوب سینمای ایران چگونه حرکت کنند.

عضو شورای‌عالی سینما در پاسخ به این پرسش که بحث تنظیم اساسنامه‌های سینمایی چرا در این شورا اجرایی نمی‌شود؟ گفت: تصویب و اجرایی کردن طرح‌های سینمایی از جهت قانونی باید به کمیسیون فرهنگی مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

به گفته وی، آنچه در سند یا آیین‌نامه در دست بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته این است که گرایش‌های سیاسی در سینما مطرح نشود.

شورجه در جواب به این سئوال که آیا اعضای شورای عالی سینما در تنظیم این آیین‌نامه مورد مشورت قرار گرفته‌اند؟ توضیح داد: قطعا مورد مشورت قرار گرفته‌ایم. این آیین نامه مانند قانونی است که در هر صنف وجود دارد مانند قانون مطبوعات. ما در سینما هم باید صاحب قانون می‌شدیم از همین رو این آیین‌نامه به عبارتی "قانون سینما" است.

وی در ادامه افزود: از همین رو همه سینماگران ملزم هستند از این آیین‌نامه پیروی کنند. به این معنا که پیش از این به دلیل نبود اساسنامه مشخص هر فردی بنا بر رای خود موضوعات مختلف را تفسیر می کرد ولی تصویب این آیین‌نامه فرصتی به دست‌اندرکاران سینما می‌دهد تا به لحاظ قانونی مسایل را دنبال کنند و از سوی دیگر دخالت‌ها هم کمتر می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شورای‌عالی سینما در پایان افزود: مسئله مهم این است که باید حساسیت‌های موجود در سینما از بین برود و همه بدانند خط قرمزها کجاست.

به گزارش مهر، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جلسه دیروز سه‌شنبه 21 آذرماه شورا که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، گفته بود: سند سینما در حال حاضر آماده شده و کار مطالعاتی آن به پایان رسیده است. در این ارتباط راهبردها، پیش‌نویس‌ها، پیشنهادها و راهکارهای این سند به‌همراه آسیب‌شناسی و تحلیل وضعیت موجود سینمای کشور نیز آماده شده و طی چند جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی سند سینما به‌تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016